April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۳۸۵
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
جان بی گودیناف، مخترع باتری لیتیوم یونی با اختراع خود باعث تحولی بزرگ در تکنولوژی شد.

مخترع باتری لیتیوم یونی درگذشت

در یک خبر غم انگیز، دانشمند مشهور جان بی گودیناف، مغز پیشرو در ساخت باتری لیتیوم یونی، روز یکشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

گودیناف تکنولوژی را متحول کرد و مردم را در سراسر جهان قادر ساخت تا از وسایل الکترونیکی استفاده کنند که امروزه همه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در سال ۲۰۱۹، او جایزه معتبر نوبل شیمی را دریافت کرد و این اتفاق او را به مسن‌ترین دریافت کننده این جایزه در تاریخ تبدیل کرد.

جان بی. گودیناف، ۳۷ سال سرپرست دانشکده مهندسی کوکرل در دانشگاه تگزاس در آستین بود؛ وی در آنجا به عنوان استاد فعالیت کرد و دارای کرسی منحصر به فرد کورنیش در مهندسی بود. این دانشمند عمیقاً متعهد به تحقیق در مورد راه حل‌های نوآورانه ذخیره انرژی و کاوش در چالش‌های اساسی علم و مهندسی فولاد بود. این تعهد تزلزل ناپذیر منجر به اختراع باتری‌های قابل شارژ مدرن شد که چگالی انرژی بالایی را برای تلفن‌های همراه، لپ تاپ ها، تبلت‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی فراهم می‌کند.

تأثیر گودیناف بسیار فراتر از تحقیقات پیشگامانه او بود. او معلم و مربی محبوبی بود که بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی را با درایت و تشویق خود راهنمایی می‌کرد. سخاوت و علاقه او به تحصیل در کمک هایش به دانشگاه و تأسیس بورسیه‌ها و صندوق‌های تحقیقاتی نمایان بود.

جان بی. گودیناف سال ۱۹۲۲ در آلمان چشم به جهان گشود و مدرک خود را در ریاضیات و فیزیک از موسسات معتبری مانند دانشگاه ییل و دانشگاه شیکاگو به دست آورد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود در موسسات مشهوری مانند آزمایشگاه لینکلن MIT و دانشگاه آکسفورد سمت‌هایی داشته است. گودیناف تا اواسط دهه نود عمر خود، به کار ادامه داد و بر اهمیت عدم بازنشستگی زودهنگام تاکید کرد. أثرگذاری این دانشمند همچنان بر جوامع علمی و مهندسی ادامه خواهد یافت و دانشمندان برای سال‌های متمادی از دستاورد‌های وی الهام خواهند گرفت.

کار و میراث پیشگام گودیناف به شکل دادن به چشم انداز فناوری ادامه خواهد داد و مشارکت‌های او در علم و مهندسی برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: