April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با ۱۸۷ رای موافق نمایندگان مجلس صورت گرفت
کد خبر: ۳۹۷۷۵۳
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
0
علی آبادی با ۱۸۷ رای موافق ۵۸ مخالف و ۸ رای ممتنع، مدیریت بر وزارت صمت را بر عهده گرفت.

سکان وزارت صمت در دست علی‌آبادی

پس از آنکه وزارت صمت مدت‌ها با سرپرست اداره می‌شد، عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) به مجلس یازدهم معرفی شد که پس از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان، علی آبادی با ۱۸۷ رای موافق ۵۸ مخالف و ۸ رای ممتنع، مدیریت بر وزارت صمت را بر عهده گرفت.

جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور معاون اول رییس جمهور، به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. در ابتدا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارشی در خصوص دیدگاه کمیسیون به صحن علنی ارائه دادند.

بی توجهی به مناطق محروم

در ادامه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی صمت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند؟ سیدغنی نظری با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودرو‌های کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالا‌های داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالا‌های خانگی با مشکل مواجه هستند.

شباهت با تفکر اقتصاد نئولیبرال

در ادامه نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است، اما در کلید واژه‌هایی که در برنامه‌های خود تاکید داشته، نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه داری دارد. مهدی عسگری تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

 

بیشتر بخوانید:

رئیسی، وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کرد



بی توجه به رانت و باج

سپس نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد» گفت: علی آبادی شجاع است و اهل رانت و باج دادن نیست. حبیب‌الله دهمرده تصریح کرد: علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد. علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

آشنایی با بخش خصوصی

در ادامه عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد. محمدمهدی زاهدی یادآور شد: ۵۰ درصد جی. دی. پی کشور را در وزارت صمت می‌بینیم و قسمت عمده‌ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.

نگرانی از دام مافیای خودرو

در ادامه نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت: سوال این است که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟ جلال محمودزاده بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودرو‌های داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید. وی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به سمت خام فروشی رفته‌ایم و کشور‌های منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ویژه‌ای برای فاصله از خام فروشی معادن داشته باشد و ارزش افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.

برنامه‌های شعاری

در ادامه نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی از برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی صمت انتقاد کرد و گفت: ظرف کمتر از نیم ساعت می‌شود ۵۰ مورد مانند این گونه برنامه‌ها را در میدان انقلاب تهیه کرد. جلیل رحیمی جهان آبادی بیان کرد: شما دارید برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیرید که سرنوشت مردم در آنجا رقم می‌خورد؛ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد حوزه اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی، واحد‌های صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودرو‌های لگن و بی کیفیت، برنامه‌های شعاری و بی کیفیت که می‌شود از خیابان انقلاب ده‌ها مورد از آن پرینت گرفت و ارائه کرد. شما نماینده ملتی هستید که برای هر تصمیم، هر رأی و هر نظری که می‌دهید باید به خدا و این ملت پاسخگو باشید. از برنامه‌هایی که آقای وزیر به شما ارائه داده اند ظرف کمتر از نیم ساعت می‌شود ۵۰ تا از این برنامه‌ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.

مخالفت بدون خواندن برنامه

سپس نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند. مهرداد گودرزوند تصریح کرد: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است، اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

رویکرد‌های منطبق با مأموریت‌ها

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی به عنوان موافق گفت: رویکرد‌های وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

استفاده از سرمایه‌های خرد

سپس عباس علی‌آبای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه هایش در جلسه علنی گفت: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم. وی گفت: به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام راهبرد‌های ارایه شده در برنامه خود را راهبرد‌های باارزشی می‌دانم. حمایت از تولید مشترک با برند‌های معتبر بین‌المللی یکی از این راهبردهاست. برنامه راهبردی دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری با استفاده از دیپلماسی تجاری اقتصادی است.

 

منبع : خبرداری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: