April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اولین روز‌های سال مهار تورم و رشد تولید رقم خورد
کد خبر: ۳۹۵۶۲۰
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل جهان فولاد از رشد 3 درصدی مجموع تولیدات شرکت جهان فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

رکوردزنی‌های جهان فولاد در عرصه تولید

سالهاست با انواع تهدید‌ها و تحریم‌ها دست به گریبان هستیم. شدت این تحریم‌ها به اندازه‌ای تاثیرگذار بوده که چالش‌های جدی را رقم زده است. اما بنابر تاکیدات مکرر مسوولان ارشد نظام، این تحریم‌ها منشا خیر بوده، زیرا در وهله اول باعث ایجاد انگیزه برای عبور از تحریم‌ها بوده، در وهله دوم کاهش جدی وابستگی را رقم زده و در نهایت به استقلال و خودکفایی در بسیاری از موارد منجر شده است.

چالش اقتصاد نفتی

یکی از جدی‌ترین بحران‌هایی که سالهاست از آن بی خبر بودیم، اما بیخ گوشمان قرار داشت، اقتصاد وابسته به نفت بود. سال‌ها نفت را از دل زمین بیرون کشیدیم و بدون آنکه به فکر ایجاد ارزش افزوده باشیم، خام فروشی می‌کردیم. مدت‌های طولانی به فروش روزانه ۶ میلیون بشکه نفت خام افتخار می‌کردیم در حالی که، ساخت پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع پایین دستی با جدیت مورد توجه قرار نگرفته بود تا آنکه تحریم‌ها جدی‌ترین تلنگر را به کشورمان وارد کرد، زیرا نفت خام را نمی‌توانستیم بفروشیم و همین امر باعث شد تا خطر وابستگی به واردات مشتقات نفت همچون بنزین و گازوییل را با تمام وجود احساس کنیم.

توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده

درآمد‌های قابل توجه ناشی از فروش نفت خام، باعث شده بود تا ظرفیت‌های دیگر اقتصادی را از یاد ببریم، اما تحریم‌ها که فروش نفت خام را هدف گرفته بود، باعث شد به سوی دیگر بخش‌های اقتصاد همچون معادن برویم. اما در زمینه معادن نیز با چالش خام فروشی رو به رو بودیم. برای مدتی ذخایر معدنی را از دل زمین بیرون آوردیم، بار کشتی‌ها کردیم تا به دیگر کشور‌ها صادر کنیم، غافل از اینکه این ذخایر معدنی پس از فراوری و تبدیل شدن به محصول نهایی، با قیمت‌های چندین برابری به کشورمان وارد می‌شد.

ریل گذاری‌های متفاوت

با درک شرایط بحرانی ناشی از اقتصاد متکی به واردات، توجه به تولید در دستور کار قرار گرفت. هنگامی که پی بردیم از دلار‌های نفتی خبری نیست و دیگر نمی‌توانیم از دسته بیل تا انواع محصولات را با دلار‌های نفتی وارد کشور کنیم، به فکر توجه به تولید افتادیم و تولید در سرلوحه امور قرار گرفت. از آنجا که این مهم نیازمند سیاست گذاری کلان بود، مقام معظم رهبری توجه به تولید را در قالب نامگذاری سال، به مسوولان نظام دیکته کردند و کار به جایی رسید که تولید سرلوحه همه امور شد حتی اگر با چالش فرهنگی یا ورزشی رو به رو می‌شدیم، تولید را فراموش نکردیم.

 

بیشتر بخوانید:

ثبت رکورد تولید اهن اسفنجی و رشد تولید کارخانجات مجتمع جهان فولاد سیرجان


اثبات ولایتمداری

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که همواره مطرح شده و می‌شود، ولایتمداری است، اما چالش بزرگتر اثبات ولایتمداری است. بنابر این هر مدیر یا مسوولی که نقشی در تولید داشته، اگر در سال‌های گذشته گام اساسی در زمینه رشد و رونق تولید برداشته، بی شک در اثبات ولایتمداری موفق بوده است. یکی از مهمترین مخاطبان عبور از اقتصاد نفتی و رشد و رونق تولید، معادن و صنایع معدنی است که البته یکی از برجسته‌ترین آنها، مجتمع جهان فولاد سیرجان است. این مجتمع در تمامی سال‌های گذشته روند رو به رشد خود را حفظ کرده و در مسیر تولید گام‌های اساسی برداشته است.

رکورد شکنی‌های مستمر

اینکه مجموعه‌ای در مسیر تولید گام‌های اساسی بردارد، یک بحث است، اما سرعت گرفتن و رکورد شکستن، بحث دیگری است، روندی که در مجتمع جهان فولاد سیرجان شاهد آن بوده ایم. در این رابطه مدیرعامل جهان فولاد با تبریک به تلاشگران این مجتمع گفت: با شروع سال جدید اهداف این مجتمع در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مهار تورم و رشد تولید در دستور کار قرار گرفت. علی پورمعصومی دست یابی به این مهم را در سایه الطاف خداوند و همت پرسنل مجتمع جهان فولاد دانست و گفت: در اولین ماه سال ۱۴۰۲ رکورد تولید کارخانه احیای یک مجتمع جهان فولاد به میزان ۹۲،۱۴۸ تن اسفنجی به ثبت رسید.


در حالی که رکورد قبلی مجتمع جهان فولاد در شهریور ۱۴۰۰ بوده پورمعصومی گفت: علاوه بر این رکورد تولید، مجموع تولیدات شرکت جهان فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ درصدی داشته که این افزایش تولید حاصل رشد ۷ درصدی تولید در کارخانه احیا، رشد ۱۴ درصدی در کارخانه بریکت و رشد ۴۵ درصدی درکارخانه نورد میلگرد بوده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: