April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۸۵۶
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
در صنعت هیچ مسئله‌ای به اندازه داشتن مواد اولیه برای تولید اهمیت ندارد. تا زمانی که صنعتگران به متریال اولیه دسترسی نداشته باشند، حتی با وجود علم و دانش زیاد، نمی‌توانند محصولی تولید کنند. اما این ماده اولیه باید علاوه بر کیفیت و خواص فیزیکی خوب، صرفه اقتصادی هم داشته باشد تا صنعتگران را به سود برساند.

بررسی شرایط صادرات و واردات انواع ورق فلزی

Metal sheet‌ها این ویژگی را دارند، در این مطلب به جایگاه این متریال در صادرات و واردات می‌پردازیم. همچنین از آنجایی که قیمت ورق سیاه نیز بسیار اقتصادی بوده و از معروف‌ترین شیت‌های فلزی به حساب می‌آید، این محصول را نیز بررسی خواهیم کرد.


آشنایی با اهمیت ورق فلزی در بازار‌های جهانی

ورق فلزی یک ماده اولیه همه کاره به شمار می‌رود که نقش استراتژیک در بازار‌های جهانی دارد. در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساخت‌وساز، هوافضا و الکترونیک کاربرد دارد. تقاضا برای این محصول به دلیل دوام، استحکام و انعطاف‌پذیری همواره افزایش پیدا می‌کند.

قیمت ورق سیاه که یکی از انواع این محصول به حساب می‌آید نیز مقرون‌به‌صرفه است و به راحتی می‌توان آن را برای برآوردن نیاز‌های خاص سفارشی کرد. قیمت ورق کاویان نیز در میان برند‌های دیگر خواهان زیادی دارد و این مورد به ویژگی‌های خاص آن باز می‌گردد.
اهمیت ورق فلزی در صنایع خودرو، ساخت‌وساز و هوا فضا

صنعت خودرو یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان این متریال به حساب می‌آید که در تولید بدنه خودرو، شاسی و سایر قطعات به کار برده می‌شود. استفاده از این آلیاژ در صنعت خودروسازی به دلیل ویژگی وزن سبک آن که باعث بهبود راندمان سوخت می‌شود، افزایش یافته است. صنعت ساخت‌وساز همچنین از ورق‌های فلزی برای سقف‌ها، روکش‌ها و کاربرد‌های سازه‌ای دیگر استفاده می‌کند.

صنعت هوافضا به دلیل استحکام نسبت به وزن بالا از ورق فلز برای سازه‌ها و اجزای هواپیما استفاده می‌کند. این محصول همچنین در صنایع الکترونیک برای تولید محفظه‌ها و کابینت‌های الکترونیکی به کار برده می‌شود. قیمت ورق سیاه باعث شده تولید بسیاری از قطعات با این متریال اقتصادی و منطقی‌تر باشد.

ورق فلزی نقش استراتژیک در بازار‌های جهانی ایفا می‌کند، زیرا سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد. تقاضا برای این محصول به دلیل رشد صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، هوافضا و الکترونیک و به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و تطبیق‌پذیری آن افزایش یافته است.

تولیدکنندگان این ماده اولیه با ارائه محصولات با کیفیت بالا که نیاز‌های مشتری را برآورده می‌کنند، سهم مهمی در گردش مالی بازار‌های جهانی دارند. آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه برای بهبود کیفیت محصولات خود و در عین حال کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهند.

اهمیت دیگر این محصول در بازار‌های جهانی را می‌توان از طریق تأثیر آن بر روابط تجاری بین کشور‌ها مشاهده کرد. کشور‌هایی با منابع فراوانِ مواد خام مانند سنگ آهن نسبت به سایرین برتری دارند، زیرا می‌توانند ورق فلز را با هزینه کمتر تولید کنند.

در نهایت این محصول به دلیل تطبیق‌پذیری، دوام، نسبت استحکام به وزن، مقرون‌به‌صرفه بودن و قابلیت سفارشی‌سازی، نقشی استراتژیک در بازار‌های جهانی ایفا می‌کند. افزایش تقاضا در این محصول باعث شده کشور‌هایی که توانایی تولید و صادر کردن آن را داشته باشند، بتوانند به سود خوبی در بازار‌های آزاد و بین‌المللی برسند.

قیمت ورق سیاه بالا نیست، اما حجم تقاضا برای آن بسیار زیاد است که باعث شده هم صادرات و هم واردات آن سودآور باشد. زیرا اگر کشوری توانایی تولید محصول با این ماده اولیه را داشته باشد، می‌تواند ارزش افزوده بسیار خوبی از فروش محصول تولیدی خود به دست آورد.
معرفی پرکاربردترین ورق‌های فلزی

ورق‌های فلزی بر اساس جنس فلز استفاده شده به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. اما همه این دسته‌ها به یک اندازه کاربردی و پرطرفدار نیستند که در زیر انواع این محصول آورده شده است.

• ورق سیاه

• رنگی

• آجدار

• گالوانیزه

• کرکره‌ای

• اسیدشویی

• روغنی

• استیل

• مسی

در بین این انواع، ورق سیاه (Hot Rolled Sheet) بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بین صنعتگران محبوب‌تر است. ورق‌های نورد گرم که به عنوان ورق‌های فولادی سیاه نیز شناخته می‌شوند. این متریال معمولاً از فولاد کم کربن به ویژه ۳۶ A و ۱۰۱۱ A ساخته می‌شود. این نوع فولاد‌ها به دلیل قابلیت جوش و استحکام در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

۳۶ A را می‌توان به راحتی از طریق عملیات حرارتی جوش داده و تقویت کرد، در حالی که ۱۰۱۱ A فولادی با استحکام بالا و بسیار انعطاف‌پذیر است که معمولاً برای تولید ظروف استفاده می‌شود. برخلاف فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم سطح نازک‌تری دارد که در برابر خوردگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهد که از نوع تجاری ST۳۳ تا ST۵۲ متغیر بوده و نرمی یا سختی آن‌ها بسته به آلیاژ مورد استفاده تفاوت دارد.
چه ویژگی‌هایی باعث افزایش تقاضا Hot Rolled Sheet شده است؟

ورق سیاه نوعی از محصولات فولادی است که از نورد فولاد گرم شده از طریق یک سری غلتک برای ایجاد یک ورق صاف و یکنواخت تشکیل می‌شود. این فرایند محصولی با چندین ویژگی متمایز تولید می‌کند که آن را برای طیف وسیعی از کاربرد‌ها مناسب می‌کند.
استحکام

این متریال به دلیل استحکام و دوام بالا شناخته شده، زیرا فولاد در طول فرایند نورد تا دمای بالا گرم می‌شود که به تراز کردن دانه‌های فلز و افزایش استحکام آن کمک می‌کند. قیمت ورق سیاه با توجه به این ویژگی بسیار معقول‌تر از متریال‌هایی با این میزان مقاومت و دوام است.
شکل‌پذیری

این محصول با وجود دوام بالا، شکل‌پذیری خوبی نیز دارد، یعنی به راحتی می‌توان آن را بدون ترک و شکستگی شکل داد. این ویژگی آن را برای استفاده در کاربرد‌هایی که اشکال یا منحنی‌های پیچیده مورد نیاز است ایده‌آل می‌کند.
پرداخت سطح

Hot Rolled Sheet معمولاً سطح زبرتری نسبت به سایر محصولات فولادی دارد، زیرا پس از نورد تحت هیچ‌گونه فرایند تکمیل اضافی قرار نمی‌گیرد.
مقرون‌به‌صرفه بودن

ورق نورد گرم عموماً مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر انواع محصولات فولادی است، زیرا به مراحل پردازش کمتری نیاز دارد و می‌تواند در مقادیر زیاد با هزینه نسبتاً پایین تولید شود. قیمت ورق آهن در مقایسه با محصولاتی که خواص مشابهی با آن داشته باشند، کمتر است.
تطبیق‌پذیری

ورق نورد گرم را می‌توان در طیف گسترده‌ای از کاربردها، از ساخت‌وساز تا صنایع خودروسازی و هوافضا استفاده کرد. ترکیبی از استحکام، شکل‌پذیری، پرداخت سطح و مقرون‌به‌صرفه بودن آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع مختلف پروژه‌ها تبدیل کرده است.
خرید و قیمت ورق سیاه

برای آگاهی از قیمت روز ورق سیاه، ورق کاویان و یا دیگر محصولات در زمینه فولاد می‌توانید به سایت مجموعه فولاد سازان راه ابریشم مراجعه نمایید. این مجموعه بیشتر از ۴۰ سال در صنعت ایران حضور پررنگی داشته و یکی از معتبرترین مراجع برای خرید این محصولات به شمار می‌رود.

افرادی که به دنبال پاسخ سوالات مختلف خود در این زمینه هستند، می‌توانند برای اخذ راهنمایی‌های لازم می‌توانند به سایت زیر مراجعه کنند: https://fooladino.com/products/black-sheet
جمع‌بندی

دو عامل در صنعت اهمیت زیادی دارد، یکی کیفیت متریال‌های به کار رفته در تولید که روی کیفیت خروجی تاثیر می‌گذارد و دیگری قیمت تمام شده که باعث صرفه‌جویی در هزینه و سودآوری می‌گردد. قیمت ورق سیاه و همچنین کیفیت آن سبب شده تا محبوب‌ترین گزینه برای صنعتگران به حساب بیاید که راجع به خواص و اهمیت آن در این مطلب صحبت کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های مندرج در سایت فولاد سازان راه ابریشم تماس بگیرید و با مشاورین آن در ارتباط باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: