April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۰۰۹
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
یک نشریه آمریکایی از انهدام یک هواپیمای جاسوسی انگلیس توسط روسيه و محتمل بودن جنگ مسکو و ناتو در سال گذشته نوشت.

ماجرای قرار گرفتن ناتو و روسیه در یک قدمی جنگ چه بود؟

نشریه واشنگتن پست در گزارشی با استناد به مدارکی که به تازگی از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نشت پیدا کرده، نوشت که سال گذشته میلادی روسیه یک هواپیمای جاسوسی انگلیس را تقریبا منهدم کرد و همین باعث شد تا مسکو و ناتو در یک قدمی جنگ همه‌جانبه قرار گیرند.

این نشریه تاریخ چنین حادثه‌ای را سپتامبر ۲۰۲۲ عنوان کرده و با بیان آنکه بسیار جدی‌تر از آن چیزی بود که انگلیس به آن اعتراف کرد، نوشت: «در اکتبر ۲۰۲۲، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس درباره این حادثه به پارلمان گزارش داد و گفت که مسکو آن را به دلیل نقص فنی مقصر دانست و لندن نیز این توضیح را پذیرفت.»

براساس گزارش واشنگتن پست، این حادثه می‌توانست ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نقض کند و در نتیجه نیرو‌های ناتو در درگیری روسیه و اوکراین مداخله کرده و یا حتی مستقیم با روسیه درگیر شوند. البته این نشریه اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و روسیه، هیچکدام درباره محتوی سند افشا شده اظهار نظری نداشتند، اما واشنگتن رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به مأموریت‌های شناسایی در منطقه دریای سیاه اتخاذ کرد و به نیروی هوایی خود دستور داد از شبه جزیره کریمه دوری کنند.

نقشه موجود در این سند چندین خط را بر روی بخش‌هایی از دریای سیاه نشان می‌دهد تا مناطقی را که هواپیما‌های تجسسی آمریکایی می‌توانند و نمی‌توانند پرواز کنند، مشخص می‌کنند. یکی از آن‌ها در حدود ۱۲ مایل دریایی دورتر از ساحل کریمه است – فاصله‌ای که بر اساس قوانین بین‌المللی آب‌های سرزمینی یک کشور را مشخص می‌کند. در این سند آمده است که هر ماه چندین پرواز بدون سرنشین انجام می‌شود و علاوه بر فرانسه و انگلیس که پرواز‌های نظارتی همراه با خدمه بر فراز دریای سیاه را انجام می‌دهند، آمریکا هم پهپاد‌های خود را بر فراز این منطقه می‌فرستاد. این در حالیست که در ماه گذشته میلادی (ماه مارس)، پنتاگون خلبانان روسی را به پرواز‌های غیرمجاز و بی‌محابا متهم و ادعا کرد که یکی از جت‌های روسی پروانه هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹ ریپر آمریکا را قطع کرده و باعث سقوط آن شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: