April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مسیر تهران - رشت و مواردی که باید برای سفر های نوروزی آن بدانید!

به نقل از مجله اتاقک: اگر عازم شمال کشور هستید، به قطع یکی از مسیرهای دیدنی و پرجاذبه، مسیر تهران به رشت است. این مسیر، با خودروی شخصی و در یک روز عادی و بدون ترافیک، حدود 4 ساعت زمان می‌برد. اما در تعطیلات و به ویژه ایام نوروز ممکن است تا ده ساعت هم طول بکشد.

بنابراین اگر قصد سفر از تهران به رشت در ایام نوروز را دارید بهتر است در این مقاله با ما همسفر شوید تا با هم در خصوص این مسیر و نکاتی که برای سفرهای نوروزی لازم است بدانید، اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

اطلاعاتی در خصوص مسیر تهران-رشت

برای حرکت در مسیر 327 کیلومتری تهران به سمت رشت باید ابتدا از تهران به سمت کرج و سپس قزوین حرکت کنید. در 20 کیلومتری جاده قزوین به دو راهی زنجان و رشت، از خروجی رشت رسیده و برای ادامه باید جاده رشت را انتخاب  کرده و از این قسمت به بعد مسیری سرسبز و هوایی لطیف شما را همراهی خواهد کرد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در تعطیلات نوروزی این مسیر بسیار شلوغ بوده و احتمال دارد، ساعت‌ها در ترافیک جاده بمانید. بنابراین بهتر است، همراه با خود مقداری آذوقه داشته باشید تا با خوردن آن‌ها سرگرم شده و گرسنه نمانید. هم‌چنین ممکن است در ایام نوروز در این جاده شاهد بارندگی‌های پی‌در پی باشیم، بنابراین لباس بارانی و گرم و چتر به همراه داشته باشید.

از سویی‌دیگر می‌توانید درباره جاذبه‌های گردشگری مسیر تهران-رشت اطلاعات مفیدی به دست آورید و در زمان عبور از این جاده پرترافیک، بازدید از این مکان‌های گردشگری را هم در برنامه سفر خود قرار داده و بدین طریق از مسیر لذت ببرید. در این بخش از مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سردر عالی قاپو، بنایی تاریخی از دوران صفویه  

مسیر تهران - رشت و مواردی که باید برای سفر های نوروزی آن بدانید!

سردر عالی‌قاپو از جمله مکان‌های تاریخی به جامانده از دوران صفوی است. این بنا جزو عمارت‌ها و باغ‌های بسیار زیبایی است که اشراف‌زادگان صفوی از آن برای تفریح استفاده می‌کردند.

سردر عالی قاپو هم با ارتفاع بلند، دارای هشتی بزرگی است که دو سکوی پهن آن با کمک سنگ ساخته شده‌اند. در قسمت میانی این سردر و بالای آن، کتیبه‌ای که به خط ثلث جلی و به قلم علیرضا عباسی نقاش معروف، نوشته‌شده ‌است، وجود دارد. در حال‌حاضر این سردر، حیاط و ساختمان‌هایی که در قسمت شمالی این منطقه قرار گرفته‌اند، برای بازدید عموم آزاد است.

قلعه لمبسر با پرتگاه‌هایی مهیب

قلعه لمبسر از دیگر جاهای دیدنی مسیر تهران-رشت است. این قلعه از سه جهت شرق، جنوب و شمال به پرتگاه‌های ترسناکی منتهی می‌شود. ازجمله ویژگی‌های این بنای تاریخی، دروازه‌های جنوبی آن است که دارای دو در پی‌درپی بوده و حدود 6 متر از سطح زمین ارتفاع دارند.

بر روی دیوار در دوم، سنگ تراشیده‌ای وجود دارد که باعث هر چه زیباتر شدن این قلعه نظامی، شده است. متاسفانه در طول زمان، بسیاری از قسمت‌های این قلعه فرو ریخته‌اند و دیگر قابل‌استفاده نیستند، اما بخش‌های باقی‌مانده را می‌توانید در قسمت‌های شمالی مشاهده کنید.

آرامگاه حمدالله مستوفی، مکانی تاریخی در قزوین

آرامگاه حمدالله مستوفی از دیگر جاذبه‌های تاریخی مسیر تهران-رشت است که در محله پنبه ریسه قزوین واقع شده است. حمدالله مستوفی در سال 680 هجری قمری در قزوین به دنیا آمد و موفق شد تا در طول زندگی 70 ساله‌اش آثار مهمی از خود بر جای بگذارد.

این آرامگاه، دارای بنایی به شکل مربع و هشت‌ضلعی ‌است  و گنبد مخروطی شکل آن بر ساختمان استوانه‌ای‌اش قرار گرفته‌ است. اطلاعات بیشتر راجع به مستوفی، در سنگ‌نوشته‌های کنار مرقد نوشته شده است.

حال اگر بازدید از جاذبه‌های تاریخی قزوین تا ظهر طول کشید می‌توانید، نهار را در قزوین میل کرده و خود را با خوردن قیمه نثار که غذای محلی قزوین است، مهمان کنید.

حتی می‌توانید، از طریق لینک زیر یکی از اقامتگاه‌های شهر تهران را به صورت آنلاین رزرو کرده و در این شهر بیشتر وقت بگذرانید.

https://www.otaghak.com/city/tehran

و یا می‌توانید به سمت رشت حرکت کرده و نهار را در استراحتگاه آفتاب درخشان صحرا، که در اتوبان قزوین-زنجان و یک کیلومتر قبل از خروجی رشت قرار گرفته، نوش جان کنید.  در این استراحتگاه که برای رفاه حال مسافرن ساخته شده، رستوران‌های متنوع، فروشگاه‌های رنگارنگ، پمپ بنزین و پمپ گاز وجود دارد.

شهر رودبار، پایتخت زیتون‌ها

یازده کیلومتر از مسیر تهران-رشت را باید از داخل شهر رودبار که به عنوان پایتخت زیتون شناخته شده، عبور کنید. «سفیدرود» هم از کنار رودبار می‌گذرد و این منطقه را زیباتر و خوش آب‌وهوا تر می‌کند. شهر رودبار، قدمتی حدود 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح دارد. این خطه در دامنه کوه قرار گرفته و طبیعت زیبایش آن را  به یکی از مکان‌های زیبا در مسیر تهران-رشت تبدیل کرده است.

در فاصله 10 کیلومتری بین رودبار تا منجیل، اولین نیروگاه بادی کشور قرار گرفته است. توربین‌های بادی منجیل همواره در حال چرخش هستند و از آن به عنوان منبع مهم تولید نیروی برق منطقه نام برده می‌شود.

پل تاریخی لوشان

پل تاریخی لوشان که بر روی رودخانه واقع شده، در گذشته تنها مسیر و شاهراه بین قزوین و رشت شناخته می‌شد. این پل طولی حدود 102 متر دارد و چهار چشمه در اطراف آن قرار گرفته‌اند.

دریاچه اوان

مسیر تهران - رشت و مواردی که باید برای سفر های نوروزی آن بدانید!

قله اوان با ارتفاعی حدود 3750 متر از سطح دریا در خط ‌الراس اصلی رشته‌کوه البرز و در شمال شهرستان رودبار قرارگرفته ‌است. در کنار این قله، دریاچه‌ای با همین نام وجود دارد. رودهای بزرگی مثل ازگین، سفید آب و اوان از ارتفاعات جنوبی آن سرچشمه می‌گیرند و به مسیر خود حرکت می‌کنند.

در دامنه جنوبی این کوه هم چشمه‌های متعددی وجود دارند و زیبایی این خطه را دوچندان کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌کنیم، در مسیر تهران به رشت، حتما برای بازدید از این چشمه و قله مدتی توقف کنید.

سفر به رشت می‌تواند یکی از خاطره ‌انگیزترین سفرهای عمرتان باشد، بنابراین اگر قصد سفر به رشت به ویژه در تعطیلات نوروزی را دارید، فراموش نکنید که قبل از حرکت اقامتگاه مورد نظرتان را مطابق با شرایط و بودجه خود از طریق لینک زیر به صورت آنلاین اجاره کرده و سفری خاطره انگیز داشته باشد.

https://www.otaghak.com/city/rasht

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: