April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از نظام ربوی حاکم بر بانک‌ها انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۶۰۲۹
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از رویکرد ربوی در نظام بانکداری گفت: با وجود جایگاه قرض الحسنه در رفع مشکلات جامعه، متاسفانه همچنان شاهد رویکرد ربوی در نظام بانکداری و بی توجهی به قرض الحسنه هستیم.

نگرانی مردم از مهجوریت قرض الحسنه

سیدسلمان ذاکر به تشریح اهمیت قرض الحسنه در نظام بانکداری پرداخت و گفت: قرض الحسنه نوعی قرارداد مالی است که منافع انسانی را مقدم بر منافع مالی می‌داند و تسهیلات قرض الحسنه با هدف دستگیری از نیازمندان واقعی پرداخت می‌شود.

وی با اعلام اینکه بحث قرض الحسنه به اشکال گوناگون مطرح می‌شود گفت: وام‌های قرض الحسنه در قالب صندوق‌های خانوادگی تا صندوق‌های محلی و صنفی، موسسات مالی و بانک‌ها تعریف و پرداخت می‌شود و به موجب آن مبلغ معینی به عنوان قرض بدون هیچ سود یا کارمزدی پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نتیجه گسترش نظام بانکی، پرداخت وام در انحصار بانک‌ها قرار دارد گفت: بانک‌ها سعی می‌کنند در قالب ارایه خدمات گوناگون، به جذب مشتریان بیشتر بپردازند که مهمترین خدمات مورد توجه افراد، دریافت تسهیلات است.

وی دریافت بهره به ویژه بهره‌های کلان را مهمترین چالش بانک‌ها با مشتریان دانست و گفت: در بیشتر موارد میزان بهره تسهیلات به اندازه‌ای بالاست که از عهده مشتریان بر نمی‌آید.

ذاکر وام‌های قرضه الحسنه بدون بهره یا با کارمزد پایین را جذاب‌ترین نوع تسهیلات توصیف کرد و گفت: مبلغ این وام‌ها زیاد نیست و به افرادی پرداخت می‌شود که برای امور روزمره اقدام به دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کدام استان‌ها بیشترین وام را از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دریافت کردند؟



وی با اعلام اینکه وام ازدواج، وام کمک هزینه تحصیل، وام درمان، وام تعمیر مسکن، وام خرید جهیزیه، وام خرید لوازم خانگی و مواردی از این دست در قالب قرض الحسنه پرداخت می‌شود گفت: کسانی که وام قرض الحسنه میگیرند، نیازمندان واقعی جامعه هستند.

نماینده ارومیه در مجلس از ضامن به عنوان چالش بانک‌ها و موسسات اعتباری برای پرداخت وام به مشتریان یاد کرد و گفت: اینکه برای پرداخت وام به ضامن معتبر نیاز است، امری درست است، زیرا باید از بازپرداخت وام مطمئن شد، اما اینکه مردم کارمند دولتی در بین اقوام داشته باشند و آیا حاضر به ضمانت باشد، چالش اصلی است.

وی پرداخت وام قرض الحسنه را نیت خیرخواهانه و خداپسندانه توصیف کرد و گفت: قرض الحسنه برای رفع احتیاجات قرض گیرنده است به همین دلیل نباید هدف سودآوری و کسب منفعت در کار باشد.

ذاکر با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید نگاه ویژه‌ای به قرض الحسنه داشته باشند گفت: متاسفانه نگاه مردم به بانک‌ها منفی است و اگر بانک‌ها بخشی از سرمایه خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند، تا حدی اعتبار و آبروی از دست رفته باز می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه اگر بانک منابع خود را به قرض الحسنه اختصاص دهد، چگونه هزینه‌های خود را تامین کند گفت: امروزه بانک‌هایی با نیت قرض الحسنه فعالیت می‌کنند و هیچ مشکلی در تامین هزینه‌ها ندارد، البته شرط این است که رونق بانک با دریافت بهره‌های کلان و بیچارگی مردم نباشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه بانک‌های تخصصی همچون قرض الحسنه مهر ایران تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد گفت: نیاز به چنین بانک‌هایی بشدت احساس می‌شود، اما نباید محدود باشد، بلکه باید تعداد بانک‌های قرض الحسنه افزایش یابد.

وی در خصوص اینکه سهامداران بانک قرض الحسنه مهر ایران، تعداد زیادی از بانک‌های دولتی هستند گفت: این اقدام خوبی است که بانک‌ها مسولیت بر زمین مانده خود را در قالب یک بانک تعریف کنند به شرط آنکه حمایت همه جانبه‌ای از آن به عمل آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: