April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۸۰۷
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
0

در سال‌های اخیر که بازار ارزهای دیجیتالرونق بسیار زیادی داشت، کاربران ایرانی زیادی به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها رفتند. قطعا شما نیز می‌دانید که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر و قابل اطمینان است.  در ابتدای شکوفایی و همه‌گیر شدن این پدیده تنها راه تهیه توکن‌ها، مراجع خارجی بود؛ اما با گذشت زمان صرافی‌های داخلی نیز به وجود آمدند و سرمایه‌گذاری در این زمینه را آسان‌تر کردند. در این مطلب به معرفی تفاوت‌ها و مقایسه مراجع داخلی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال می‌پردازیم.

تفاوت صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی چیست؟

چرا صرافی‌های ایرانی به وجود آمدند؟

برای درک تفاوت صرافی ارز دیجیتال ایرانی با خارجی باید بدانید که چه شکاف و معضلی سبب به وجود آمدن مراجع ایرانی برای خرید رمز ارزها شد. از زمانی که رشد چشمگیر بیت‌کوین و سایر توکن‌های این حوزه شروع شد، این بازار توجه‌ها را به خود جلب کرد.

سرمایه‌گذاران و افراد حقیقی زیادی به خاطر پتانسیل بالایی که در این حوزه وجود داشت، قصد سرمایه‌گذاری در آن را داشتند. در ابتدا خرید و فروش ارز دیجیتال از داخل کشور کار آسانی نبود و افراد مجبور بودند حساب‌های دلاری ایجاد کنند و با ترفندهای مختلف پول خود را از ریال به دلار تبدیل کرده و این حساب‌ها را شارژ نمایند تا بتوانند توکن مورد نظر خود را خریداری کنند.

این روش برای همه افراد در دسترس نبود و بسیاری از اشخاص امکان ساخت حساب دلاری و انجام سایر مراحل را نداشتند. از طرفی تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار روز‌به‌روز بیشتر می‌شد که این موضوع سبب گردید تا صرافی ارز دیجیتال ایرانی به وجود آید.

این مراجع پول را به صورت ریالی دریافت می‌کنند و تبدیل آن به دلار و کوین مد نظر را با سیستم خاص خودشان انجام می‌دهند و دیگر کاربران نیاز به حساب‌های دلاری ندارند. با گذشت زمان تعداد این صرافی‌ها بیشتر شد و بحث بر سر اینکه از سایت‌های داخلی اقدام به خرید ارز دیجیتال کنیم یا خارجی رونق گرفت که در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی چیست؟

مقایسه صرافی خارجی با ایرانی

در واقع صرافی ارز دیجیتال چه خارجی و چه ایرانی مرجعی برای خرید ارز دیجیتال به شمار می‌آیند، اما در نحوه دسترسی به آن‌ها و همچنین نحوه عملکرد و خدمات آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. حال قصد داریم تعدادی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو را باهم بررسی کنیم.

نحوه پرداخت

اصلی‌ترین فرق بین مراجع داخلی و خارجی نحوه پرداخت هزینه توکن مورد نظر است. در صرافی ارز دیجیتال خارجی شما باید پرداخت خود را به صورت دلاری انجام دهید و برای این کار نیاز به یک حساب دلاری دارید، در واقع شما برای خرید از این سایت‌ها باید دو مرحله تبدیل واحد را پشت سر بگذارید.

در مرحله اول ریال خود را تبدیل به تتر یا دلار کنید و در دومین مرحله با آن کوین مورد نظر خود را خریداری نمایید. در طرف دیگر پرداخت از طریق ارائه دهندگان ایرانی ساده است، زیرا شما هزینه را به آن‌ها به صورت ریالی پرداخت کرده و تبدیل آن به دلار و ارز مورد نظر را خود ارائه دهنده توسط سیستمی که طراحی کرده، انجام می‌دهد. این قابلیت برای کسانی که دسترسی به حساب دلاری ندارند مفید است.

میزان کارمزد

تفاوت دیگر این دو نوع صرافی ارز دیجیتال در میزان کارمزد دریافتی است. اگر از نوع ایرانی استفاده کنید، کارمزد به صورت درصدی و ریالی از شما کسر خواهد شد و اگر از مراجع خارجی استفاده کنید کارمزد را باید به صورت دلاری پرداخت کنید.

در نوع خارجی شما هم برای تبدیل ریال خود به دلار باید کارمزد بپردازید و هم برای خرید توکن مورد نظر، به همین دلیل مجبور به پرداخت هزینه بیشتری هستید. والکس یکی از برترین صرافی‌های داخلی است که شما می‌توانید با خیالی راحت و با کمترین کارمزد در آن اقدام به معامله کنید.

تحریم‌ها و امنیت

نکته قابل ملاحظه دیگر در زمینه تفاوت صرافی ارز دیجیتال خارجی با ایرانی مسئله تحریم‌ها است. ایران از طرف بسیاری از سرویس دهنده‌های این بازار تحریم شده و دسترسی به مراجع اصلی نیاز به دور زدن تحریم‌ها دارد. برای این کار شما باید VPN با ای پی ثابت داشته باشید و دقت کنید که هیچ‌گاه بدون آن به سایت مراجعه نکنید، زیرا اکانت شما بن خواهد شد.

به همین دلیل نیاز دارید که VPN با ای پی ثابت خریداری کنید و این هزینه‌ای مضاعف برای شما خواهد داشت. همچنین در صورتی که ارائه دهنده متوجه ایرانی بودن شما شود، اکانت شما را خواهد بست و دارایی شما مصادره خواهد شد. اما اگر از سرویس دهندگان ایرانی استفاده کنید این مشکلات را تجربه نخواهید کرد.

تنوع کوین‌های قابل خریداری

سرویس دهندگان ایرانی به خاطر محدودیت‌ها تحریم‌های زیادی که بر آن‌ها اعمال می‌شود، دسترسی کاملی به تمام انواع کوین‌های موجود ندارند. لازم به ذکر است که اکثر توکن‌های معروف و پرطرفدار را می‌توان از صرافی ارز دیجیتال داخلی تهیه کرد اما اگر به دنبال توکن‌های خاص و کمتر شناخته شده باشید، باید به سراغ سرویس دهندگان خارجی بروید.

تفاوت صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی چیست؟

خدمات ارائه شده

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توان در بین صرافی ارز دیجیتال داخلی و غیر ایرانی به آن اشاره کرد، خدمات ارائه شده توسط سرویس دهنده است. افراد با اهداف مختلفی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند. عده‌ای تنها به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت و نگهداری کوین در حساب خود هستند.

این نیاز را هم سرویس دهنده داخلی و هم خارجی برآورده می‌کند. اما اگر به دنبال ترید کردن و معاملات اهرم دار و فیوچرز هستید، این امکان‌ها در ارائه دهندگان داخلی وجود ندارد و باید از روی ناچاری به سمت سرویس دهندگان خارجی بروید.

پروسه برداشت

همان طور که در هنگام خرید، میزان کارمزد و تعداد مراحل واریز وجه در این دو صرافی ارز دیجیتال تفاوت وجود دارد، هنگام برداشت نیز این مسئله را شاهد خواهید بود. اگر از سرویس دهنده داخلی استفاده کنید، به راحتی می‌توانید پول را به صورت ریالی برداشت کرده و آن را به کارت بانکی خود منتقل کنید.

در طرف دیگر در صرافی خارجی مراحل طولانی‌تر است و شما ابتدا باید دارایی خود را به دلار تبدیل کرده و سپس آن را به ریال تبدیل کرده و در نهایت به حساب خود منتقل نمایید.

جمع‌بندی

به طور کلی چه صرافی داخلی و چه خارجی هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و انتخاب نوع مناسب تا حد زیادی به شرایط هر فرد بستگی دارد. اگر دسترسی به VPN آی پی ثابت و حساب دلاری برای شما آسان نیست و به دنبال ترید فیوچرز نیستید، قطعا صرافی ایرانی برای شما انتخاب مناسبی‌تری خواهد بود.

اگر به موارد یاد شده دسترسی دارید و قصد معاملات فیوچرز دارید یا به دنبال کوین‌ها کم‌تر شناخته شده و خاص هستید، از خدمات سرویس دهندگان خارجی می‌توانید استفاده کنید. یکی از برترین مراجع داخلی صرافی ارز دیجیتال والکس است که از برتیرن تکنولوژی‌ها استفاده کرده و بیشترین کاربر را دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: