May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارگر از کمبود اعتبار برای راه اندازی بنگاههای اقتصادی خبرداد
کد خبر: ۳۹۶۷۶۱
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز از بی رغبتی بانک‌ها در حمایت از تولید انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بانک‌ها بیش از آنکه بدنبال حمایت از صنایع و اشتغال پایدار باشند، به فکر کسب سود ناشی از تجارت و دلال بازی هستند.

فریاد تولید از نگاه کاسب کارانه بانکها

صمد کارگر در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه راه اندازی بنگاه اقتصادی به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد گفت: متاسفانه بخش خصوصی به اندازه‌ای اعتبار ندارد که بتواند پروژه‌های بزرگ را از صفر تا صد به مرحله اجرا برساند و بانکها نیز به درخواست جذب سرمایه و تسهیلات بخش خصوصی پاسخ منفی می دهند.


وی در خصوص مذاکره و شراکت با بانک‌ها برای راه اندازی پتروشیمی ستاره هرمز گفت: با چندین بانک مذاکره کردیم، اسناد پتروشیمی را ارایه دادیم و تضمین کردیم که صنعت پتروشیمی از کلنگ زنی تا راه اندازی زمانی زیادی نمی‌برد و بازگشت سرمایه در این صنعت سریع است، اما بانک‌ها درگیر مسائل سواستفاده از تورم هستند.


رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز با ابراز تاسف از اینکه بانک‌ها بدنبال این هستند که ملکی بخرند، صبر کنند تا بالا برود و بفروشند یا در اقدامات سفته بازی وارد شوند گفت: نتیجه مذاکره با مدیران بانک‌ها برای شراکت در احداث پتروشیمی این بود که تمایلی به مشارکت در تولید ندارند.


وی در پاسخ به اینکه بسیاری از بانک‌ها در تولید سرمایه گذاری کرده و مالک بنگاه اقتصادی هستند که نظر شما را نقض می‌کند گفت: بانک هرگز خودش را درگیر ساخت و ساز و راه اندازی اولیه بنگاه اقتصادی نمی‌کند، زیرا خواب سرمایه دارد، اما اگر واحدی به تولید برسد و آن‌ها مطمئن باشند که یک پروژه به تولید و سوددهی رسیده، آنگاه سرمایه گذاری کنند و البته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نیز که نتوانسته اند اقساط خود را بپردازند، از سوی بانک‌ها مصادره شده است.


کارگر در پاسخ به اینکه یک طرفه به انتقاد از بانک‌ها نمی‌پردازید گفت: شاید نگرانی بانک‌ها در احداث بنگاه اقتصادی از جهتی درست باشد، زیرا وقتی پروژه‌ای شروع می‌شود، اطمینانی وجود ندارد که آن پروژه به نتیجه برسد. امکان دارد پروژه نیمه کاره از سوی مالک رها شود و پول بانک نیز در آن پروژه نیمه کاره، بلوکه شود.


وی با تاکید بر اینکه کارفرما نیز بدنبال رها کردن پروژه نیست، زیرا سرمایه او نیز بلوکه می‌شود گفت: دلایل بسیاری از کارشکنی دستگاه‌ها تا مشکلات ارزی و نقل و انتقال ماشین آلات و تحریم‌ها وجود دارد، اما به هر دلیلی امکان دارد پروژه به صورت نیمه کاره رها شود، بنابراین بانک‌ها انگیزه‌ای برای ورود به مشارکت در تولید ندارند.


رئیس هیات مدیره پتروشیمی ستاره هرمز با اشاره به تعداد بالای پروژه‌ها و نیاز مالی تمامی پروژه به مشارکت با بانک‌ها گفت: منابع بانک‌ها نیز آنقدر نیست که بتوانند در هر پروژه‌ای وارد شوند و سرمایه گذاری کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: