April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۷۵۳
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
یکی از خارق‌العاده ترین جاذبه‌های طبیعی استان زنجان کوه‌های رنگی ماهنشان است، که از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد دنیا به شمار می‌روند.

کوه‌های رنگی ماهنشان؛ بهشت گمشده زنجان+تصاویر

یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبیعی و دیدنی در استان زنجان کوه‌های مریخی یا کوه‌های رنگی (آلاداغلار) در شهرستان ماهنشان‌که مناظر خارق‌العاده‌ای را به این شهرستان بخشیده است.

کوه‌های مریخی یا کوه‌های رنگی از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد دنیا به شمار می‌رود که به آلاداغلار معروف است.

کوه‌های رنگی ماهنشان

کوه‌های رنگی ماهنشان که به کوه‌های مریخی نیز شهرت دارند، یکی از عجایب طبیعی کشورمان است که در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان زنجان به میانه قرار گرفته و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

کوه‌های رنگی یا «آلا داغلار» یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های استان زنجان محسوب می‌شود که جزو مناظر نادر در بخش جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند.

کوه‌های رنگی ماهنشان

انواع رنگ‌های سبز، نارنجی، قرمز، سفید، قهوه‌ای، زرد و رنگ‌های ترکیبی کوه‌های سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به طبیعت بکر شهرستان ماهنشان بخشیده است.

به گفته بومیان این منطقه، در گذشته مردم به هنگام سال نو خاک‌های رنگی را انتخاب و از آن برای رنگ‌آمیزی منازل مسکونی استفاده می‌کردند.

کوه‌های رنگی ماهنشان

خاک قرمز یکی از خاک‌های مورد علاقه زنان روستایی در گذشته بوده که معمولا آن را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود به صورت لایه رقیق استفاده می‌کردند تا به استقبال سال جدید و عید نوروز بروند.

به گفته محلی‌ها در گذشته آثاری از زندگی قوم ماد در این منطقه یافت شده بوده که به همین علت اسم منطقه به «ماد نشان» نامیده می‌شده است، که بعد‌ها با گذشت سالیان به ماهنشان تغییر نام پیدا کرده است.

کوه‌های رنگی ماهنشان

نام «آلاداغ» از ترکیب «آلا» در زبان ترکی به معنی رنگارنگ و «داغ» به معنای کوه شکل گرفته است، این کوه‌های رنگین کمانی که حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، بر اثر رسوب مواد معدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال قبل پدید آمده است.

کوه‌های رنگی ماهنشان

ترکیب و چینش رنگ‌هایی، چون قرمز، سبز، نارنجی و زرد در کنار هم، قابی شگفت‌انگیز و هنرمندانه را خلق کرده است که هر بیننده‌ای را به تماشا کردن آن‌ها وا می‌دارد.

زمین‌شناسان قدمت کوه‌های رنگی ماهنشان را تا حدود ۱۵ میلیون سال تخمین زده‌اند و از آن به عنوان شاهکاری طبیعی یاد می‌کنند. پارک ملی «ژانگی دانکسیا» در چین که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده، نمونه خارجی کوه‌های ماهنشان محسوب می‌شود.

ماهنشان در شمال غربی زنجان و در فاصله ۱۱۳ کیلومتری این شهر، و با قدمت ۴ هزار ساله یکی از ۸ شهرستان استان است. در خصوص قدمت و تایید آن می‌توان به قلعه‌های بهستان یا کهن دژ و ستی قلعه در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهر اشاره کرد که قدمتی مربوط به دوره ساسانیان دارند.

شهرستان ماهنشان از دو بخش مرکزی و انگوران تشکیل شده که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: فارس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: