April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۸۷۵
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
0

ورق شیروانی چیست ؛ معرفی انواع و کاربرد آن

به طور کلی کلاف های فولادی توسط فرآیندهای مختلف به آلیاژهای متعددی تبدیل می شوند. از جمله اصلی ترین محصولات فولادی می توان به دو نوع اصلی ورق گرم و سرد اشاره کرد که هر کدام مواد اولیه برای تولید دیگر محصولات می باشند. ورق های سرد یا روغنی پس از تولید طی فرآیند های مختلفی به فولاد گالوانیزه تبدیل می شوند که خود دارای زیر مجموعه هایی مانند شیروانی و رنگی می باشد. در ادامه مطلب به معرفی انواع ورق شیروانی می پردازیم.

معرفی ورق  های شیروانی

به طور کلی استفاده از ورق های شیروانی به علت داشتن تنوع در طرح و رنگ خصوصاً در صنعت ساخت و ساز بسیار رایج است. این موضوع علاوه بر عوامل ذکر شده به علت وجود خواص و ویژگی های ورق گالوانیزه در انواع طرح های شیروانی، زیبایی ظاهری و قیمت مقرون به صرفه است. انتخاب هر طرح از این محصولات بسته به سلیقه مصرف کنندگان متفاوت بوده و در کل سبب ایجاد هارمونی نما و سقف ساختمان ها می شود و ورق شیروانی 6 متری به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ورق های شیروانی رنگی مورد استفاده قرار میگیرد.

فرآیند تولید محصولات شیروانی به این صورت است که ابتدا ورق های روغنی با غوطه ور شدن در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی، به فولادهای گالوانیزه تبدیل می شوند و در نهایت محصولات به دست آمده در دستگاه های مخصوص رول فرمینگ قرار گرفته تا طرح مورد نظر خریدار بر روی آن ها اعمال شود. در نهایت رنگ آمیزی آن ها با رعایت استانداردها انجام می شود.

لازم به ذکر است مراحل آماده سازی که شامل چربی زدایی و حذف ناخالصی ها، شستشو و هوادهی می باشد، هم برای فرآیند گالوانیزاسیون و هم برای رنگ آمیزی باید انجام شود؛ زیرا پوشش های رنگی و همچنین پوشش روی برای گالوانیزه شدن نیاز به سطحی صاف و یک دست دارند تا به خوبی بر تمام سطح ورق اعمال شوند. لازم به ذکر است برای تثبیت پوشش روی و رنگ پذیری بهتر محصولات شیروانی، مرحله هوادهی بسیار مؤثر می باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق شیروانی رنگی

عوامل زیادی بر قیمت روز انواع ورق های شیروانی رنگی اصفهان اثر دارند که از جمله آن ها می توان به نوسانات اقتصادی، وضعیت بورس، نرخ روز دلار، هزینه تولید فولاد گالوانیزه، کارخانه سازنده و... اشاره کرد. لازم به ذکر است روش تولید فولادهای گالوانیزه در هر کارخانه متفاوت است. دو روش برای تولید این محصولات وجود دارد که شامل شیوه های غوطه وری گرم و الکتروگالوانیزه می باشد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اولین مجموعه ای بود که در کشور خط تولید محصولات گالوانیزه گرم را راه اندازی کرد، اما استارت تولید ورق های رنگی از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان شروع شد.

هر متر ورق شیروانی چند کیلو است؟

همان طور که اشاره کردیم انتخاب ابعاد محصولات شیروانی بسته به سفارش مشتری متفاوت است و در مواردی ممکن است نیاز به محصولاتی داشته باشید که ابعاد آن ها بر اساس جدول وزن ورق های گالوانیزه نباشد؛ بنابراین باید وزن محصول نهایی را به صورت دستی محاسبه نمایید. برای این کار کافی است ابعاد خود را در فرمول زیر قرار دهید:

وزن ورق شیروانی = طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * 7.85

دقت داشته باشید که عدد 85/7 بر اساس چگالی آهن بوده که به جای آن از عدد 8 نیز می توانید استفاده کنید. به طور معمول محصولات شیروانی با طول دلخواه خریدار، عرض های 100 و 125 سانتی متری و ضخامت 3/0 تا 1 میلی متری تولید می شوند. با این حال به علت داشتن ابعاد متنوع، هر متر مربع از ورق شیروانی ممکن است وزن متفاوتی با دیگر نوع آن داشته باشد. به طور مثال شیت های شیروانی پلاستیکی وزن کمتری دارند، اما استحکام آن ها نیز در درجه پایینی قرار دارد.

تفاوت ورق سیاه و ورق شیروانی

برای تولید ورق سیاه از فرایند نورد گرم استفاده میکنیم که این کار به طور کلی باعث نرم شدن و قابلیت تغییر در این ورق فولادی خواهد شد اما ورق شیروانی بعد از چندین مرحله و پیچیده به مرحله استفاده خریداران میرسد که که اگر به کاربرد ورق های شیروانی و رنگی دقت کنیم ورق های شیروانی بیشتر برای تزئین سقف,شیروانی, سقف سوله و ... استفاده میشود و فرایند تولید آن نسبت به ورق سیاه بسیار پیچیده تر است اما ورق سیاه به علت مقاومت بسیار زیاد خود در بسیاری از صنایع حساس استفاده میشود.

یکی دیگر از تفاوت های عمده ورق سیاه و رنگی شیروانی  تفاوت قیمت فاحش این دو ورق فولادی نسبت به یک دیگر است  به طوری که قیمت ورق شیروانی بسیاری بالاتر از قیمت ورق سیاه  که در لینک  زیر می باشد زیرا فرایند تولید هرکدام طبق مطالب گفته شده متفاوت است و علت تفاوت قیمت  این دو ورق این است که ورق سیاه یک ورق اولیه می باشد ولی ورق رنگی ورق ثانویه از همان فرایند  ورق های اولیه میباشد که شرکت آهن اینفو به صورت روزانه  قیمت ورق سیاه و قیمت ورق رنگی را در سایت خود آپدیت میکند.

ورق شیروانی چیست ؛ معرفی انواع و کاربرد آن

انواع فرم ورق شیروانی

به طور کلی ورق های شیروانی، به دو دسته بندی فرم سفال و فرم شادولاین تقسیم می شوند که دارای تنوع رنگی و ظاهری بالایی می باشند. در ادامه به معرفی هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

ورق های فرم سفال شامل موارد زیر است:

  • ورق طرح سفال پالرمو
  • ورق طرح سفال چینی
  • ورق طرح سفال ژنوا
  • ورق طرح سفال پرچین

ورق های فرم شادولاین نیز شامل موارد زیر است:

  • ورق فرم ذوزنقه ای
  • ورق فرم سینوسی یا کرکره
  • ورق فرم لمبه یا دامپا

ورق شیروانی طرح سفال

یکی از محبوب ترین محصولات شیروانی شیت های طرح سفال هستند که از نوع فرم دهی پرس بریک می باشند و به علت وارد کردن فشار زیاد به دستگاه رول فرمینگ از دیگر محصولات قیمت بالاتری دارند. بیشترین کاربرد این محصول برای پوشش سقف های ویلا، پارکینگ و خانه ها می باشد. از ویژگی های آن نیز می توان به وزن سبک و نداشتن محدودیت نصب اشاره کرد. طول این محصول بسته به درخواست مشتری می باشد، اما عرض آن حدود 100 و 125 سانتی متر و ضخامت آن نیز 30/0 تا 70/0 میلی متر می باشد.

از مزیت های این نوع شکل دهی ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و قیمت مناسب
  • وزن سبک و ایمنی بالا
  • نصب سریع و راحت
  • مقاومت بالا در برابر آب و هوا
  • پایداری رنگ در شرایط آب و هوایی مختلف

ورق طرح سفال پالرمو

شیت های رنگی پالرمو به علت سازگار بودن با انواع شرایط آب و هوایی محبوب می باشند. همچنین در مرحله تولید پوششی به ضخامت 20 تا 25 میکرون در یک طرف و پوششی به ضخامت 7 تا 15 میکرون در طرف دیگر بر روی آن ها اعمال می شود که سبب مقاومت بیشتر محصول گالوانیزه در برابر عوامل تهدید کننده فولاد مانند خوردگی و زنگ زدگی می شود. همچنین از پوشش روی بر سطح ورق های گالوانیزه محافظت می کنند. عرض های ورق پالرمو در حدود 100 و 125 سانتی متر می باشد که به ترتیب دارای کاردهی مفید 84 و 110 سانتی متر است.

ورق طرح سفال ژنوا

این نوع از ورق شیروانی نیز به دلیل مقاومت ویژه در برابر رطوبت و باران مشهور می باشد و شامل دو عرض 100 و 125 سانتی متری می شود. نام گذاری محصولات طرح سفال بیشتر از شهرهای ایتالیا برگرفته شده اند. لازم به ذکر است گام دستگاه رول فرمینگ برای تولید این محصول 25 سانتی متر است؛ بنابراین طولی که خریداران سفارش می دهند، باید ضریبی از 25 باشد. همچنین ضخامت این محصول 50/0 میلی متر است.

ورق طرح سفال پرچین

فرم پرچین از دیگر طرح های ورق سفال می باشد که ظاهر خاص آن سبب محبوبیت در بین دیگر محصولات شیروانی شده است. آن ها به سبب قرار گیری درست بر روی سقف  سبب جلوگیری از ورود هوای خارجی به داخل شده و علاوه بر کاهش اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی سبب افزایش طول عمر سازه می شوند. از مزیت های این محصول می توان به موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت نصب سریع و آسان
  • وزن پایین
  • عدم نیاز به رنگ در محل کار
  • حجم کم و قابلیت نگهداری راحت

طرح این محصول مانند یک فرم آجری می باشد و شباهت زیادی به محصولات فولادی وارداتی دارد. با این حال در مقایسه با طرح دکرا قیمت کمتری دارد. جهت زیر سازی این نوع سقف به طور معمول از پروفیل و چوب استفاده می شود. همچنین برای عایق شدن آن ها پشم سنگ و پشم شیشه به کار برده می شود. رنگ آمیزی ورق های سفال پرچین نیز با استفاده از روش الکترواستاتیک یا پودری انجام شده و در ابعاد 1000 میلی متر در طول و 460 میلی متر در عرض ارائه می شوند.

ورق طرح شادولاین

محبوبیت ورق های شادولاین به علت طراحی منحصر به فرد و وجود نوع خاصی از خمش که به صورت سایه و خط در آن ها دیده می شود، است. محصولات شادولاین حاصل ورق های سیاه، اسیدشویی، روغنی، گالوانیزه و شیروانی با ضخامت 3/0 تا 7/0 میلی متر می باشند. طرح های شادولاین نزدیک به ورق های ذوزنقه بوده و قبلاً برای ساندویچ پانل ها نیز از آن ها استفاده می شد.

از مزیت های ورق شادولاین می توان به مواردی مانند زیبایی ظاهری بر خلاف ورق سیاه، قیمت مناسب و مقاومت در برابر رطوبت آب و هوا اشاره کرد. استفاده از این محصولات در پوشش های سقف و دیوار سوله بسیار کاربرد دارد.

معرفی ورق ذوزنقه ای

از دیگر فرم های ورق گالوانیزه شیروانی می توان به انواع ذوزنقه همراه با خم هایی به شکل مربعی اشاره کرد. محصولات ذوزنقه طیف رنگی متنوعی داشته و بیشتر برای مواردی مانند سقف های شیروانی، سوله ها و ویلاها از آن ها استفاده می شود. از دیگر کاربرد این شیت های موج دار مواردی مانند حصار دور زمین را می توان نام برد. ضخامت آن ها نیز 04/0 تا 6/0 میلی متر می باشد. برای خرید این محصولات با بالاترین کیفیت می توانید با کارشناسان شرکت آهن اینفو تماس بگیرید.

ورق کرکره ای (سینوسی)

از جمله دیگر طرح های محبوب فولادهای گالوانیزه ورق های کرکره ای یا سینوسی می باشند که از طرف عرض به شکل موج شیت فرم داده می شوند. طرح آن رایج بوده و قیمت مقرون به صرفه ای دارد؛ به همین علت استفاده از آن رایج است. از طرفی دیگر طول ورق های کرکره ای مطابق با سفارش مشتری در نظر گرفته می شود و بیشتر برای پوشش سقف ساختمان، دور حصار و سقف های شیب دار کاربرد دارد.

بهترین ورق گالوانیزه از کجا بخریم؟

برای خرید محصولات فولادی مهم ترین عامل برای تعیین کیفیت آن ها، کارخانه سازنده می باشد؛ به همین علت لازم است پیش از خرید ورق های گالوانیز  شیروانی، از کیفیت برند سازنده اطمینان داشته باشید.

به طور کلی معتبرترین کارخانه های سازنده محصولات گالوانیزه، شیروانی و رنگی در کشور شامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد تاراز، مجموعه اکسین اهواز و شرکت هفت الماس در قزوین می باشند. قیمت روز ورق گالوانیزه کاشان که اولین کارخانه در راه اندازی خط تولید محصولات گالوانیزه گرم است، بر اساس عوامل تعیین کننده نرخ شیت های فولادی متغیر می باشد. که این عوامل به وضعیت بازار , بورس , دلار, میزان تقضا و میزان صادرات ورق های های گالوانیزه علی الخصوص ورق گالوانیزه کاشان بستگی دارد و هرگونه تاثیر بر نرخ شیت های گالوانیزه کاشان بر سایر صنایعی که از این ورق ارزشمند استفاده میکنند تاثیر بسزایی دارد. شرکت آهن اینفو به عنوان یکی از مراجع بزرگ قیمت گذاری ورق های فولادی همواره در تلاش برای ارائه بهترین محصولات با بالاترین کیفیت برای خریداران می باشد.

ورق شیروانی چیست ؛ معرفی انواع و کاربرد آن

جمع‌ بندی

در این مطلب با انواع فرم های ورق شیروانی  و زیر مجموعه های آن ها آشنا شدید. همچنین راهنمایی هایی در خصوص نرخ های این محصولات برای شما قرار داده شد. با این حال جهت اطلاعات بیشتر در مورد نرخ روز انواع فرم های گالوانیزه می توانید با کارشناسان مجموعه آهن اینفو تماس حاصل فرمایید. انواع فرم ها بر اساس اصول خاصی طراحی و اجرا می شوند و نسبت به طرح، قیمت و ویژگی ها، کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: