April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۶۳۵
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: کاهش فشار خون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

فشار خون بالا عامل ۵۳ درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی است

محمد مرادی کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های های قلبی و سکته‌های مغزی است و شواهد نشان داده اند که کاهش فشار خون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته‌های مغزی و ۲۰تا ۲۵ درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گفته وی فشار خون باعث افزایش خطر مرگ مادر و جنین در هنگام بارداری، زوال عقل، نارسایی کلیه و نابینایی می‌شود. غربالگری‌ها فرصت طلبانه در محیط کار، کارخانه‌ها بیمارستان ها، اماکن عمومی، مدارس باعث بهبود شاخص‌های شناسایی، کنترل و درمان فشارخون بالا در سطح جامعه می‌شود.

او بیان کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال گذشته حدود ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته که از این میان ۶۱/۵ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع داشته و ۵۲ درصد آن‌ها برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کرده اند و ۴۲ درصد آن‌ها هم فشارخون کنترل شده و مطلوب داشته اند.

او ادامه داد: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنان، برگزاری بسیج‌های اطلاع رسانی، توانمندسازی کارکنان بهداشتی و درمانی و توصیه‌های اصلاح شیوه زندگی از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است.

او اضافه کرد: اندازه گیری مرتب فشار خون به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است.

او گفت: در جهت محقق شدن اهداف بر شیوه زندگی سالم با عنوان‌های کاهش اضافه وزن و اندازه دور کمر، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات، خواب شبانه با کیفیت، مهارت مدیریت استرس و پایبندی به درمان فشارخون بالا تاکید شود.

او افزود: بیماری فشارخون بالا یک قاتل خاموش است و علی رغم این که معمولا به راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی داشته و به راحتی کنترل می‌شود، اما در بسیاری از نقاط دنیا به میزان ناکافی شناسایی، درمان و کنترل می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: