April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۱۱۹
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
بسیاری از فعالان صنعت طیور اذعان می کنند که با توجه به پتانسیل تولید مرغ در کشور و افزایش جوجه ریزی ها پیش بینی می شود که آرامش طی هفته های آتی به بازار بازگردد.

در بازار مرغ چه می گذرد؟

با توجه به نوسانات قیمت مرغ که طی ماه‌های گذشته در بازار به بهانه‌های مختلف رخ داد، وزارت جهاد در خردادماه مجوز واردات ۱۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به بخش خصوصی را در راستای افزایش تولید مرغ در کشور داد که طبق آخرین آمار حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تخم مرغ وارد و در دستگاه خوابیده شده است.

چندی پیش سید محمد آقامیری حداقل متوسط تولید مرغ در خرداد را ۱۸۵ هزارتن اعلام کرد و گفت: بنابر برآورد‌های صورت گرفته در تیرماه حدود ۱۹۳ هزارتن، مرداد ۱۹۵ هزارتن و شهریور ۲۰۰ هزارتن گوشت مرغ تولید خواهد شد که با متوسط مصرف ماهانه ۱۸۰ هزارتن مرغ در کشور نگرانی در خصوص تامین و بازار وجود ندارد.

بنابر آمار‌های اعلامی پتانسیل تولید مرغ در کشور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن است که با احتساب سرانه مصرف، بیش از یک میلیون تن از ظرفیت تولید صنعت مرغداری خالی است که این امر نشان می‌دهد نه تنها مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز نداریم، بلکه ظرفیت و پتانسیل صادرات به بازار‌های هدف هم وجود دارد که در صورت صدور مجوز صادرات و بکارگیری حداکثری ظرفیت صنعت، ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود.

بسیاری از فعالان صنعت طیور اذعان می‌کنند که با وجود پتانسیل تولید مرغ در کشور تنها برخی سیاست گذاری‌ها همچون قیمت گذاری دستوری باید حذف شود چراکه در بازار رقابتی، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و هیچ گاه بازار تابع قیمت گذاری دستوری نیست. کمااینکه در اواخر سال قبل به سبب مازاد تولید، مرغ کمتر از نرخ مصوب و ابتدای امسال به سبب کمبود تولید بالاتر از نرخ دستوری عرضه می‌شد که حال با افزایش جوجه ریزی‌ها و تولید پیش بینی می‌شود که آرامش مجدد به بازار بازگردد.

پتانسیل تولید مرغ بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است

آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بنابر آمار پتانسیل تولید بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه حداکثر نیاز کشور ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن است.

او افزود: بر اساس سرانه مصرف ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور باید صورت گیرد تا نوسانی در بازار مرغ رخ ندهد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به سیاست قیمت گذاری دستوری و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی شاهد التهاب و نوسان قیمت در بازار هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون درباره وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده گفت: بیش از ۶۰ درصد صنعت مرغداری در تامین دان و نهاده وابسته به واردات است که در صورت مجوز صادرات امکان استفاده حداکثری ظرفیت واحد‌های مرغداری و تامین خوراک وجود دارد.

او با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری منجر به تنش قیمت کالا‌های اساسی می‌شود، گفت: قیمت گذاری دستوری در بازار مرغ موجب شد که تولیدکننده رغبتی به تولید نداشته باشد که در نهایت امروز نتیجه این سیاست کاملا ملموس است.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امسال به منظور پایداری تولید باید قیمت گذاری دستوری حذف شود و همواره با فراهم کردن ابزار و نگاه به تولید به عنوان زنجیره ارزش، مشکلات را حل و فصل کرد.

بیش از یک میلیون تن ظرفیت صنعت مرغداری خالی است

آقای حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف مرغ از ۳۲ به ۲۵ کیلو کاهش یافت، درحالیکه دولت به هر طریقی باید شرایط را برای جامعه هدف فراهم کند

به گفته او، با توجه به کاهش ۲۰ درصدی سرانه مصرف ناشی از افت قدرت خرید، مرغدار ناچار به کاهش میزان تولید است که با این وجود بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید خالی است.

اسداله نژاد ادامه داد: سالانه با احتساب سرانه مصرف ۳۲ کیلو به ازای هر نفر، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن مرغ مورد نیاز است که بیش از یک میلیون تن پتانسیل و ظرفیت تولید خالی است.

کارشناس صنعت طیور گفت: وزارت جهاد برای افزایش سرانه مصرف باید هزینه‌های تولید را کاهش و بهره وری تولید را افزایش دهد.

او با بیان اینکه قیمت دستوری مرغ جوابگو نیست، گفت: سیاست قیمت گذاری و دستوری خلاف اصل اقتصاد و مکانیزم عرضه و تقاضاست و هیچ گاه جوابگو نخواهد بود. به عنوان مثال در اواخر سال گذشته که مرغداران هرکیلو مرغ را ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب و در شرایط فعلی که بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند، قیمت گذاری دستوری جواب نداده است.

اسداله نژاد قیمت منطقی هرکیلو مرغ زنده را ۵۸ تا ۵۹ هزارتومان و مرغ گرم ۷۹ تا ۸۰ هزارتومان اعلام کرد.

مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با وجود آنکه یک میلیون تن ظرفیت صنعت مرغداری بواسطه عدم توجیه اقتصادی و نبود بازار مصرف خالی است، لذا دولت با قیمت گذاری دستوری به تولید آسیب می‌زند.

او با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: وزارت جهاد در مقطعی که مرغ مازاد روی دست مرغدار مانده بود و همواره بر خرید تضمینی و جمع آوری مرغ مازاد اصرار می‌کردیم، دولت به بهانه ذخایر کافی و عدم نقدینگی مورد نیاز خرید حاضر به خرید تضمینی نشد که با این وجود جای این سوال مطرح است که اکنون چطور با دلار اقدام به واردات می‌کند.

بنابر آمار سماصط در فروردین ۱۰۷ میلیون قطعه، اردیبهشت ۱۱۳ میلیون قطعه و خرداد بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که بنابر برنامه ریزی وزارت جهاد بتدریج تولید اضافه خواهد شد به طوریکه در تیر و مرداد با عرضه مناسب مرغ، قیمت در بازار به حد معقول می‌رسد.

آرامش به بازار مرغ بازمی گردد

آقای محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در خرداد بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که به همین‌خاطر دولت برای جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار به عنوان ذخایر استراتژیک برنامه ریزی کرده است.

او از کاهش نوسانات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تدریجی تولید مرغ در کشور پیش بینی می‌شود که بازار مرغ در تیر و مردادماه به حد معقول برسد.

صدیق پور ادامه داد: گرچه افزایش تولید بر کاهش قیمت اثرگذار است، اما این موضوع به شرط ثبات قیمت مولفه‌های تولید خواهد بود. هرچند بعد از اصلاح قیمت مرغ و اعلام نرخ مصوب در ابتدای سال، قیمت ریزمغذی و واکسن از گروه یک به ۲ انتقال پیدا کرد و هزینه‌های حمل و نقل هم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: سرانه مصرف مرغ بواسطه گرانی گوشت قرمز افزایش یافته که همین امر بر جوجه ریزی اثر گذاشته است. طبق آمار سال گذشته ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در این مقطع انجام شد که امسال به ۱۲۰ میلیون قطعه رسیده است.

او نیاز ماهانه گوشت مرغ در کشور را ۲۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: براین اساس ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور باید صورت گیرد تا کمبودی در سطح بازار رخ ندهد.

صدیق پور گفت: با افزایش جوجه ریزی‌ها پیش بینی می‌شود که بازار مرغ حداکثر ظرف یک تا ۲ ماه آینده به تعادل برسد که با این وجود نیازی به واردات مرغ نداریم.

با توجه به روند افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری طی ماه‌های اخیر و برنامه ریزی واردات تخم مرغ نطفه دار در راستای افزایش تولید پیش بینی می‌شود که آرامش مجدد به بازار بازگردد که این امر در ارتقای سرانه مصرف این محصول پروتئینی تاثیر بسزایی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: