April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۶۵۰
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
اعتراضات به کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله به ضرب گلوله نیروی پلیس فرانسه در شهر‌های مختلف این کشور برای پنجمین شب متوالی ادامه یافت.

گسترش دامنه اعتراضات به مناطق جنوبی و شرقی فرانسه

وزارت کشور فرانسه بامداد یکشنبه اعلام کرد که در پنجمین شب اعتراضات به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس این کشور ۳۲۲ معترض در مناطق مختلف فرانسه از جمله ۱۲۶ نفر در منطقه پاریس، ۵۶ تن در مارسی و ۲۱ معترض نیز در لیون، همچنین ۳۲ نفر نیز در شهر نیس بازداشت شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، درگیری‌های شدید در شهر مونپلیه در جنوب فرانسه و شهر استراسبورگ در شرق این کشور رخ داد و پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

پلیس فرانسه از جوانان زیر ۱۸ سال خواسته است از حضور در خیابان شانزلیزه خودداری کنند. رئیس جمهور فرانسه نیز از والدین خواسته است که مسئولیت معترضان زیر سن قانونی را که یک سوم آن‌ها جوان یا خیلی جوان بودند، بر عهده بگیرند.

بیشتر مردم فرانسه از دولت می‌خواهند که وضعیت اضطراری در سراسر این کشور اعمال کند. اما رهبر حزب کمونیست فرانسه: وقتی اوضاع کشور متشنج است باید برخی مواقع شبکه‌های اجتماعی قطع شوند. من به جای اعلام وضع اضطراری در جامعه خواستار اعلان وضع اضطراری در شبکه‌های اجتماعی هستم.

ژرار دارمن، وزیر کشور فرانسه به خبرنگاران گفت که ۴۵ هزار نفر از نیرو‌های امنیتی از شنبه تا یکشنبه مستقر خواهند شد. نیرو‌ها و تجهیزات اضافی به شهر‌های لیون، گرنوبل و مارسی فرستاده شد. شب گذشته این شهر‌ها شاهد بدترین شورش بودند. او گفت که وضعیت پاریس و مناطق مجاور آن با ۷ هزار افسر پلیس کنترل خواهند شد. شمار نیرو‌های پلیس در این شهر‌ها به منظور بازگرداندن کامل نظم به فرانسه به طور قابل توجهی تقویت خواهد شد.

پلیس فرانسه ۱،۳۱۱ نفر را از روز جمعه تا شنبه دستگیر کرده است که بالاترین رقم از زمان شروع اعتراضات خشونت آمیز به قتل نائل به دست پلیس در حومه پاریس در روز سه شنبه گذشته است.

اعتراضات به مرگ این نوجوان که الجزایری الاصل بود، بار دیگر تنش‌های نژادی شدید در فرانسه مدرن را برملا کرد و انتقادات از پلیس را که مدت‌ها متهم به جدا کردن اقلیت‌ها می‌دانست، افزایش داد.


این اعتراضات به منزله بحرانی دیگر برای رئیس‌جمهور امانوئل مکرون و اتفاقی بسیار ناخوشایند برای وی پس از ماه‌ها اعتراض بر سر قانون افزایش سن بازنشستگی است. مکرون مشتاقانه منتظر ادامه اقدامات اصلاحی خود در بخش‌های دیگر بود که این بحران ایجاد شد. وی به نشانه جدی بودن بحران، سفر رسمی خود به آلمان را که قرار بود یکشنبه آغاز شود، به تعویق انداخت.

در یک امر کم سابقه در مورد یک موضوع اجتماعی، اعضای تیم ملی فوتبال فرانسه، که بسیاری از بازیکنان اصلی آن از اقلیت هستند، به درخواست‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها پیوستند. این تیم در بیانیه‌ای که کیلیان امباپه، کاپیتان و فوق ستاره پاری سن ژرمن در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: «زبان خشونت باید جای خود را به عزاداری، گفتگو و بازسازی بدهد.»

در تلاش برای محدود کردن خشونت ها، اتوبوس‌ها و تراموا‌ها در فرانسه پس از ساعت ۹ شب کار خود را متوقف کردند و فروش مواد آتش بازی و مایعات قابل اشتعال ممنوع شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: