April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۲۳۹
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
اخیرا دانشمندان دوربین تراهرتزی اختراع کردند که از اجزای کوچک درون اجسام به اندازه ۶۰ میکرون تصویربرداری می‌کند.

اختراع دوربینی که از اجزای میکروسکوپی عکس می‌گیرد

برای نخستین بار دانشمندان دوربین تراهرتزی اختراع کردند که می‌تواند از اجزای میکروسکوپی پنهان در اجسام عکس‌هایی سه بعدی بگیرد.

به گفته یکی از پژوهشگران، این اختراع می‌تواند در شناسایی و غربالگری بیماری‌هایی همچون سرطان، کمک به سزایی کند.

امواج تراهرتز توانایی دارند که بدون ایجاد آسیب، به اجسام نفوذ کرده و از آن‌ها تصویربرداری کند.

اولیوری و گروهش با اختراع یک فناوری منحصر به فرد به نام «تصویربرداری غیرخطی شبح‌وار وابسته به زمان» بر این مشکل غلبه کردند که طیف وسیعی از روش‌های تشخیص پیشرفته را ترکیب می‌کند و شامل دستکاری نور و اندازه‌گیری نحوه حرکت آن در یک شیء در طول زمان است.

پژوهشگران با این دوربین جدید توانستند ویژگی‌های پنهان درون مکعب‌ها را به کوچکی ۶۰ میکرون، یعنی ضخامت یک تار موی انسان ببینند.

اولیوری گفت: این رویکرد جدید، توانمند است، زیرا به ما امکان می‌دهد چیز‌هایی را ببینیم که خیلی کوچک یا مبهم هستند که در دسترس روش‌های سنتی نباشند.

وی افزود: خواندن داستان چگونگی عبور نور از یک جسم اغلب یک کار پیچیده است، اما ما با این فرآیند می‌توانیم اطلاعات رمزگذاری شده را فاش کنیم و داده‌های چند بعدی را بازیابی کنیم تا اجسام پنهان و نامرئی در مقیاس خرد آشکار شوند.

وی ادامه داد: مهمتر از همه، امواج تراهرتز به ما این امکان را می‌دهند که درون اشیایی را که در نور مرئی شفاف نیستند، ببینیم و تصاویر سه بعدی از آن‌ها تولید کنیم.

لوک پیترز از اعضای این گروه پژوهشی اظهار کرد: در پزشکی، تصویربرداری تراهرتز می‌تواند برای شناسایی و تشخیص سرطان‌های پوستی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، استفاده شود.

وی افزود: در زمینه امنیت، می‌توان از آن برای بهبود وضوح اسکنر‌هایی استفاده کرد که برای جستجوی افراد برای یافتن سلاح‌های مخفی یا مواد منفجره، بدون نیاز به ضربه‌های فیزیکی یا جستجو‌های سرزده استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: در علم مواد، تصویربرداری تراهرتز می‌تواند برای مطالعه خواص مواد جدید و شناسایی عیوب یا ناخالصی‌هایی که ممکن است بر عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد، استفاده شود.

منبع: آی‌ای

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: