April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۱۴۴
۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
رئیس انجمن صنفی CNG گفت: یکی از مشکلاتی که باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده کمبود تقاضا است چراکه خودروسازان داخلی در رابطه با تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی کرده‌اند.

خودروسازان در تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی کرده‌اند

در سالیان اخیر همواره خودروسازان داخلی اقدام به ساخت و عرضه خودرو‌های دوگانه سوز (بنزینی و گاز) کرده‌اند و این تولیدات از استقبال نسبتا خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شد.

پیرامون همین موضوع، دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا این‌گونه محصولات را به‌صورت پایه گاز سو‌ز تولید و عرضه می‌کنند.

در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب خودرو‌های دوگانه سوز و دوگانه سوز کردن خودرو‌های بنزینی به صورت غیر استاندارد خواهیم رفت.

لازم به ذکر است که خودرو‌های دوگانه سوز بزودی از چرخه تولید شرکت‌های خودروساز خارج می‌شوند.

مزایای خودرو‌های دوگانه سوز خودرو‌های دوگانه سوز به شرح زیر است:
۱. صرفه‌جویی خودرو‌های دوگانه سوز در مصرف بنزین

قطعا اولین نکته که مورد بررسی قرار می‌گیرد موضوع صرفه‌جویی در مصرف بنزین است که به کمک خودرو‌های دوگانه‌سوز و استفاده از گاز می‌شود تا میزان قابل توجهی تو مصرف بنزین صرفه جویی کرد که به اقتصاد کشور کمک زیادی خواهد شد و از هدر رفت مقدار قابل توجهی بنزین توسط خودرو‌ها جلوگیری می‌شود.

۲. آلودگی کمتر خودرو‌های دوگانه سوز

از طرف دیگه خودرو‌های دوگانه‌سوزی که با گاز CNG یا LPG کار می‌کنند نسبت به خودرو‌های بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارند و در نتیجه استفاده از خودروی دوگانه‌سوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهر‌های آلوده‌ای، چون تهران کمک می‌کند.

۳. صرفه جویی اقتصادی خودرو‌های دوگانه سوز.

اما موضوع بعدی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود بحث صرفه جویی اقتصادی است که با توجه به نصف بودن قیمت گاز در مقابل قیمت بنزین این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

افرادی که از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند در طول سال کیلومتر‌ها با خودرو خودشان حرکت می‌کنند و این مسئله برای کسانی که با خودروی خودشان کار می‌کنند مهم‌تر است.

در نتیجه اگر خودروی خودشان را دوگانه سوز کنند و از گاز استفاده کنند آن وقت با این شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور نیستن بخش زیادی از پول دریافتی خودشان رو صرف بنزین خودرو کنند.

یک نکته‌ی مهم دیگر این است که فرایند تولید گاز نسبت به بنزین ساده‌تر و به صرفه‌تر است.

در نتیجه می‌شود از بنزین تولید شده در موارد مهم تری استفاده کرد و به کمک دوگانه‌سوز کردن خودرو به اقتصاد کشوری، چون ایران که اقتصاد مبتنی بر فرآورده‌های نفتی دارد کمک زیادی شود.

خودروسازان در تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی کرده‌اند

محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: در بخش عرضه سوخت سی ان جی جایگاهداران با مشکلات زیادی طی سال‌های اخیر مواجه بوده اند که یکی از مهمترین این مشکلات کارمزد یا حق العمل است.

او افزود: طی سال‌های اخیر دیدگاه درستی در رابطه با جایگاه‌های سی ان جی در بین تصمیم گیران کارمزد وجود نداشته است و به نظر می‌رسد دیدگاه متولیان انرژی کشور در رابطه با جایگاه‌های سی ان جی صرفا موضوع عرضه یک محصول مشابه جایگاه‌های سوخت مایع بوده، در صورتی که جایگاه‌های سی ان جی با توجه به فرایند کاری و تجهیزات پیشرفته و گران قیمتی که دارند باید در جایگاه تولید کننده قرار می‌گرفتند.

وی افزود: حق العمل جایگاه‌های سی ان جی طی سال‌های گذشته هیچگاه متناسب با افزایش هزینه‌ها تعیین نشده و این موضوع باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده است و مشکل دوم در این رابطه تاخیر زیاد دولت در تعیین کارمزد در سال‌های گذشته بوده که با توجه به اقدامات وزارت نفت در ماه‌های پایانی سال گذشته به نظر می‌رسد در سال جاری تصمیم گیری برای تعیین حق العمل جایگاه‌های سی ان جی با تاخیر کمتری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

جوهری گفت: مشکل دیگری که باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده است کمبود تقاضا است. متاسفانه خودروسازان داخلی در رابطه با تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی زیادی انجام داده اند و در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولیدات ایران خودرو دوگانه سوز بوده و سایر خودروسازان فقط خودرو بنزینی تولید کرده اند. همچنین مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با تبدیل خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز کارساز نبوده و بعد از نزدیک به ۴ سال از تصویب این مصوبه فقط ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شده اند و متاسفانه در ویرایش جدید این مصوبه هم درخواست‌های کارشناسی بخش خصوصی نادیده گرفته شد و بعید است که این مصوبه تاثیری زیادی در افزایش خودرو‌های دوگانه سوز داشته باشد.

وی در ادامه افزود: واردات خودرو‌های دوگانه سوز خارجی هم ممنوع است و انتظار می‌رفت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دولت برای آزادسازی واردات خودرو‌های دوگانه سوز اقدام موثری انجام می‌دادند.

جوهری در پایان تنها راهکار دولت برای جلوگیری از واردات بنزین در شرایط فعلی را توسعه سوخت ملی سی ان جی عنوان کرد که متاسفانه مجلس و دولت توجهی به این موضوع ندارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: