April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۳۲۶
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
بررسی‌های یک مطالعه نشان می‌دهند که در سنین ۲۰ و ۴۰، خطر مادام‌العمر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، ۶۷ درصد مردان و ۵۲ درصد زنان را تهدید می‌کند.

بررسی میزان خطر مادام‌العمر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور

بیماری قلبی و عروقی به هرگونه بیماری که دستگاه گردش خون شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و بیماری‌های شریانی را تحت تأثیر قرار دهد، گفته می‌شود. این بیماری کماکان نخستین علت مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌رود.

در حال حاضر، راهبرد‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی بر محاسبه ریسک ۱۰ ساله تمرکز دارند.

در حالی که راهنما‌های بالینی، اخیراً بر استفاده از محاسبه خطر مادام‌العمر برای بروز این بیماری‌ها به عنوان روشی برای تخمین خطر آن‌ها در یک فرد توصیه کرده‌اند.

فرزاد حدائق، رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد گفت: هیچ مطالعه‌ای برای کل بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) با شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر مادام‌العمر برای این بیماری‌ها را برآورد نکرده است.

وی با یادآوری اهمیت این موضوع افزود: مطالعه‌ای در این مرکز تحقیقات با عنوان بررسی خطر مادام‌العمر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی بر حسب عوامل خطر شناخته‌شده، انجام شده است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: شاخص توده بدنی (BMI) بالا، پرفشاری خون، دیابت، کشیدن سیگار و کلسترول بالا عوامل خطری هستند که اگر سه مورد از آن‌ها در فردی اعم از زن و مرد وجود داشته باشد، او را در معرض خطر مادام‌العمر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

به گفته عذرا رمضانخانی از مجریان این طرح، نتایج این پژوهش که بر اساس بررسی اطلاعات حاصله از مطالعه قند و لیپید تهران انجام شده است، نشان می‌دهند که در ۲۰ و ۴۰ سالگی، خطر مادام‌العمر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، ۶۷ درصد مردان و ۵۲ درصد زنان را تهدید می‌کند.

با توجه به بار عظیمی که چنین خطر بزرگی بر اقتصاد و سلامت جامعه وارد می‌کند، این پژوهشگر عقیده دارد که یافته‌های این پژوهش بر اهمیت توجه به اخذ استراتژی‌های مؤثر برای پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز اجرای برنامه‌های غربالگری برای این گروه بیماری‌ها تاکید می‌کند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: