April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

دستگاه یو پی اس (ups) یکی از تکنولوژی های حیاتی و ضروری برای حفاظت و تامین انرژی در دستگاه های الکترونیکی و برقی است. یو پی اس ها با توجه به اهمیت بالا و ذخیره انرژی و تبدیل آن به برق اضطراری در سیستم هایی حساس مانند سرور ها، تجهیزات پزشکی، شبکه های کامپیوتری، سیستم های امنیتی، صنایع مختلف و حتی خانه های مسکونی قابل استفاده هستند.

در این مقاله از پول نیوز قصد داریم تا به بررسی، عملکرد، اجزا و انواع دستگاه های یو پی اس بپردازیم و در انتهای در خصوص انتخاب بهترین نوع آن و نحوه خرید یو پی اس گفتگو کنیم.

دستگاه یو پی اس (ups)؛ تضمینی برای جلوگیری از قطعی برق

یو پی اس چیست؟

دستگاه یو پی اس یا Uninterruptible Power Supply، در واقع یک منبع تغذیه انرژی، پشتیبان است، که با عملکردی خاص قادر است در شرایط قطعی برق، انرژی لازم برای فعالیت انواع سیستم ها نیازمند برق را تامین کند.

هدف اصلی ups ها، حفظ سلامت دستگاه ها و در کنار آن تامین انرژی مورد نیاز آن هاست.

نحوه عملکرد یو پی اس

انواع یو پی اس ها در صورت قطعی برق، به طور خودکار وارد جریان شده و از وارد شدن شوک الکتریکی به دستگاه ها جلوگیری می کند، پس از برآورد کردن این عمل، با استفاده از باتری یو پی اس که حامل انرژی است، برق دستگاه ها را در زمان قطعی برق تامین می کند.

مزایا دستگاه یو پی اس ups

حفاظت در برابر قطعی برق

یکی از نقاط قوت و کلیدی دستگاه های یو پی اس، حفظ راندمان کاری سیستم در مواقع قطعی برق است که این قطعی می تواند به هر دلیلی در ساختار جریان اتفاق افتد. با نصب دستگاه یو پی اس، سیستم ها در برابر قطعی برق حفاظت می شوند و بدون هیچ توقفی فعالیت خود را ادامه می دهند.

حفظ سلامت سیستم های حیاتی

این دستگاه ها علاوه بر فعالیت در زمان قطعی برق، می توانند در زمان برقراری جریان هم به سیستم های حیاتی و حساس بسیار کمک کنند، دستگاه های یو پی اس، می توانند در زمان اتصالات جریان برق، به عنوان یک فیلتراسیون عمل کرده و سیستم شما را در برابر نوسانات و نویز های موجود در جریان حفاظت کند و در اصطلاح جریان برق پاکسازی شده از هرگونه نویز یا نوسانات نامناسب را به دستگاه ما منتقل کند.

از دیگر مزایای این دستگاه های ضروری می توان به موارد زیر هم اشاره کرد

  • بالا بردن راندمان کاری
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • تبدیل جریان مستقیم به متناوب
  • نصب و راه اندازی آسان

اجزای یو پی اس

دستگاه های یو پی اس، از تعداد اجزای بخصوص تشکیل شده اند که هر کدام نقش مهمی در عملکرد این دستگاه دارند.

باتری یو پی اس

این دستگاه ها با ابعاد و ولتاژ مختلف قابل دسترس است و وظیفه اصلی تامین و نگهداری انرژی در دستگاه ups را بر عهده دارد. باتری های یو پی اس در سه دسته مختلف باتری سیلد اسید، نیکل کادمیوم ،باتری لیتیوم یون طراحی و تولید می شود که هر کدام دارای مزایا اختصاصی خود است.

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور ها در دستگاه یوپی اس برای تنظیم و تغییر ولتاژ انرژی بکار میرود. نحوه عملکرد قطعات ترانسفورماتور در یو پی اس ها بدین گونه است که ولتاژ ورودی دستگاه ممکن است با ولتاژ سیستم متصل شده به دستگاه یو پی اس، متفاوت باشد، از همین رو ترانسفورماتور ها ایجاد تنظیمات مناسب، ولتاژ ورودی را به مقدار صحیح تغییر می دهد.

مبدل یا اینورتر

اینورترها در ups، نقش تبدیل کننده جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC و بالعکس را بازی می کنند. این عملکرد می تواند به ورود جریان و ولتاژ صحیح در سیستم های یو پی اسی کمک کرده و از خرابی و آسیب های جدی به دستگاه متصل شده (کامپیوتر، تجهیزات پزشکی و …) جلوگیری کند.

سیستم کنترل کننده هوشمند

مرکز داده و دیتا اصلی فعالیت های یک UPS را سیستم کنترل کننده هوشمند بر عهده دارد. این بخش با استفاده از سنسور ها و نرم افزار های مناسب، عملکرد باتری، تغییر ولتاژ و تنظیمات دیگر را رصد می کند و از بروز هرگونه مشکل در دستگاه جلوگیری می کند. می توان گفت این قطعه پس از باتری، یکی از مهمترین بخش های سیستم تشکیل دهنده یو پی اس است.

سیستم خنک کننده

یکی از بخش های دیگری که در ساخت تمامی دستگاه ها از آن استفاده می شود، سیستم های خنک کننده هستند. این دستگاه ها با استفاده از فن ها مخصوص خود مانع از بالا رفتن دما محیط یو پی اس در اثر فعالیت بخش های مختلف می شود و در اکثر مواقع در برابر خرابی یا آسیب های احتمالی در اثر حرارت بالا جلوگیری می کند.

دستگاه یو پی اس (ups)؛ تضمینی برای جلوگیری از قطعی برق

انواع دستگاه های یو پی اس

حال که با تجهیزات داخلی یو پی اس ها آشنا شدیم نوبت به آن است که انواع UPS و کاربرد آن ها را با همدیگر بشناسیم و در خصوص آن اطلاعاتی بدست آوریم.

یو پی اس آفلاین (OFFLINE)

ساده ترین نوع دستگاه های یو پی اس که به کمک آن میتوان تامین انرژی کرد، دستگاه های یو پی اس آفلاین (استند بای) است. این سیستم جهت تامین جریان برق بدین صورت عمل می کند که پس از قطعی برق در ابتدا سیستم مورد نظر را با استفاده از کمترین ولتاژ نوسان خاموش می کند و پس از چند لحظه با ورود جریان برق ذخیره شده در باتری، برق رسانی به مجموعه یا سیستم را آغاز می کند.

کاربرد یو پی اس offline

دستگاه ups offline، بیشتر به جهت تامین انرژی و برق دستگاه های کوچک و غیر ضروری نظیر سیستمهای خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی و معمولی، کامپیوتر های شخصی کاربرد دارند.

Ups آنلاین

یو پی اس آنلاین  (online ups) یکی از دستگاه های تامین برق اضطراری حساس است که به صورت برخط می تواند برق پایدار را وارد جریان کند و به فعالیت ادامه دار سیستم کمک کند.

سیستم های یو پی اس آنلاین به دو دسته تقسیم بندی می شود یو پی اس آنلاین دلتا و یو پی اس online تبدیل دوگانه که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی هستند.

یو پی اس آنلاین تبدیل دوگانه

Ups آنلاین دوگانه، همیشه به اینورتر ها (مبدل های انرژی) متصل هستند، تا به هنگام قطعی برق، بدون هیچگونه سوئیچ و تغییر جریان، برق را در مدار انتقال دهد. از دستگاههای یو پی اس آنلاین دوگانه به دلیل ویژگی های داخلی بیشتر در صنایع حساس و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

یو پی اس آنلاین دلتا

این نوع از ups online، طراحی جدیدی از یو پی اس های دوگانه آنلاین هستند که بدون هیچگونه سیم کشی، با ژنراتور ها یا سیستم های دیگر قابل هماهنگ سازی هستند.

کاربرد دستگاه های آنلاین یو پی اس

همانطور که اشاره کردیم این دستگاه ها به صورت ویژه بسیار حساس هستند و می تواند در موارد حساس و حیاتی که نیاز به اتصال سریع برق، بدون قطعی اتصالات دارند مورد استفاده قرار گیرند. از موارد مصرف اینگونه دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات پزشکی و بیمارستان ها
  • مراکز ذخیره سازی داده و سرور های پیشرفته
  • سیستم های بزرگ مخابراتی و فناوری اطلاعات

یو پی اس لاین اینتراکتیو line-interactive

نوعی دیگر از سیستم های برق اضطراری، یو پی اس های لاین اینتراکتیو هستند، نحوه عملکرد این نوع دستگاه، ترکیبی از یو پی اس های آنلاین و آفلاین است بدین گونه که به هنگام اتصال برق، به انتقال ولتاژ برق پاکسازی شده و ذخیره آن در موارد حساس و در زمان قطعی برق به انتقال همان برق ذخیره سازی شده به صورت آنی به شبکه جریان است.

در سیستم داخلی این دستگاه ها از ترانسفورماتور ها به صورت ویژه استفاده می شود به طوری که این ترانسفورماتور ها می توانند میدان مغناطیسی و ولتاژ خروجی را زیاد و کم کند.

کاربرد یو پی اس Line-Interactive

Ups لاین اینتراکتیو برای مکان های معمولی و با حساسیت کم مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این موارد می توان به وسایل الکترونیکی خانگی، کنسول های بازی، دستگاه های صوتی، سرور ها و دستگاه های ارتباطی میان رده

بهترین برند های سازنده دستگاه یو پی اس

در خصوص تولید و عرضه انواع یو پی اس انواع برند های داخلی و خارجی اقدام به تولید این محصول ضروری با کیفیت های مختلف می کنند اما از بهترین برند های سازنده انواع یو پی اس می توان به برند های زیر اشاره کرد:

  • یو پی اس تکام tacom
  • یو پی اس پاورتونیکس PowerTonix
  • یو پی اس هژیر صنعت sanat
  • یو پی اس APC

قیمت یو پی اس

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، دستگاه های یو پی اس دارای مدل های مختلفی هستند، همین امر سبب می شود این دستگاه ها دارای قیمت ها متفاوت باشند. همچنین از موارد دیگری که می تواند بر قیمت دستگاه های تامین کننده برق اضطراری (ups) تاثیر بگذارد می توان به میزان شارژدهی، باتری یو پی اس مصرفی، نوع کاربری، ابعاد دستگاه، برند سازنده و کشور آن و … اشاره کرد.

در این باره می توانید با شرکت های فنی و تخصصی در ارتباط باشید و یو پی اس مدنظر خود را سفارش دهید.

خرید یو پی اس (ups)

در خرید دستگاه های یو پی اس باید به مواردی چون گارانتی، اصالت کالا، میزان ولتاژ مصرفی دستگاه، برند سازنده، خدمات پس از فروش، نوع کاربری دستگاه و موارد دیگر توجه کنید.

راه های ارتباطی با بهترین شرکت خرید یو پی اس

شما عزیزان می توانید با استفاده از راه های ارتباطی زیر با بهترین شرکت ارائه دهنده انواع دستگاه های یو پی اس (برق اضطراری) در ارتباط باشید و به صورت رایگان مشاوره اختصاصی در خصوص خرید و استعلام قیمت انواع ups را داشته باشید.

شماره تماس خرید یو پی اس: 02188929364

شماره واتس آپ استعلام قیمت یو پی اس: 09380072200

دستگاه یو پی اس (ups)؛ تضمینی برای جلوگیری از قطعی برق

جمع بندی

در این مقاله در خصوص مشخصات فنی انواع دستگاه های یو پی اس و مزایا و ویژگی های آن صحبت کردیم و با همدیگر در خصوص انتخاب بهترین دستگاه ups، اطلاعات بسیاری را بدست آوردیم. در پایان از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. در صورت سوال در خصوص این مقاله می توانید با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: