April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۰۰۵
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
0

تصفیه فاضلاب

آب یک منبع ارزشمند است و ما باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از آن انجام دهیم. تمام فاضلاب ها باید قبل از ورود مجدد به محیط زیست تصفیه شوند. بسیاری از فرآیندها به ما امکان می دهند آبی را به دست آوریم که بدون ایجاد تعادل در اکوسیستم محل تخلیه، پاک شود. به جهت تماس با مجموعه آب سازان با شماره 09126942637 تماس حاصل نمایید.

وقتی از تصفیه فاضلاب صحبت می کنیم ، اجتناب ناپذیر است که اولین چیزی که به ذهن خطور می کند تصفیه خانه است. این کارخانه ها آب را قبل از رد کردن و از سرگیری چرخه طبیعی تصفیه می کنند.

فاضلاب مناطق مسکونی از طریق شبکه های فاضلاب به تصفیه خانه هدایت می شود. در اینجا 6 مرحله تصفیه فاضلاب آورده شده است.

 مرحله غربالگری تصفیه فاضلاب

غربالگری و الک کردن، حذف زباله های درشت مانند دستمال مرطوب، پارچه، پلاستیک یا مواد چوبی را از آب ممکن می سازد. این ضایعات نمی توانند به طور طبیعی در طول زمان تجزیه شوند، بنابراین به جای تصفیه بیولوژیکی یا فیزیکی و شیمیایی، باید به صورت مکانیکی حذف شوند.

اکثر این ماشین ها به منظور جلوگیری از گرفتگی و همچنین به دلیل اینکه گاهی اوقات ممکن است در حین استفاده از دستگاه مشکلاتی ایجاد شود و منجر به خرابی شود، مجهز به سیستم های تمیز کننده اتوماتیک هستند.

مرحله سنباده زدایی و حذف روغن تصفیه فاضلاب

از بین بردن رسوبات از طریق تخلیه انجام می شود در حالی که چربی ها با استفاده از حباب های ریز حذف می شوند که باعث افزایش سطح و تخلیه آنها توسط یک پل خراش می شود. جمع آوری این زباله ها منوط به بازفرآوری و بازیافت مواد آلی یا رسوبی است.

روش بیولوژیکی تصفیه فاضلاب

این مرحله اساسی در تصفیه فاضلاب است که شامل بازتولید فرآیندهای طبیعی موجود در رودخانه ها می شود. برای تسریع این فرآیند، از باکتری ها برای هضم ناخالصی ها و تبدیل آنها به لجن استفاده می شود.

تکنیک های هوازی، مانند روش های سیستم بهداشتی فعال (با اکسیژن)، امروزه در بسیاری نقاط جهان رایج ترین هستند، اما روش های بی هوازی نیز جایگاه خود را دارند.

 روش شفاف سازی تصفیه فاضلاب

زلال ساز مخزنی است که آب را از لجن یا بقایای ثانویه که در نتیجه تخریب مواد آلی به وجود می آید جدا می کند. سپس ناخالصی های موجود در این مایع قبل از تخلیه به محیط طبیعی کنترل می شوند. سپس تجزیه و تحلیل آب برای بررسی انطباق با استانداردهای تخلیه انجام می شود.

 فیلتراسیون ثالث تصفیه فاضلاب

از آنجایی که پارامترهای تخلیه ممکن است متفاوت باشند و به استانداردها نرسند، استفاده از این روش اغلب برای کاهش بیشتر جامدات معلق و BOD و COD و همچنین نیترات ها و فسفات های مرتبط با این ذرات شناور ضروری است. این فیلتراسیوندبا اینکه بسیاری از ناخالصی های آب را می گيرد قادر به حذف طعم و بوی آب نیست و نیاز به روش های شیمیایی بر حذف طعم و بوی آب برای استفاده مجدد از اب است.

 این نوع فیلتر در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که گاهی حتی اندازه منافذ ان تا 20 میکرون نیز می‌رسد و قادر به تصفیه ریزترین مواد آلوده موجود در اب است.

روش لجن درمانی در تصفیه فاضلاب

لجن ثانویه از بار آلاینده حل شده در طول دوره های تخلیه و بازیافت نفت (بازیابی پس از تصفیه ثانویه) تشکیل می شود. لجن مخلوط در نتیجه ترکیب فاضلاب تصفیه شده اولیه یا ثانویه با فاضلاب خام تصفیه نشده در فرآیند لجن فعال تشکیل می شود. این لجن قبل از اینکه برای استفاده در مزارع کمپوست شود از نظر بیولوژیکی تثبیت می شود. آنها همچنین می توانند سوزانده یا دفن شوند که این فرآیند اصولا گران‌تر تمام می شود‌

شرکت تولید کننده اب سازان سابقه و دانش بالایی در تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران دارد،. لین شرکت با کمک تیم فنی خود تمام تجهیزات تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری را علاوه بر تولید در محل مورد درخواست شما نیز نصب می کند . برای نصب سفارشی برای نیازهای تصفیه فاضلاب خود، همین امروز با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید. مشاورین ما تمام راهنمایی های لازم را در خصوص نحوه خرید، سفارش و ارسال محصول با توجه لا نیازتان، به شنا خواهند داد. با خرید تجهیزات تصفیه فاضلاب از شرکت آب سازان از مزایایی چون خرید اسان، قیمت مناسب و نصب ساده بهره مند می ‌شوید.

آب شیرین کن

سیستم اسمز معکوس یک سیستم آب شیرین کن است که از فرآیند مکانیکی اسمز برای حذف تمام موادی که اب را ناخالص و ناسالم می کند، از این استفاده می‌شود.

آب شیرین کن اسمز معکوس با سیستم های فیلتراسیون خاص، درجه TDS (کل جامدات محلول) را در آب مطابق با ذائقه و میل خود تنظیم می کند و به این ترتیب آب خالص با مواد معدنی کم و تعادل نمک مناسب برای بدن به دست می آید.

در واقع، آب شیرین کن های اسمز آب مقطر تولید نمی کنند، سطح شوری و ph به درستی برای استفاده انسان کنترل و تنظیم می شود، از این رو آب آن برای اشامیدن ضرری ندارد.

تصفیه فاضلاب

آب شیرین کن اسمز معکوس چگونه کار می‌کند؟

اصلي كه يك آب شیرین کن اسمز معكوس بر پايه آن بنا شده است، اسمز است . این فرآیند طبیعی به دو مایعی که مقادیر متفاوتی از جامدات محلول دارند اجازه می‌دهد تا زمانی که غلظت جامدات در کل مقدار مایع یکنواخت شود، مخلوط شوند.

اسمز معکوس از این فرآیند به صورت مکانیکی استفاده می کند و همانطور که از کلمه پیداست، به صورت معکوس از ان بهره می‌گیرد، نمک ها را از آب جدا می کند. در واقع، این یک فرآیند شیمیایی نیست، هیچ ماده شیمیایی برای جدا کردن آب از اجزای مضر اضافه نمی شود.

این روش با اعمال فشاری بالاتر از فشار اسمزی به محلول غلیظ به دست می آید. این فشار باعث ایجاد جریان معکوس از طریق غشا می شود و در نتیجه بین نمک های محلول و آب جدا می شود.

مراحل آب شیرین کن اسمز معکوس

آب ورودی ابتدا از فیلترهای مخصوصی عبور می کند که ذرات بزرگ تر مانند ماسه، جلبک های کوچک، قطعات سنگ آهک، خاک را در خود نگه می دارد. فیلتر کربن فعال دوم کلر  ، آفت کش ها، ویروس ها، باکتری ها و طعم های نامطبوع را از بین می برد. فشاری که بر آب وارد می شود آن را به سمت غشای اسمزی ، نقطه اتکای سیستم اسمز معکوس می راند، آبی که مجبور به عبور از این غشاء است، با منافذ بسیار ظریفی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، از طرف دیگر با مواد معدنی کمی خارج می شود. و فاقد نیترات و فلزات سنگین است.

فیلتر کربن فعال دیگر طعم آب را تنظیم می کند که فاقد نمک و سایر مواد آلوده بوده و آماده استفاده است.

از طریق یک دریچه خاص می توانید مقدار نمک های معدنی را مطابق با خواسته خود تنظیم کنید.

اصل کار برای همه دستگاه‌های آب شیرین کن اسمز معکوس این است، اگرچه برای برخی از مدل‌ها ممکن است فیلترهای کربن فعال بیشتر یا گذرگاه‌های بیشتری از غشاهای اسمزی وجود داشته باشد.

نحوه نگهداری از آب شیرین کن اسمز معکوس

واحد کنترل الکترونیکی که آب شیرین کن های اسمز معکوس به آن مجهز شده اند، سلامت سیستم دستگاه شما را کنترل می کند.

زمانی که زمان تعویض فیلترها فرا می رسد با یک سیگنال هشدار می دهد و در دریچه ورودی مداخله می کند و آب را مسدود می کند و در صورت خرابی از سیل جلوگیری می کند.

برای اطمینان از عملکرد کامل یک سیستم اسمز معکوس، تعمیر و نگهداری دوره ای ضروری است .

فیلترهای کربن فعال باید هر 6 تا 12 ماه، بر اساس مقدار آبی که سیستم تصفیه می کند، تعویض شود . غشاهای اسمزی هر 3 یا 4 سال یکبار نیاز به تعویض دارند‌.

مزایای آب اسمزی

دستگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس آب خالص را تضمین می کنند . این دستگاه برای شیرین سازی آب در مناطق خشک و نیمه بیابانی که به آب شیرین دسترسی ندارند در حجم خانگی یا صنعتی استفاده می‌شود .

نصب سیستم آب شیرین کن اسمز معکوس به شما این امکان را می دهد که آب سبک، شیرین  و در نتیجه سالم تر و با طعم مطبوع داشته باشید . با نصب این سیستم نیازی به هزینه اضافی و آلوده کردن محیط زیست با آب های شیرین تجاری نیست.

این دستگاه نه تنها را برای اشامیدن، بلکه برای مصارف صنعتی نیز از عاری از نمک و رسوب خواهد کرد. تنها ایرادی که به این دستگاه وارد است ، مصرف بالای برق است ولی با توجه با مزایای فراوان آن در تامین آب شیرین در حجم زیاد و سرعت بالا می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

تصفیه آب 

امروزه فناوری اسمز معکوس به طور گسترده در دستگاه های تصفیه آب خانگی با قابلیت تصفیه بسیار موثر استفاده می شود.

برای درک بهتر تصفیه آب اسمز معکوس، اصل کارکرد و کاربرد فناوری اسمز معکوس در زندگی، مقاله زیر را مطالعه کنید.

تصفیه اب به روش اسمز معکوس چیست؟

، اسمز فرآیند انتقال آب از مناطق با غلظت نمک کم به غلظت نمک بالا است تا زمانی که دو طرف در تعادل باشند و اسمز معکوس (RO) مفهوم مخالف دارد. فرآیندی است که در آن آب از غلظت نمک بالا به غلظت نمک کم منتقل می شود تا زمانی که دو طرف در تعادل باشند. برای انجام این کار نیاز به فشاز بالا است تا بتوان آب را در جهت مخالف عادی خارج کرد.

سختی گیر

تصفیه اب با این روش در بسیاری از فعالیت های زندگی مانند پزشکی، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه آب خانگی، شستشوی خودرو، صنایع غذایی و ... استفاده شده است.

تصفیه فاضلاب

اصل کار اسمز معکوس

در این روش تصفیه اب از فشار بالایی برای عبور مولکول های آب از غشای اسمز معکوس استفاده می شود تا ناخالصی های موجود در آب را حذف کرده و آب خالص به دست آورند. آلاینده هایی که نمی توانند از شیارهای فیلتر عبور کنند، در خارج از غشای اسمز معکوس باقی می مانند و از طریق فاضلاب خارج می شوند.

برای اجرای این اصل، دستگاه تصفیه اب اسمز معکوس باید از پیش فیلتر، غشای اسمز معکوس، فیلتر عملکردی و مخزن ذخیره سازی تشکیل شده باشد.

پس از فرآیند فیلتراسیون، آب تقریباً به طور کامل از نمک و مواد معدنی حذف می شود. بنابراین، فناوری اسمز معکوس به طور گسترده ای برای تصفیه آب شور، آب نمک، آب آلوده با آلوم، آب آلوده به سنگ آهک و ... استفاده می شود.

انواع غشاهای اسمز معکوس

در حال حاضر در بازار دو نوع غشا تصفیه آب اسمز معکوس به نام های کامپوزیت لایه نازک (TFM) و سلولز تری استات (CTA) وجود دارد.

غشای کامپوزیتی لایه نازک: این فیلتر می تواند تا 98 درصد ناخالصی های موجود در آب را فیلتر کند. با این حال، فیلتر غشایی نمی تواند کلر اضافی موجود در آب را کنترل کند. بنابراین در سیستم تصفیه آب با استفاده از غشاهای TFM، نصب واحد پیش تصفیه کربن ضروری است.

هوزینگ

غشای سلولز تری استات: فیلتر احتمالاً به آلودگی باکتریایی حساس است و فقط حدود 93 درصد ناخالصی های موجود در آب را از بین می برد. در مقایسه با فیلتر TFM، فیلتر CTA قابلیت فیلتر کردن کلر را دارد، بنابراین نیازی به استفاده از پیش تصفیه کربن در سیستم تصفیه آب نیست.

پس، بسته به وضعیت منبع آب مورد استفاده، خانواده ها می توانند غشاهای این دستگاه تصفیه اب را انتخاب کنند.

به عنوان مثال: برای فیلتر کردن آب لوله کشی خانگی با ناخالصی های کم، می توان از غشاهای CTA استفاده کرد زیرا هر دو توانایی فیلتر کردن کلر را دارند و به طور موثر توانایی فیلتر کردن آب را برآورده می کنند. در مورد تصفیه آب چاه که کلر ندارد اما ناخالصی های زیادی دارد، می توان از فیلتر TFM استفاده کرد.

کاربرد تصفیه آب اسمز معکوس

فن آوری تصفیه آب اسمز معکوس در بسیاری از فعالیت های زندگی استفاده می شود‌.

در حال حاضر، دستگاه های تصفیه آب خانگی با استفاده از فناوری فیلتراسیون RO بسیار محبوب هستند. آب قبل از عبور از غشای RO از 3 فیلتر درشت عبور می کند، بنابراین ظرفیت تصفیه می تواند تا 99.99٪ باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: