نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از برنامهها واولویتهای دولت در بخش هوایی طی امسال است که در این حوزه باید از توان و ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کرد.
در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاهها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده که یکی از این سیاستها افزایش تابآوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریمها از طریق بازگشت هواپیماهای زمینگیر به مدار بوده است.
هم اکنون ٣٣٠ فروند هواپیمای زمینگیر در ناوگان هوایی کشور وجود دارد از این تعداد ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمینگیر هستند، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمینگیر بوده اند.
طبق آمارها حدود ۵ درصد از جامعه از طریق بخش هوایی سفر میکنند و برای جابجایی این تعداد از مسافران نیاز است که ناوگان بخش هوایی کشور نوسازی و یا بازسازی شوند که با توجه به برنامههای صورت گرفته و از طریق توان و دانش مهندسان کشور امروز بخشی از هواپیماهای زمین گیر سرخط و فعال شده و وارد مدار شده اند.
ورود بیش از ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر به کشور در ١٨ ماه اخیر
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور به تازگی اعلام کرده که بیش از ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر در ١٨ ماه اخیر وارد کشور شده است.
محمدی بخش گفت: یکی از چهار سیاست در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان هوایی، ورود هواپیماهای جدید است که در این مدت بدون اعتبار دولت و با منابع بخش خصوصی بیش از ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده است.
او میگوید: ٢٠ فروند از این هواپیماها به ناوگان هوایی ملحق شده و مابقی در پروسه الحاق به ناوگان قرار گرفتهاند.
محمدی بخش در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سن ناوگان هوایی که وارد کشور شده است گفت: سن این ناوگان بالای ٣٠ سال نیست و با ورود این هواپیماها متوسط سن ناوگان هوایی کشور به مرز ٢٠ سال میرسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: ورود این هواپیماها به حوزه هوایی کشور نقش بسیار موثری در کاهش تاخیرات پروازها و افزایش برنامههای پروازی دارد و به طور قطع این واردات ناوگان ادامه خواهد داشت.
هیچ هواپیمای فرسودهای در کشور نداریم
در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: هواپیمای فرسوده در ایران وجود ندارد و با توجه به سخت گیریهای بسیار زیاد در حوزه ایمنی قطعات و انجام چک لیستهای تخصصی به هیچ عنوان سازمان هواپیمایی اجازه پرواز به هواپیمایی که ایمنی آن تایید نشده باشد را نمیدهد.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، به مردم این اطمینان را میدهیم که به هیچ عنوان هواپیماهای داخل کشور فرسوده نیستند و تمامی قطعات و موتور آنها تعمیر و اورهال سنگین شده اند بنابراین جای نگرانی در این بخش وجود ندارد.
یازرلو گفت: در بسیاری از کشورهای خارجی، ناوگان هوایی استیجاری است که از طریق اجاره هواپیما ممکن است سن ناوگان هوایی خود را جوان نگه دارند. در ایران هم تعداد و سن مورد نظر ناوگان هوایی مربوط به شرکتهای هواپیمایی است و سازمان هواپیمایی نظارت کامل بر تمامی بخشها دارد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی بیان کرد: در هفته آینده با ورود ناوگان هوایی جدید به کشور به طور قطع میانگین سن ناوگان هوایی که در حال حاضر ۲۶ سال است کاهش یافته و جوانتر خواهد شد.
دولت به منظور بهبود شرایط صنعت هوایی کشور اعتبارات لازم را برای نوسازی ناوگان تامین کرده است. از سوی دیگر یکی از مهمترین سیاستهایی که باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد ساخت هواپیمای بومی است که خوشبختانه امروز توان و دانش ساخت هواپیما در کشورمان ایجاد شده است. در حال حاضر اشکالات و ایرادات هواپیمای ایران ۱۴۰ برطرف شده و چندی پیش هم تست موتور هواپیما با حضور رئیس جمهور انجام شده و اعلام کرده اند که تمامی قطعات هواپیما بومی سازی شده و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.