May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۹۸۹
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
0

بیمه موتورسیکلت چیست؟

بیمه موتور یکی از بیمه نامه‌های وسایل نقلیه است که باید تمام دارندگان موتور سیکلت آن را تهیه کنند. با توجه به اینکه امروزه افرادی بیشتری از موتور سیکلت‌های مختلف استفاده می‌کنند، نیاز است که هر موتور سوار، بیمه نامه موتور و گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه خود را دریافت کند. علت اصلی که تاکید به دریافت این دو مورد مدارک این است که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلتی را استعلام کند و فاقد بیمه اجباری موتور باشد یا راکب موتور سیکلت فاقد گواهینامه باشد، دستور توقیف داده و علاوه بر اعمال جریمه، وسیله نقلیه را به پارکینگ منتقل می‌کند. اما چرا باید این بیمه نامه را تهیه کرد؟ چه پوشش‌هایی در بیمه نامه موتور وجود دارد که آن را الزامی‌ کرده است؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه موتور سیکلت چیست؟

بیمه موتور یکی از بیمه‌های وسایل نقلیه زمینی است و به صورت اجباری بوده که باید انواع موتورسیکلت‌ها آن را تهیه کنند. به طور کلی این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی را دارد که مانند بیمه شخص ثالث خورو به جبران خسارت‌های افراد ثالث حادثه رانندگی می‌پردازد. با تهیه این بیمه نامه می‌توان نگرانی‌های رخ داده درباره جبران خسارت‌ها را به بیمه‌گر منتقل کرد، اما نکته مهمی‌ که وجود دارد این است که این حدود 80 درصد از موتور سوار‌ها، موتور سیکلت خود را بیمه نکرده‌اند و همین موضوع بسیار نگران کننده است. همه ما می‌دانیم که طبق قانون مدنی کشور، اگر فردی به شخص دیگری آسیب وارد کند، موظف به جبران خسارت است در نتیجه اگر بیمه نامه موتور را تهیه نکنید و حادثه ساز باشید، به طور حتم باید هزینه‌های سنگین رخ داده در تصادف را از جیب خودتان پرداخت کنید.

پوشش‌های بیمه موتور

پوشش‌های بیمه موتور چیست؟

همانطور که اشاره شد، بیمه نامه موتور دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که هر یک به جبران خسارت‌های مرتبط با خود می‌پردازند. به طور کلی بیمه موتور در سه حالت مختلف جبران خسارت می‌کند که این خسارت‌ها عبارتند از:

  • خسارت مالی شخص ثالث
  • خسارت جانی به راننده
  • خسارت جانی به شخص ثالث

دقت کنید که این بیمه نامه تنها جبران کننده خسارت‌های مالی افراد ثالث در حادثه رانندگی است و در برابر خسارت‌های مالی رخ داده برای راکب مقصر و بیمه‌گزار هیچ تعهدی ندارد. اما خسارت‌های جانی رخ داده برای راکب مقصر تا سقف تعهدات جبران خسارت می‌شود.

حوادث تحت پوشش بیمه موتورسیکلت

بیمه موتور پوشش‌های زیر را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهد:

  • خسارت مالی به اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت مالی وارده به شخص ثالث را مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت می‌پردازد.
  • خسارت‌های جانی اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت‌های جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی وارده به اشخاص ثالث را مطابق با دیه ماه‌های عادی و حرام سال جاری پرداخت می‌کند.
  • خسارت جانی راننده مقصر: اگر راننده موتورسیکلت طی حادثه خسارت جانی ببیند، بیمه‌نامه شخص ثالث موتور سیکلت، غرامت (فوت و نقص عضو) او را پرداخت می‌کند.

سقف تعهدات بیمه نامه موتور

تعهدات بیمه موتورسیکلت

برای اینکه بتوان سقف تعهدات را مشخص کرد نیاز است که قبل از آن درباره روند تعیین دیه اطلاعاتی داشته باشید. قوه قضاییه دیه را با توجه به شرایط جامعه و اقتصاد کشور تعیین خواهد کرد که هر سال این مبلغ تغییراتی داشته و به طور معمول بیشتر خواهد شد. دیه در سال 1402 از سوی قوه قضاییه اعلام شده و بیمه مرکزی نرخ پایه و سقف تعهدات را برای بیمه‌های ثالث مشخص کرده است.

نرخ دیه برای تعهدات این بیمه موتور سیکلت در سال 1402 به شرح زیر است:

  • تعهد مالی، حداقل به میزان 30 میلیون تومان و تا سقف 600 میلیون تومان
  • تعهد جانی و نقص عضو، برای هر نفر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ماه‌های حرام و مبلغ 900 میلیون تومان در ماه‌های عادی
  • بیمه حوادث سرنشین، 900 میلیون تومان

در نتیجه مهم است که برای جبران خسارت‌های مالی هنگام عقد قرارداد بیمه نامه، بالاترین سقف تعهدات را انتخاب کنید تا جبران خسارت شما افزایش پیدا کند.

نرخ قیمت بیمه موتور سیکلت چقدر است؟

در تعیین نرخ قیمت بیمه نامه موتور سیکلت عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است که هر یک به تنهایی می‌توانند تغییراتی در قیمت بیمه نامه اعمال کنند. اما تعداد سیلندر‌ها و نرخ حق بیمه پایه را می‌توان مهم‌ترین عامل و فاکتور تاثیرگذار در قیمت بیمه دانست. به طور کلی عوامل مختلف و تاثیر گذار در قیمت بیمه می‌تواند در دسته بندی‌های مختلف قرار گیرد که این موارد عبارتند از:

  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه
  • تعداد سیلندرهای موترو سیکلت (موتور سیکلت گازی، موتور دنده‌ای یک سیلندر، موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر و موتور دارای سه چرخ و سایدکار)
  • مبلغ دیه
  • تخفیفات شرکت بیمه
  • تخفیفات عدم خسارت بیمه نامه
  • سقف تعهدات در پوشش‌های انتخابی

خب مشخص است که با تعیین نوع موتور سیکلت، قیمت بیمه نامه هم تغییر خواهد کرد و هر چه تعداد سیلندر‌ها بیشتر شود، باید حق بیمه بیشتر را هم پرداخت کنید. همچنین انتخاب میزان مبلغ پوشش مالی از دیگر عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه است که هرچه پوشش بالاتری را انتخاب کنید، حق بیمه را افزایش خواهید داد.

جریمه دیرکرد عدم تمدید به موقع بیمه نامه منجر به افزایش قیمت بیمه نامه خواهد شد. بدین صورت که این جریمه به صورت روزشمار است و هر روز که در تمدید تاخیر داشته باشید، حق بیمه شما افزایش پیدا می‌کند. از طرفی هم تخفیفات برای بیمه نامه در نظر گرفته شده است که با توجه به سیاست‌های درون سازمانی اعمال می‌شود. همچنین بیمه مرکزی برای تشویق موتورسوار‌ها، طرح تخفیفات عدم خسارت را هم در نظر گرفته است تا تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی به تهیه این بیمه نامه ترغیب شوند.

البته که حق بیمه پایه برای موتور سیکلت‌ها توسط بیمه مرکزی اعلام شده است و همانطور که اشاره شد، عوامل مختلفی مانند: تعداد سیلندر موتور، سال ساخت، پوشش مالی و ساختار موتور بر روی قیمت نهایی بیمه موتور تاثیرگزار است. مبلغ پایه این بیمه در سال 1402 به شرح زیر است:

  • گازی: 756.600
  • دنده ای 1 سیلندر: 924.300
  • دنده ای 2 سیلندر به بالا: 1.015.300
  • دنده ای دارای 3 چرخ یا سایدکار: 1.092.000

جریمه دیرکرد بیمه موتور در سال 1402 چقدر است؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه نامه داده شد، بهتر است بدانید که در صورت عدم تمدید به موقع بیمه نامه با جریمه روبه رو خواهید بود و افزایش قیمت بیمه نامه رخ می‌دهد. اما برای اینکه به هر دلیلی تاریخ تمدید بیمه نامه خود را فراموش نکنید، توصیه می‌کنیم که از سامانه بیمه دات کام برای تمدید بیمه موتور اقدام کنید. بیمه دات کام به عنوان یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه شرایط استعلام ومقایسه خدمات و قیمت‌های بیمه نامه را فراهم کرده تا به راحتی و در کمتر از چند دقیقه بهترین بیمه نامه را تهیه کرد.

این سامانه تمام مجوز‌ها و مدارک مورد نیاز برای فعالیت در صنعت بیمه را از بیمه مرکزی دریافت کرده است. همچنین با دریافت اطلاعات بیمه‌ای می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بیمه موتور را از بیمه دات کام خریداری کنید. اما به طور کلی اگر تمدید به موقع بیمه نامه را فراموش کنید مشمول جریمه خواهید شد که مبالغ آن در سال 1402 عبارتند از:

  • موتور گازی: 2.073 تومان
  • موتور دنده‌ای یک سیلندر: 2.533 تومان
  • موتور دنده‌ای دو سیلندر به بالا: 2.782 تومان
  • موتور دنده‌ای سه چرخ و سایدکار: 2.992 تومان

چگونه بیمه موتور خود را تمدید کنم؟

بیمه دات کام که همیشه سعی دارد همراه شما بیمه‌گزاران عزیز باشد، توصیه می‌کند:” در بخش یادآور بیمه که در بالا بیان کردیم ،اطلاعات بیمه‌نامه موتور خود را ثبت نمایید تا سروقت کارشناسان سامانه بیمه دات کام با شما تلفنی و پیامکی، تاریخ تمدید بیمه موتورسیکلت را اطلاع دهند. با این کار، شما هم می‌توانید با جلوگیری از پرداخت جریمه، بیمه ارزان برای موتور خود خریداری نمایید.

مدارک لازم برای بیمه موتورسیکلت فقط شامل کارت موتور و بیمه نامه قبلی (در صورت موجود بودن) است. البته الان داشتن بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای همه اجباری است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پوشش‌ها و شرایط بیمه موتور می توانید راهنمای کامل بیمه موتورچیست را از اینجا بخوانید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: