May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز تشریح کرد
کد خبر: ۳۹۴۹۶۶
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز از وجود تمامی امکانات مورد نیاز برای راه اندازی یک مجموعه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبرداد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد بستر مناسب ایجاد پتروشیمی

صمد کارگر در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه تامین چهار گزینه می‌تواند منجر به ایجاد پتروشیمی شود گفت: خوراک، بازار فروش محصول، فناوری و سرمایه چهار گزینه‌ای است که هرکجا بخواهیم پتروشیمی راه اندازی کنیم، باید این چهار مورد با دقت بررسی شود و در صورت وجود همه آن‌ها نسبت به راه اندازی پتروشیمی اقدام کنیم.


رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز به تشریح دلایل احداث پتروشیمی ستاره هرمز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد پرداخت و گفت: در منطقه ویژه اقتصادی لامرد نزدیکی به خوراک و نزدیکی به مهمترین روش صادرات یعنی دریا را داریم، بنابراین دو گزینه از ۴ گزینه آماده است، اما فناوری و سرمایه می‌ماند که اگر به این دو دسترسی پیدا کنیم، ایجاد پتروشیمی کاری بسیار ساده است.


وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد به ذخایر گازی عسلویه نزدیک است و به اندازه کافی گاز خوراک برای پتروشیمی دارد، مسئله بعدی آب است که در قالب قرارداد با شرکت فرا آبرسان سرزمین حل شده و سهمیه‌ای برای لامرد در نظر گرفته اند.

 

بیشتر بخوانید:

جذابیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد باعث جذب سرمایه گذاران


کارگر با اشاره به اینکه فقط بحث فناوری و سرمایه گذاری می‌ماند گفت: در مجموعه خودمان (تن پوینتس) با فناوری‌های بسیاری کار کرده ایم، گروه مهندسی داریم، شرکت ساخت تجهیزات داریم که مخازن و تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی را تولید می‌کنیم، بنابر این اگر فناوری را در ایران تولید کنیم، از دیگر شرکت‌های پتروشیمی بگیریم یا در صورت نیاز از خارج وارد و تبدیل به تجهیزات کنیم و بسازیم، به لحاظ تجهیزات و فناوری نیز مشکلی نداریم، اما سرمایه گذاری مسئله اصلی است.


وی با تاکید بر اینکه توان مهندسی کشورمان به اندازه‌ای بالاست که یک پتروشیمی را می‌توانیم از صفر تا صد با استفاده از توان داخل راه اندازی کنیم گفت: پتروشیمی انواع و اقسام بسیاری دارد که اکنون ۹۹ فناوری پتروشیمی را از خارج خریداری کرده ایم، برخی از این فناوری‌ها تکراری است، اما ایران نیازی ندارد که فناوری پتروشیمی را از خارج خریداری کند. تنها مساله گسترش است که می‌توانیم برای ارتقای تولید، به نوعی فناوری را به کار ببریم که پتروشیمی را گسترش دهیم و به عنوان مثال فناوری تولید را از توان تولید ۲۰۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن افزایش دهیم و فناوری جدید را بسازیم.


مدیرعامل پتروشیمی نگین الماس با اعلام اینکه برخی از فناوری‌های پتروشیمی جدید است گفت: این فناوری‌ها به ایران وارد شده و می‌توانیم آنرا در ایران مهندسی و باز تولید کنیم، اما برخی دیگر می‌بایست به صورت ترکیبی تولید شود، یعنی بخش‌هایی که در داخل امکان تولید دارد، تولید و بخش‌هایی که لازم است از خارج وارد شود. به عنوان مثال بخشی از یک فناوری را یکی از پتروشیمی ها، بخش دیگر را از پتروشیمی دیگر و آن بخش که لازم است، از خارج وارد می‌کنیم. در این صورت اگر بخواهیم کل پتروشیمی را از خارج وارد کنیم، شاید ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد، اما می‌توانیم بخش کوچکی از فناوری که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد به مبلغ یک میلیون دلار از خارج وارد و بقیه تجهیزات را با دویست هزار دلار در داخل تولید کنیم که این ظرفیت در مجموعه تن پوینت وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه بحث سرمایه گذاری بسیار مهم است گفت: اکنون این سوال مطرح است که چرا پتروشیمی لامرد را بزرگتر تولید نکردیم؟ پاسخ این است که به همین اندازه سرمایه داشتیم، ما بخش خصوصی هستیم و میزان سرمایه بخش خصوصی عدد مشخصی است.


کارگر با اعلام اینکه سال‌ها بود هیچکس جرات سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را نداشت گفت: پس از آنکه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد شد، زمینی به وسعت ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار برای پتروشیمی اختصاص دادند، اما هیچکس جرات راه اندازی نداشت تا آنکه ما آمدیم و کار را شروع کردیم که باعث شد سرمایه‌گذاران دیگر نیز تشویق شوند.


وی با اعلام اینکه، چون دسترسی به تسهیلات و منابع مالی نداشتیم، ناچار شدیم مجموعه کوچکی را افتتاح کنیم گفت: برای پتروشیمی ستاره هرمز ۸ هکتار زمین از منطقه ویژه اقتصادی لامرد گرفتیم که تولید ۱۱۰ هزار تن محصول در سال به زودی در این پتروشیمی آغاز خواهد شد.


رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز به تشریح توسعه این پتروشیمی پرداخت و گفت: تولید ۱۱۰ هزار تن برای قسمت اول این پتروشیمی است و اگر فاز‌های بعدی اجرایی شود، می‌تواند تولید تا ۳۰۰ هزار تن افزایش یابد، ظرفیتی که پیش بینی کرده و قصد داریم به آن برسیم.
وی با اعلام اینکه پتروشیمی ستاره هرمز مجوز تولید با نفت دارد گفت: مجوز سهمیه نفت را گرفته‌ایم و، چون ذخایر میعانات گازی به منطقه ویژه لامرد نزدیک است، می‌توانیم از بورس کالا سهمیه گاز را بگیریم و یک واحد ۱۰۰ هزار تنی راه اندازی کنیم.


کارگر افزود: پس از آنکه پتروشیمی ستاره هرمز را راه اندازی کردیم، سرمایه گذار دیگری برای احداث پتروشیمی الماس وارد مذاکره شد که با مشارکت یکدیگر، کلنگ آن پتروشیمی نیز به زمین زده شد. در ادامه ستاد اجرایی فرمان امام مایل به ایجاد پتروشیمی رامان شد که اکنون دوازده هکتار زمین گرفته اند و ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کنند.


وی با اعلام اینکه پتروشیمی تندیس و پتروشیمی سیکلو نیز مجوز فعالیت گرفته اند که با ستاره هرمز ۵ پتروشیمی در لامرد فعال خواهد شد گفت: تمامی این ۵ پتروشیمی حدود ۷۰ هکتار زمین را در اختیار میگیرند، در صورتی که ۶۰۰ هکتار زمین برای ایجاد پتروشیمی‌ها تخصیص یافته که تا ۲۰۰۰ متر قابلیت افزایش دارد.


رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز با تقدیر از همکاری‌های ایمیدرو و منطقه ویژه اقتصادی لامرد با سرمایه گذاران گفت: اگرچه ایمیدرو در زمینه زیر ساخت‌ها اقدامات بزرگی انجام داده، اما انتظار داریم در صورت امکان در زمینه تامین اعتبار نیز سرمایه گذاران را یاری کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: