کد خبر: ۳۹۸۱۷۰
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت‌های مهم شاخص کل در محدوده ۲.۱۰۰ تا ۲.۱۵۰ و ۱.۹۳۰ تا ۱.۹۷۰ میلیون واحد قرار دارد.

شاخص کل بورس در حال نوسان روی حمایت اول تکنیکالی

پس از روز‌های کم‌رمقی که بورس در هفته پایانی خردادماه تجربه کرد، خروج پول حقیقی را می‌توان مهمترین رخداد این هفته در بازار سهام دانست.

این هفته بورس وضعیت نسبتا متعادلی داشت، شاخص‌ها نه افت زیادی داشتند نه رشد قابل توجهی. تنها نکته این بود که نماد‌های کوچک نسبت به شاخص ساز‌ها با اقبال بیشتری مواجه بودند.

تفاوت وضعیت شاخص‌ها نشان می‌دهد شاخص ساز‌ها همچنان با فشار فروش مواجه هستند که منجر به افت شاخص کل شده است. اما نماد‌های کوچک بازار که به طور چرخشی مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرند، فعلا وضعی نسبتا مثبتی دارند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کم‌جانی دادوستد‌ها آن هم در روز‌هایی که شاهد داغ شدن تنور مجامع بورسی هستیم، چندان خوشایند نیست. ارزش معاملات خرد سهام در این هفته نیز نسبت به هفته گذشته باز هم کاهش یافت.

بازار سرمایه مطابق تحلیل تکنیکال شاخص حرکت می‌کند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند آینده بازار سهام گفت: در دو سال گذشته، بازار سرمایه ایران نسبت به بازار‌های دیگر کوچک‌تر شده و ضمن کاهش مشارکت سرمایه‌گذاران، توسعه نیز پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در سال ۷۸ بازار سرمایه با معیار ارزش‌یابی کنترل می‌شد؛ اما در حال حاضر صندوق‌های بازارگردانی نیز با معیار ارزش‌یابی کنترل نمی‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت در بازار سرمایه حضور دارد و بازار را مطابق با همان نمودار تکنیکالی که در اختیار بسیاری قرار دارد، جلو می‌برد.

دانشی تصریح کرد: مسئولان در حرف از حمایت از سهامداران با نگاه بلندمدت صحبت می‌کنند، اما تمام ابزار‌های موجود در بازار در خدمت نگاه کوتاه‌مدت به بازار سهام و سهامداران است. مثلا اعطای مجوز یکساله به سبدگردان‌ها یا پرداخت اعتبار به گردش حساب مشتریان توسط کارگزاری ها، از جمله موضوعاتی است که نگاه کوتاه مدت را به بازار تزریق می‌کند.

 

هومن اسلامیان گفت: بازار سرمایه بعد از رشد خوبی که از محدوده ۱.۲ میلیون واحد تا ۲.۵ میلیون واحدی داشت وارد بزرگترین اصلاح قیمتی و زمانی خود شد که نتیجه شناسایی سود توسط پول‌های بزرگ بود. از ب‍ُعد تکنیکال که به شاخص کل نگاه می‌کنیم، بعد از هر رشد قیمتی، بازار نیاز به اصلاح (زمانی یا قیمتی) دارد. حمایت‌های مهم شاخص کل محدوده ۲.۱۰۰ تا ۲.۱۵۰ میلیون واحد و ۱.۹۳۰ تا ۱.۹۷۰ میلیون واحد است؛ اما انتظار می‌رود در محدوده اول صرفا با ایجاد یک پیوت مینور (برگشت کوچک) کُند، به سمت محدوده دوم اصلاح کند.

به گفته او، از نشانه‌های برگشت روند به شکست سقف قبلی به صورت شارپ و افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌توان اشاره کرد (ارزش معاملات خرد در سه هفته گذشته زیر ۹ هزار میلیارد تومان بوده است). در روز‌های آینده که الگوی اصلاحی شکل گرفت دقیق‌تر می‌توان در مورد محدوده اتمام اصلاح شاخص اظهار نظر کرد. در صورتی که شاخص زیر محدوده دوم تثبیت پیدا کند، حد ضرر این تحلیل فعال می‌شود و نیاز به بررسی دوباره دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از بُعد بنیادی نیز اکثر سهام بازار با P/E حدود ۵ تا ۷ در حال معامله هستند که به ارزندگی بازار اشاره می‌کند. میانگین P/E سهام در بازار بورس بین ۷ تا ۹ است. با توجه به ورود و خروج پول‌ها به بازار و معافیت بازار سرمایه از مالیات بر عایدی سرمایه، انتظار رشد دوباره شاخص می‌رود، اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

او افزود: یکی از دلایلی که باعث می‌شود اصلاح را از نظر زمانی عمیق‌تر ببینیم، عرضه اولیه‌های هفتگی هستند که مقداری از نقدینگی بازار را به خودشان جذب می‌کنند.

روند شاخص کل بورس


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند شاخص کل هم وزن نیز گفت: شاخص هم وزن رشد خودش را از محدوده ۳۶۰ هزار واحد شروع کرد و تا محدوده ۸۷۰ هزار واحدی ادامه داد. برای انتهای این اصلاح دو محدوده مشخص شده است که ۶۹۰ تا ۷۱۰ هزار واحد و ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار واحد هستند. شاخص کل هم وزن نیز مثل شاخص کل احتمال اصلاح تا محدوده دوم را دارد. یک حمایت خیلی خوب هم در محدوده ۵۰۰ هزار واحدی وجود دارد. حد ضرر این تحلیل نیز تثبیت زیر محدوده دوم است که در آن صورت نیاز به بررسی دوباره دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: