April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۰۴
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
دادوستد‌های بازار سهام امروز، راه روز گذشته را در پیش گرفت. به طوری که شاخص کل توانست اندکی به ارتفاع خود بیافزاید. باید دید تا چه زمانی رشدهای حلزونی و ریزش‌های بورس ادامه دارد؟

پایان بورس امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲/ صعود حلزونی بورس

برآیند دادوستد‌های بازار سهام امروز نشان می‌دهد، شاخص کل توانست مانند روز گذشته، اندکی به ارتفاع خود بیافزاید. به طوری که نماینده شرکت‌های بزرگ بورس در روز جاری حدود دو هزار و ۷۱۸ واحد، معادل ۰.۱۳ درصد رشد کرد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن در روز جاری همسو و همقدم با شاخص کل بود و حدود ۰.۱۲ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۷۳۸ هزار و ۸۶۴ واحدی به نوسان خود پایان داد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ارزش معاملات را پنج هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۸۹ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.


در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم والماس، وسدید و خزامیا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های والماس، دی و شستا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

ستران با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، ثپردیس نیز با افت ۶.۹۸ درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های وارس، فسبزوار و ختراک تعلق گرفت. همچنین سهم‌های شبندر، خریخت و شتران نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلتر‌های بورسی نشان می‌دهند که نماد‌های ثفارس، خموتور و بپاس خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شصفها، سفار و قنقش رقم خورد. همچنین دجابر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد ولملت بود.

 

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

فردا آخرین روز معاملات در فصل بهار ۱۴۰۲ است و پیش بینی می‌شود فردا بورس رنگ قرمز را به خود بگیرد و سهم‌ها در حالت تعادل و حتی صف فروش معامله بشوند.

با این حال فردا در آخرین روز خرداد شاهد عرضه اولیه نیان خواهیم بود و قطعا عرضه‌ها در سهام‌های دیگر بیشتر خواهد شد تا معامله گران تازه وارد با فروش سهم‌های دیگر خود بتوانند عرضه اولیه نیان که با نقدینگی بسیار کم خواهد بود را ثبت سفارش کنند.

عرضه اولیه نیان فردا چهارشنبه چقدر نقدینگی می‌خواهد؟

شاخص کل سهام ایران با قیمت دلار همبستگی دارد و حال روز دلار و بورس در حالت تعادل داد و ستد می‌شود و هنوز تکلیف دلار مشخص نشده است که به کدام سمت خواهد رفت.

بازار سهام در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ کارشناسان بر این باورند که مهمترین دلیل این بلاتکلیفی روابط بین‌المللی ایران و اخبار ضد و نقیض از احیای برجام است.

رضا رشوند کارشناس بازار سرمایه به بررسی همین نکته پرداخته و مزایای توافق‌های بین‌المللی را برشمرده است. به گفته او، انباشت سرمایه ما معکوس و بیشتر دارایی‌های ما مستهلک شده و بخش قابل توجهی از کشور، نیازمند منابع جدید است تا بتواند رشد کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: «با فرض اینکه در قرارداد جدید برجام بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم بعد از مدت‌ها شاید شرکت‌های ایرانی بتوانند در یک فضای جهانی کار کنند و سرمایه‌ای که نیاز دارند را تامین کنند.»

او در این باره به شرکت‌های رقیب خارجی اشاره و اظهار کرد: «در حالی که این شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت فایننس می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای اجرا کنند، اما شرکت‌های ایرانی تقریبا در همین زمان یک سوم میزان محصول آن‌ها را تولید می‌کنند؛ دلیل آن این است که اکثر دنیا با فایننس کار می‌کنند.»

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: «اگر فرض کنیم بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی هم جذب کنیم و مثلا در صنایع پتروشیمی و معدنی و صنعتی ما هم سرمایه‌گذاری کنند این به تنهایی اقتصاد ما را تکان می‌دهد. مسیر اقتصاد ما را هموارتر می‌کند و رسیدن به عدد‌های عجیبی که برای رشد اقتصادی مطرح می‌کردند را امکان‌پذیر می‌کند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: