April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۸۶۰
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
0
حالا پس از گذشت هشت سال و از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، وزیر خارجه عربستان با دست پر مهمان کشورمان می‌شود.

سفر وزیر خارجه عربستان به تهران و دوران جدید همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

سفری که به گفته برخی منابع عربی همراه با پیامی از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در جهت توسعه روابط همراه است. وزیر خارجه عربستان در حالی ظهر امروز (شنبه) وارد تهران می‌شود که منطقه شاهد چرخش محسوس در سیاست خارجی عربستان و انتقال از وضعیت خصومت‌ورزی به همکاری با سایر قدرت‌های منطقه است. ظاهرا مقامات آل سعود این حقیقت را فهمیده‌اند که تنها در صورت تعامل با جمهوری اسلامی است که می‌توانند به وضعیت سیاست خارجی خود در محدوده غرب‌آسیا سامان دهند. سفارت‌های دو طرف در کشور‌های میزبان بازگشایی شده و پایتخت‌ها مترصد ارتقاء هر چه بیشتر و سریعتر همکاری‌های دو جانبه هستند. در همین راستا نیز به سراغ حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه رفتیم تا نظر وی را در این باره جویا شویم.
عربستان در جنگ یمن ۳۵۰ میلیارد دلار و در بحران سوریه نیز ۸۰ میلیارد دلار برای خود هزینه مالی به بار آورده است

وی در این زمینه به ما گفت: سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران پس از هفت سال تنش بین ایران و عربستان نشانه رویکرد جدید کشور عربستان برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای است. عربستان در طول سال‌های گذشته به ویژه در زمان تنش با ایران متحمل هزینه‌های انسانی و مالی سنگینی شده است و در جنگ یمن عربستان سعودی ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه مالی برای خود به بار آورده و در بحران سوریه نیز ۸۰ میلیارد دلار به گروهک‌های تروریستی کمک مالی کرده است که البته این کمک مالی به دستور آمریکا بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه و اینکه آمریکایی‌ها در طول سال‌های گذشته نگاه تحقیر آمیزی نسبت به عربستان داشتند؛ لذا توافق نامه پکن بین ایران و عربستان فرصت مناسبی است تا این کشور بتواند سیاست‌های خود را در سطح منطقه و همچنین با ایران به عنوان یک کشور قدرتمند اسلامی در منطقه تغییر دهد؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که در هفته‌های اخیر و بعد از توافق نامه پکن عربستان به این سمت و سو حرکت خواهد کرد تا امنیت خلیج فارس را بومی سازی کند.
تلقی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس این است که قبل از فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی حیثیت خود را ترمیم کنند

هانی زاده خاطر نشان کرد: رویکرد امارات، عربستان و پادشاهی عمان برای ایجاد یک نیروی دریایی مشترک و همچنین برگزاری یک ائتلاف دریایی مشترک با ایران نشان می‌دهد که کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از چتر حمایت آمریکا در حال خروج هستند و نگاه این کشور‌ها به سمت همگرایی منطقه‌ای است؛ به همین دلیل هم در حال حاضر عربستان به طور جدی به دنبال این است که مناسبات خود را با ایران مستحکم کند و به توسعه پایدار برسد، زیرا در گذشته به دلیل فشار آمریکا بر عربستان و همچنین عادی سازی با رژیم صهیونیستی هزینه‌های مالی و حیثیتی بالایی برای این کشور‌ها داشته است به ویژه اینکه تلقی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان این است که رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است و عربستان باید قبل از فروپاشی کامل این رژیم حیثیت خود را ترمیم کند.
عربستان در حال پایان دادن به جنگ یمن است

وی افزود: فیصل بن فرحال در سفر به تهران ضمن بازگشایی سفارت عربستان در تهران در تلاش است تا مناسبات پایداری را با ایران برقرار کند و این مناسبات به سطح بالایی برسد. ناگفته نمایند که سایر کشور‌های عرب منطقه نظیر مصر و اردن نیز به دنبال این هستند که با ایران مناسبات قابل قبولی برقرار کرده و سطح تعاملات خود را ارتقا دهند.

هانی زاده در پاسخ به اینکه آیا مسائل امنیتی تهران و ریاض نیز قابل حل هستند؟ گفت: طبعا عربستان به دنبال این است که اعتماد ایران را جلب کند و در موضوع جنگ یمن عربستان در حال پایان دادن به این جنگ است و نشانه مثبتی از سوی عربستان برای برقراری رابطه با ایران تلقی می‌شود و از این رو به نظر می‌رسد که عربستان به طور جدی د رپی حل مناقشات امنیتی گذشته خود با تهران است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: