April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل فولاد مبارکه از عملکرد دولت و مجلس انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۷۶۳۱
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
مدیرعامل فولاد مبارکه با ابراز تاسف از تصمیمات غیر منطقی علیه صنعت گفت: متاسفم که بعضی وقت‌ها شاهد جهت گیری‌ها و سیاستگذاری‌هایی در حوزه مجلس و دولت هستیم که به جای اینکه بخش‌های چالش دار را هدف بگیرد، نقاط قوت را هدف می‌گیرد.

رنج فولادسازی‌ها از جهت گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها

آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) که در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در نمایشگاه بین‌المللی تهران، با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان و مدیران برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان سخنران ویژه، به تشریح نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی و بازار سرمایه پرداخت.

محمدیاسر طیب‌نیا با تاکید بر اینکه وقتی صحبت از توسعه اقتصادی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب پیشرفت ایران قوی و آباد می‌کنیم، صحبت از رشد اقتصادی توام با تحولات بنیادین است گفت: هنگامی که از توسعه اقتصادی صحبت می‌کنیم، منظور ما رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادی است.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی صرفا شاخصه‌های کمی را در بر میگیرد گفت: وقتی بر این رشد اقتصادی، توسعه اقتصادی نام می‌گذاریم که با تحولات بنیادین در ساختار‌های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و بسیاری موارد دیگر همراه باشد، شاخص‌های کمی و کیفی اعم از تولید ناخالص داخلی، تراز تجاری، توزیع ثروت بین قشر‌های مختلف، اشتغال زایی و موارد دیگری را نیز درنظر می‌گیریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه به تشریح نقش صنعت فولاد در برخی از شاخص‌ها در کشور پرداخت و گفت: اولین شاخص که در بحث توسعه توسعه اقتصادی مطرح می‌شود، بحث جی. دی. پی یا تولید ناخالص داخلی است که اثبات شده ارتباط مستقیمی بین تولید فولاد در کشور و تولید ناخالص داخلی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشور‌های توسعه یافته همچنان محوریت تولید فولاد را در صنایع شان حفظ کرده و کنار نرفته اند گفت: کشور‌های در حال توسعه نیز با توسعه صنعت فولاد، رشد پیدا کردند و رشد در صنعت فولاد موجب شد که آن‌ها نیز به جرگه کشور‌های توسعه یافته نزدیک بشوند و حتی سبقت بگیرند.

طیب نیا از هند و چین به عنوان نمونه کشور‌هایی یاد کرد که با صنعت فولاد رشد کردند و گفت: چین اولین و هند دومین بازیگر صنعت فولاد است و می‌بینیم که چین در رشد اقتصادی هم بازیگر اول دنیاست.

وی با اشاره به اینکه برزیل، کره جنوبی و حتی ترکیه نیز در بحث فولاد وارد شده اند گفت: خوشبختانه ایران جزو ۱۰ شرکت برتر در صنعت فولاد است و امروز صنعت فولاد پنج و نیم درصد جی. دی. پی کشور و ۱۷ درصد جی. دی. پی بخش صنعت را فولاد شکل میدهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: فولاد مبارکه یک و نیم درصد جی. دی. پی و حدود پنج و نیم تا شش درصد بخش صنعت را به خودش اختصاص داده است.

وی با اشاره به تراز تجاری به عنوان شاخص دوم گفت: پیشی گرفتن صادرات بر واردات بحث خیلی مهمی در ساختار‌های اقتصادی است. امروز حدود ۱۴ درصد ارز آوری کشور ما در زنجیره فولاد شکل میگیرد و صنعت فولاد در سال گذشته حدود ده و نیم میلیون تن محصولات فولادی صادر کرد که قریب به ۳۰ درصد تولید کشورمان است که خیلی ارزشمند است.

طیب نیا با اعلام اینکه ساختار صنعت فولاد نشان میدهد که ساختار درستی پایه ریزی شده و شکل گرفته گفت: برنامه ریزی این صنعت برای افق ۱۴۰۴ رسیدن به ۱۹ تا ۲۰ میلیون تن صادرات است که اگر زیرساخت‌ها در این بازه زمانی فراهم و دیده شود، می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم، هدفی که در اقتصاد بدون نفت یا اقتصاد جدا شده از نفت، نقش محوری دارد.

بیشتر بخوانید:

قرارداد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور با همکاری مپنا و فولاد مبارکه امضا شد



وی از اشتغال زایی به عنوان شاخص سوم یاد کرد و گفت: زنجیره فولاد، زنجیره اشتغال زایی بسیار بالایی دارد. امروز حدود ۹ درصد اشتغال کشور در زنجیره فولاد شکل گرفته، یعنی قریب به دو میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زنجیره کار و درآمد کسب می‌کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه از ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: این عدد بزرگ، سهم صنعت فولاد را در اشتغال زایی می‌رساند.

وی از شاخصه کیفیت به عنوان شاخص چهارم یاد کرد و گفت: کیفیت بسیار با اهمیت است.

طیب نیا از توزیع ثروت بین اقشار مختلف جامعه به عنوان شاخص بعدی یاد کرد و گفت: توزیع عادلانه ثروت بین اقشار مختلف جامعه، متفاوت از توزیع درآمد در قالب اشتغالزایی است. توزیع ثروت از اصلی‌ترین بازیگران در بازار سرمایه مجموعه‌های فولادی است.

وی با یادآوری اینکه فولادمبارک به عنوان بزرگترین صنعت کشور، در سال گذشته بالاترین توزیع سود را در بین سهامداران داشته گفت: سهامداران صنعت فولاد بخش بزرگی از مردم کشور هستند. سهامداران این مجموعه فولادی به ویژه مجموعه‌ای مثل فولاد مبارکه، از توزیع سود برای چهل و نه میلیون دارنده سهام عدالت گرفته تا صندوق‌ها و سهامداران حقیقی ۶۰ تا ۷۰ میلیون ذی نفعان توزیع سود هستند و این نشان میدهد که در تحولات بنیادین و در توزیع عادلانه ثروت، این مدل میتواند نقش آفرینی کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه از توسعه زیرساخت‌ها به عنوان شاخص بعدی یاد کرد و گفت: توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساختهاست. اساسا توسعه اقتصادی بدون توسعه زیرساخت مفهوم پیدا نمیکند.

وی با تاکید بر اینکه اگر زمانی دولت‌ها زیرساخت‌ها را میساختند، امروز صنایع بزرگ پیشتاز توسعه زیرساخت‌ها هستند گفت: اکنون مجموعه‌های مختلف فولادی در حوزه نیروگاه، جاده سازی، حمل و نقل، انرژی، انتقال آب و بسیاری موارد دیگر کارایی اساسی دارند و جلودار هستند.

طیب نیا با اعلام اینکه فولاد مبارکه در سال گذشته ساخت دو نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی را شروع کرد گفت: این دو نیروگاه در تاریخ احداث واحد‌های نیروگاهی کشور بی سابقه بوده و فولاد مبارکه رکورد جدیدی را به ثبت رسانده که تا ۱۵ ماه آینده بهره برداری از فاز اول و دوم این نیروگاه را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه پایدار، نقش شرکت‌های بزرگ و صنعت فولاد، نقشی بی بدیل است گفت: امروز دنیا به سمت ایجاد صنایع با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رفته به همین دلیل فولاد مبارکه نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی را در دست احداث دارد، این نیروگاه بیش از کل ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیری است که الان در کشور وجود دارد و این‌ها تحولات بنیادی است که به واسطه صنعت فولاد و نقشی است که در توسعه اقتصادی دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر و پایه، نقش محوری درشاخص و توسعه اقتصادی دارد گفت: توسعه اقتصادی محقق نمی‌شود مگر با تغییرات بنیادین در ساختار‌های اقتصادی، مگر با تحول اساسی در ساختار تولید ناخالص داخلی، این را کجا باید پیدا کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه اتفاق‌های قابل قبولی در اقتصاد و صنعت افتاده گفت: این که الان پنج و نیم درصد جی. دی. پی کشور را فولاد تشکیل میدهد، در حالی که یک زمانی همین را هم نداشتیم، این یک تحول بنیادین است، ولی به تحولات اساسی در ساختار‌های اقتصادی نیاز داریم.

طیب نیا با تاکید بر اینکه باید به توسعه اقتصادی برسیم گفت: متاسفم که بعضی وقت‌ها خلاف این جریان را در سیاستگذاری‌های اقتصادی شاهد هستیم.

وی به ارایه مثالی در حوزه سیاست‌های اقتصادی و تحول ساختاری پرداخت و گفت: باید به سمت توسعه مشاغل نوآورانه و فناوری‌های جدید برویم، همین کاری که الان صنایعی مثل فولاد به سمت آن رفته اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با یادآوری اینکه سال گذشته استیلاسیون را بدون حضور کارشناسان خارجی برای اولین بار در کشور تولید کردیم گفت: با این رویکرد به سوی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفتیم.

وی با انتقاد از برخی اظهار نظر‌های مغرضانه گفت: بعضی‌ها میگویند سودآوری شرکت‌هایی مثل فولاد به واسطه رانت و امتیاز‌های دولتی است، در حالی که این طور نیست. فولاد مبارکه برق و انرژی را بالاتر از نرخ‌های جهانی دریافت می‌کند، گاز را با قیمت ۱۰ سنت یعنی هم قیمت با قیمت‌های جهانی دریافت می‌کند.

طیب نیا با تاکید بر اینکه بدلیل مشکلات ناشی از قطعی ها، برق مورد نیاز فولاد مبارکه را به طور کامل تا سال آینده تولید و تامین می‌کنیم گفت: فولاد مبارکه نه تنها تا سال آینده اصلا نیازی به برق تولیدی شبکه ندارد، بلکه به شبکه هم برق خواهیم داد.

وی با اعلام اینکه در حوزه حمل و نقل سرمایه گذاری می‌کنیم گفت: در حالی که هزینه‌های حمل و نقل ما چهار تا پنج برابر هزینه‌های حمل و نقل بین المللی و رقبای بین المللی مان است، در بازار رقابت حضوری پررنگ و تاثیرگذار در عرصه صادرات داریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اعلام اینکه به لحاظ نیروی انسانی، چند برابر شاخصه‌های بین المللی نیروی انسانی داریم گفت: فولاد مبارکه سال گذشته چهار هزار نفر در بخش توسعه‌ها و ساختار اصلی، نیروی جدید مشغول به کار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساختار‌های اقتصادی مان متحول بشود گفت: اگر امروز ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، یعنی در بخش کشاورزی نیازمند تحول بنیادین هستیم. یعنی یا باید نقش کشاورزی و صنعت کشاورزی در جی. دی. پی افزایش پیدا کند، یا سهم بخش کشاورزی در مصرف آب تعدیل شود، این ساختاری است که باید تحول بنیادین داشته باشد.

طییب نیا بر تحول بنیادین در مصرف برق تاکید کرد و گفت: اگر می‌بینیم در حوزه برق مصارف خانگی، شش برابر میانگین دنیا انرژی به ازای هر نفر مصرف می‌کنیم، یا در بخش تولید دو برابر کشور به ازای واحد تولید انرژی مصرف می‌کنیم، در این بخش نیازمند تحول بنیادین هستیم. اگر در حوزه گاز، حدود یک سوم مصرف خانگی است و در زمستان خیلی بیشتر است، با احتساب گازی که برای تولید برق داریم، استفاده در این بخش نیازمند تحول بنیادین است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: