April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۰۲۵
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
0

روش استخراج رمزارزها چگونه است؟

بازارهای معاملاتی در چند سال اخیر، رشد چشم‌گیری داشته‌اند و با توجه به افزایش مداوم سرمایه، مرتبا بازارهای جدیدی برای سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرند. بازارهای معاملاتی عموما در ابتدای کار خود مورد توجه چندانی قرار نخواهند گرفت؛ اما پس از مدتی اثبات می‌شود که می‌توانند مفید و موثر باشند. برای مثال در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ که زمزمه‌هایی از ظهور ارز دیجیتال به گوش می‌رسید، عده کمی از افراد شروع به جستجو و یادگیری دنیای کریپتوکارنسی‌ها کردند؛ اما رفته‌رفته ارزش این ارزها به قدری بالا رفت که بسیاری از افراد را به سمت خود کشاند. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار سودآور باشد، یادگیری نحوه تریدینگ و درآمدزایی از آن می‌تواند زندگی‌تان را با تحولات عظیمی مواجه کند. در این مقاله به یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار کریپتوکارنسی یعنی استخراج ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. 

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

واژه استخراج را غالبا برای معادن به کار می‌بریم. فرآیندی که در آن کارگران معدن روزها و ماه‌ها به سختی کار می‌کنند تا در نهایت فلزی گران‌بها از آن خارج شود. فرایند ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال نیز دقیقا به همین شکل است. اگرچه آن را به فراوانی در دنیای ارز دیجیتال می‌شنویم؛ اما یکی از پرزحمت‌ترین و سخت‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو است. خرید و فروش یا استیکینگ می‌توانند راه‌های بهتری برای کسب درآمد از رمزارزها باشند؛ با این حال ماینینگ ارز دیجیتال ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند افراد را به سمت خود جلب کند.

در یک تعریف ساده باید بگوییم که ماینینگ فرایندی است که در آن سکه‌های جدید پدید می‌آیند. به عبارت دیگر، با اضافه کردن بلاک جدید به زنجیره بلاکچین، سکه‌های جدید ایجاد خواهند شد که فرایند ماینینگ نامیده می‌شوند‌. از همان ابتدای ظهور بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال با توجه به این قابلیت استخراج برای آن وجود داشت، فرآیند ماینینگ به روش‌های مختلف انجام می‌شد. تا به امروز تغییرات زیادی در این مسیر رخ داده که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه انجام ماینینگ

یکی از سوال‌هایی که برای بسیاری از افراد ایجاد خواهد شد، این است که سازوکار ماینینگ ارز دیجیتال به چه صورت بوده و چگونه می‌توان ارز دیجیتال استخراج کرد؟ پیش از هر چیز باید بدانید که ماینینگ تنها درباره ارزهایی اتفاق می‌افتد که بر مکانیزم اجماع اثبات کار مبتنی‌اند. این ارزها برای اینکه تراکنش‌های خود را در سرتاسر دنیا بدون مشکل انجام دهند، نیاز به همکاری کاربران خود دارند. این کاربران تحت عنوان ماینر شناخته می‌شوند و در ازای تایید تراکنش‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. در واقع درآمدزایی ماینینگ از تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش است.

گفته می‌شود ماینینگ دو هدف کلی را دنبال می‌کند که شامل تایید تراکنش‌ها و تولید کوین جدید است. زمانی که شما به واسطه ماینینگ تراکنش‌هایی را تایید می‌کنید، پاداشی که به شما داده می‌شود از ارزهایی است که در بازار وجود ندارد؛ بنابراین برای آنکه پاداش خود را دریافت کنید، کوین‌های جدیدی متولد می‌شوند. به این طریق ماینینگ می‌تواند باعث ایجاد سکه‌های جدید شود.

برای استخراج ارز دیجیتال به چه سیستمی نیاز داریم؟

همان طور که از ابتدای این متن اشاره کرده‌ایم، ماینینگ فرآیند پیچیده و دشواری است که به انرژی فراوانی نیاز دارد. استخراج ارز دیجیتال با دستگاه‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود که صرفا برای این کار بهینه شد‌ه‌اند. با این حال در مسیر استخراج ارزهای دیجیتال، دستگاه‌های گوناگونی استفاده می‌شدند. سخت‌افزارهایی که برای این کار استفاده می‌شوند پس از تجمیع تراکنش‌ها، آن‌ها را در تابع هش قرار داده و آن را حل می‌کنند. پس از آن با یافتن یک بلاک جدید فرآیند ماینینگ انجام می‌شود. علاوه بر سخت‌افزارهای موجود، برای انجام فرایند ماینینگ باید از نرم‌افزارهای استخراج نیز کمک بگیریم. البته دستگاه‌های جدیدتر، نرم‌افزاری به طور پیش فرض دارند. تنها کافی است آن‌ها را به برق متصل کرده و ماینینگ را شروع کنید. به طور کلی ماینینگ با چهار نوع دستگاه قابل انجام است:

  • پردازنده مرکزی یا CPU (Central Processing Unit)

  • پردازنده گرافیکی یا GPU (Graphics Processing Unit)

  • مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ASIC (Application Specific Integrated)

  • مدار مجتمع از نوع دیجیتال برنامه پذیر یا FPGA (Field Programmable gate array)

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک یا سی پی یو آسیب سخت‌افزاری زیادی را در پی دارد و همچنین برق زیادی مصرف می‌کنند؛ به همین دلیل دستگاه‌های نسل جدید مانند FPGA ایجاد شدند تا مشکلاتی نظیر مصرف برق زیاد را حل کنند. دستگاه‌های جدید قدرت بیشتری دارند و فرایند ماینینگ را سریع‌تر انجام می‌دهند. البته ایسیک همچنان مصرف برق بالایی دارد و این، از معایب آن شمرده می‌شود.

هزینه‌های استخراج رمزارز

همان طور که گفته شد، استخراج ارز دیجیتال فرآیندی پرهزینه است؛ چرا که به دستگاه‌های جدید گران‌قیمت نیاز دارد و مصرف برق بالایی دارد. با این حال میزان هزینه‌ای که برای استخراج ارز دیجیتال به آن نیاز دارید، به شرایطتان برمی‌گردد. انتخاب‌های شما در استخراج ارز دیجیتال، تاثیر زیادی بر هزینه‌ها خواهند داشت. از جمله مواردی که می‌توانند این مقدار را تغییر دهند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نوع دستگاه

  • ارز دیجیتال مورد نظر

  • لوکیشن انتخابی

  • استخر استخراج مناسب و …

دستگاه‌های FPGA اصولا برق کمتری مصرف می‌کنند؛ اما سرعت ماینینگ در آن‌ها کم است. دستگاه‌های ایسیک استخراج را سریع‌تر و با قدرت بیشتری انجام می‌دهند؛ اما مصرف برق آن‌ها هم بالاست.

کدام ارزها برای ماینینگ مناسب‌اند؟

اگر به استخراج ارز دیجیتال علاقمندید، می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت خودتان، این کار را شروع کنید. البته پیش از هر چیز باید سه مورد را در نظر داشته باشید:

  • آگاهی از قوانین کشور مهم‌ترین چیزی است که باید در نظر بگیرید. فرایند ماینینگ در برخی کشورها ممنوع است.

  • نقدینگی ارز دیجیتال مورد دیگری است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید. اگر چندین سال به استخراج ارز دیجیتال بپردازید، اما امکان تبدیل آن‌ها به ارز فیات یا خرج کردن به هر طریق دیگری وجود نداشته باشد، عملا ماینینگ ارز دیجیتال بیهوده بوده است.

  • همچنین باید تجهیزات در دسترس خودتان را هم در نظر بگیرید. مادامی که تجهیزات مناسب استخراج نداشته باشید، امکان ماینینگ وجود ندارد.

اگر به این موارد اندیشیده‌اید و شرایط را برای استخراج ارز دیجیتال مناسب می‌بینید، گزینه‌های زیر می‌توانند برای استخراج مناسب باشند:

  • بیت کوین

  • دوج کوین

  • ریون کوین

  • مونرو

  • لایت کوین

  • اتریوم کلاسیک

  • زد کش

  • دش

علاوه بر این ارزها، تمام رمزارزهایی که بر پایه اجماع اثبات کار متمرکز‌اند نیز قابلیت استخراج دارند.

کلام آخر

همان طور که والکس نیز اشاره کرده است، ماینینگ به تمام آن اموری گفته می‌شود که برای تأیید تراکنش در یک شبکه PoW انجام می‌شود. در این صورت کاربرانی که مشغول این عملیات هستند، مستحق دریافت پاداشی از سوی شبکه خواهند شد. این پاداش از توکن‌های جدید آن شبکه اهدا می‌شود و فرایند استخراج ارز دیجیتال انجام می‌شود. فرایند ماینینگ سال‌هاست که در سرتاسر دنیا به عنوان روشی برای کسب درآمد شمرده می‌شود و عده زیادی از افراد به آن مشغول‌اند. اگر فکر می‌کنید به استخراج رمزارزها علاقمندید و شرایط را برای انجام آن مناسب می‌بینید، پیش از هرچیز اطلاعات خود را در این حوزه تکمیل کرده و سپس کار را شروع کنید. امیدواریم از این مطلب، استفاده لازم را برده باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: