April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۷۳۵
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
0
جریمه شرکت های دانش بنیان ناشی از ناآگاهی از قوانین مالیاتی می باشد. مشاوره مالیاتی می تواند شما را از پرداخت هزینه های اضافی محفوظ کند.

مشاوره مالیاتی شرکت های دانش بنیان مستلزم داشتن دانش و تجربه زیاد، می باشد. 5 نوع شرکت دانش بنیان وجود دارند که تنها برخی از آنها معاف از مالیات هستند. آیا شرکت دانش بنیان شما معاف از مالیات می باشد؟ کدام بخش از درآمد شما مشمول مشوق مالیاتی می باشد؟ حتما این مقاله را بخوانید تا مجبور به پرداخت جریمه های مالیاتی تا 20 درصد نشوید.

شرکت دانش بنیان یا استارتاپ

شرکت دانش بنیان چیست

شرکت های دانش بنیان یا استارتاپ، به شرکت هایی گفته می شود که برپایه دانش و فناوری تاسیس و راه اندازی می شود. در واقع دارایی اساسی این شرکت ها، دانش و فناوری آنها می باشد. در سالهای اخیر شرکت های دانش بنیان جایگاه ویژه ای در رشد اقتصادی و کارآفرینی پیدا کردند. دولت برای حمایت ازشرکت های نوپا، مشوق هایی در نظر گرفته است که یکی از این مشوق ها، مشوق های مالیاتی می باشد.

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت های بنیان به 5 دسته تقسیم می شوند. دولت هم براساس این تقسیم بندی، مشوق های متفاوتی برای آنها در نظر میگیرد. ابتدا با انواع شرکت های دانش بنیان بیشتر آشنا شوید و در ادامه به بحث مشوقهای مالیاتی شرکت های دانش بنیان می پردازیم.

شرکت های دانش بنیان نوپا نوع یک

در واقع شرکت های تازه تاسیس که عمر کمی از راه اندازی آن گذشته باشد، در این دسته بندی قرار می گیرد. عموما این شرکت ها، در شروع راهند و درآمد خاصی ندارند. نکته ای که برای این شرکت ها مهم است بدانید، ارائه اظهارنامه مالیاتی صفر می باشد. یعنی شرکت های دانش بنیان نوپا نوع یک به دلیل نداشتن درآمد باید اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند ولی با درآمد صفر.

شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دو

شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دو مشابه نوع یک می باشند با کمی تفاوت در مسائل فنی و ... . درواقع تفاوت این دو نوع شرکت در میزان ارزش افزوده و پیچیدگی فنی محصولاتشان با یکدیگر می باشد. ارزش افزوده و پیچیدگی محصولات در شرکت های نوع دو کمتر از نوع یک می باشد.

شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک

این نوع شرکت ها به میزانی از تولید رسیده اند که 25 درصد از درآمدشان از طریق فروش محصولات و تولیدات دانش بنیان حاصل می شود. ارزش افزوده محصولات در این نوع شرکتها زیاد بوده و همچنین سطح فناوری مورد استفاده در این محصولات بسیار بالا می باشد.

شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع دو

سطح فناوری محصولات تولید شده در این شرکت ها متوسط یا نسبتا زیاد می باشد. این شرکت ها باید به حدی از فروش برسند که بیش از حداقل 10 درصد درآمد آنها از فروش محصولات دانش بنیان خودشان باشد.

شرکت های مستعد دانش بنیان یا نوع سه

این شرکت ها هنوز معیارهای لازم در آیین نامه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان را ندارند. ولی سازمان مربوطه تشخیص می دهد که می توانند با برخورداری از حمایت، این معیارها را داشته باشند. به این نوع شرکت ها، شرکت های مستعد دانش بنیان می گویند. نام دیگر این نوع شرکت ها، دانش بنیان نوع سه می باشد.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

حمایت از شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان کمک زیادی به رونق اقتصادی کشور کردند. افراد زیادی جذب این شرکت ها شدند، میزان ارز آوری بسیاری دارند و مزایای دیگر این شرکت ها. در کل، مزایایی که این شرکت ها برای رشد اقتصادی کشور دارند، باعث شده تا دولت قوانین حمایتی زیادی را تنظیم کند. انواع مشوق های شرکت های دانش بنیان:

  • تسهیلات بانکی با نرخ سود کم
  • بیمه محصولات و خدمات بر پایه دانش و فناوری
  • تخصیص سربازان امریه برای این شرکت ها
  • معاف از پرداخت سود بازرگانی و مبالغ عوارض گمرک
  • حمایتهای معافیتی بیمه‌ در شرکت‌های دانش‌بنیان
  • واگذاری امور تحقیق و پژوهش دولتی به شرکت های دانش بنیان

محاسبه مالیات شرکت های دانش بنیان

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از حمایتها برای شرکت های دانش بنیان، مشوق های مالیاتی می باشد. حتما جمله اینکه شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند به گوشتان خورده است. معافیت های این شرکت ها دارای قاوعد و شرایطی می باشد که بخش امور مالی این شرکتها باید به آنها آگاهی داشته باشند.

معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان غیرمستقر در پارک علم و فناوری

ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، به این موضوع می پردازد. بهتر است عین متن قانون را یکبار با دقت مطالعه کنید. این ماده از قانون با جزئیات زیادی به معافیت مالیاتی این شرکت ها اشاره می کند.

درآمد مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط، توسط همان شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت یا موسسه دانش‌بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

ماده 105 قانون مالیات های مستقیم که در این ماده 22 آیین نامه اجرایی حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، به آن اشاره شده است، به قرار زیر است؛

جمع درآمدهای شرکت‌ها و درآمدهای ناشی از فعالیت‌های انتفاعی تمام اشخاص حقوقی که حاصل از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران است، پس از وضع زیان‌های ناشی از منابع غیر معاف و کم کردن معافیت‌های مقرر به غیر از مواردی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم دارای نرخ جداگانه‌ای هستند، مشمول مالیات است و نرخ آن هم بیست و پنج درصد (۲۵%) محاسبه می‌شود.

نتیجه ای که از دو ماده قانونی بالا میگیریم به این قرار است. معافیت شرکت های دانش بنیان میزان 25 درصد از سود شرکت می باشد. یعنی نیازی به پرداخت مالیات مربوط به 25 درصد از سود شرکت ندارند. نکته اینجاست که همه انواع شرکت های دانش بنیان، از مالیات معاف نمی باشند.

این معافیت برای شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک و شرکتهای دانش بنیان نوپا نوع یک می باشد. نکته مهم اینجاست که این مشوق به کالاها و محصولات دانش بنیان این شرکتها تعلق می گیرد. یعنی این دو نوع شرکت دانش بنیان، می توانند برای محصولات دانش بنیان خود، تا 15 سال مشوق مالیاتی دریافت کنند.

مواردی که در بالا به آن پرداختیم، نیاز به تسلط به قوانین مالی و مالیاتی دارد. حتما برای شرکت خود از یک تیم حرفه ای و به روز حسابداری، مالی و مالیاتی مشاوره بگیرید. دلیل آن هم، عدم پرداخت هزینه های اضافی به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی از قوانین و دستورالعمل ها می باشد.

معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان

 معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری

برخی از شرکت های دانش بنیان می توانند مجوز استقرار و فعالیت در پارک علم و فناوری را کسب کنند. شرکت هایی که موفق به کسب این مجوز می شوند، از امتیازات زیادی برخوردار می شوند. ماده 9 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان، برای این گروه از شرکت ها، مشوق بیشتری در نظر گرفته است.

این شرکت ها به مدت 20 سال می توانند از مشوق های مالیاتی برخوردار شوند. معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری مستقر می باشند، بیست سال است. این میزان معافیت برای واحدهای فناوری و مهندسی، پژوهشی و همچنین نیروی انسانی شاغل در آنها اعمال می شود.

چه میزان از درآمد شرکت های دانش بنیان معاف از مالیات می باشد؟

تنها بخشی از درآمدهای شرکتهای دانش بنیان مشمول معافیت مالیاتی می شود. درآمدهایی که مشمول این معافیت می باشد باید دو شرط را داشته باشد. اول اینکه، کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان باید تایید کند که این بخش از درآمد از فعالیتهای دانش بنیان حاصل شده است. دوم اینکه، این میزان از درآمد در اظهارنامه مالیاتی ذکر شده باشد.

آیا کارکنان شرکتهای دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات بر حقوق هستند؟

شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، در صورت هماهنگی با مدیر پارک علم و فناوری می توانند، معاف از پرداخت مالیات حقوق کارکنان شوند. درغیراینصورت شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات بر حقوق معاف نیستند.

خدمات حسابداری شرکت های دانش بنیان

مواردی که بالا به آنها پرداختیم، تنها بخشی از نکات خدمات حسابداری و امور مالی شرکت های دانش بنیان می باشد. یکی از روش های رسیدگی و انجام امور حسابداری این شرکتها، برون سپاری حسابداری و خدمات مالی می باشد. شرکت هایی در این زمینه به صورت دورکاری فعالیت می کنند. تیک تکس به عنوان یک شرکت مالی و حسابداری می تواند این خدمات را به صورت برون سپاری بپذیرد. دانش مالی و مالیاتی به همراه تجربه کار با هولدینگها و شرکتهای مختلف به شما این اعتماد را می دهد تا با خیال راحت امور مالی شرکت دانش بنیان خود را به tiktax بسپرید.

منبع: تیک تکس tiktax.org

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: