April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۷۸۰
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بعد از گذشت قریب به ۴۰ ماه رشد نقدینگی به کانال ۲۰ درصد برگشت.

بازگشت نرخ رشد سالانه نقدینگی به کانال ۲۰ درصد

شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره نرخ رشد سالانه نقدینگی گفت: همانطور که فرمودید تقریبا بعد از گذشت قریب به ۴۰ ماه ما رشد نقدینگی به کانال ۲۰ درصد برگشت، آخرین بار در بهمن ۱۳۹۸ بود که تقریبا با رشد نقدینگی ۲۹ و ۹ دهم درصدی مواجه بودیم.

او افزود: رشد نقدینگی به ۲۹ درصد رسیده است ا رشد نقدینگی در خرداد ۱۳۹۹ نسبت به خرداد ۹۸، ۳۴ درصد بوده، در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به مقطع مشابه خودش در سال ۱۳۹۹، ۳۹ و ۴ دهم، در خرداد ۱۴۰۱، ۳۷ و هشت دهم نسبت به سال گذشته و همین عدد در خرداد ۱۴۰۲ به ۲۹ درصد رسیده است که اگر بخواهم یک مقایسه‌ای هم به لحاظ بازه زمانی سه ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ادوار گذشته انجام بدهم، در خرداد ۱۴۰۲ ما رشد نقدینگی ۳ و ۹ دهم درصد داشتیم.

به گفته او، امسال یک برنامه کنترل نقدینگی ۲۵ درصدی گذاشتیم، که خوشبختانه با این رشد نقدینگی ۳ و ۹ دهم درصد که به میزان قابل توجه تری هم نسبت به آن هدفی که تعیین کردیم جلو هستیم ادوار گذشته در سه ماهه خرداد ۱۴۰۱ اگر بیایید این عدد را بررسی بکنید رشد نقدینگی ۵ و ۶ دهم درصدی داشتیم. در خرداد ۱۴۰۰، ۶ و ۶ دهم درصد و در خرداد ۹۹، ۷ و نیم درصد که خوشبختانه این عدد در خرداد ۱۴۰۲ به ۳ و ۹ دهم درصد رسیده است.

او افزود: این‌ها بر اساس همان برنامه‌هایی است که دولت در راستای مهار تورم از ابتدای شروع به کار خودش برنامه ریزی کرده، ما در ابتدای دولت یعنی در شهریور ۱۴۰۰ رشد نقدینگی ۴۰ و نیم دهم درصد بود و خوشبختانه این عدد به ۲۹ درصد رسیده است یکی از آن متغیر‌های معنادار و موثر بر تورم نقدینگی است که ما نه تنها توانستیم نقدینگی را مدیریت کنیم، مدیریت را از این باب می‌گویم که علاوه بر این که نقدینگی ما کنترل شده خوشبختانه ما رشد تسهیلات هم داشتیم یعنی در همین بازه زمانی سه ماهه که ما رشد نقدینگی ۳ و ۹ دهم درصد بوده رشد تسهیلات ۲۵ و ۸ دهم درصدی در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته داشتیم ما یک هدفگذاری سی درصدی کردیم که خوشبختانه رشد نقدینگی ما ۳۱ درصد شد یعنی از ۳۹ درصد ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در ۴۰۱ رسیدیم که این هم در همان مقطع هم ما رشد تسهیلات ۴۵ و سه دهم درصد بود یعنی به نحوی بهره وری نقدینگی ما افزایش پیدا کرده است.

او می‌گوید:، اما این ماحصل چه اقداماتی بوده؟ مجموعه‌ای از اقداماتی بود که در راستای سیاست‌های پولی، اعتباری و بانکی، بانک مرکزی اتخاذ کرد. ما در واقع مدیریت خیلی خوبی در راستای انضباط بخشی و تنظیم گری رابطه مالی دولت با بانک مرکزی را داشتیم و در قالب حساب واحد خزانه و تمرکز حساب دستگاه‌های دولتی نزد بانک مرکزی که اثر بسیار زیادی در مدیریت نقدینگی داشت، یا اقداماتی که در راستای اقدامات کنترلی و تنظیم گری ترازنامه بانک‌ها اتخاذ شد و یک رشدی را به صورت ماهانه و مقداری برای بانک‌ها مشخص کردیم و در همان سقفی که بانک مرکزی مشخص کرد می‌توانستند بانک‌ها رشد ترازنامه داشته باشند که این اثر خیلی جدی در خلق نقدینگی بانک‌ها گذاشت و خلق نقدینگی که از آن ایجاد می‌شد به شدت کنترل شد؛ یا اقدامات دیگری که ما در راستای بحث افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی داشتیم که در سال‌های گذشته یکی از عوامل موثر بود بر افزایش پایه پولی و سپس افزایش نقدینگی، خوشبختانه امسال اقدامات خوبی در راستای تناسب سازی خرید و فروش ارز و اثر آن بر متغیر خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی گذاشت.

او می‌گودی: در کنار این ما اقدامات خیلی جدی در راستای بحث تقویت هدایت اعتباری و افزایش بهره وری نقدینگی و توسعه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی داشتیم که ما با استفاده از ابزار‌هایی نظیر اوراق گام و برات الکترونیک و مواردی از این دست توانستیم این نقدینگی را تا حد زیادی در چرخه اقتصادی به گردش در بیاوریم و همین است که شما می‌بینید نقدینگی کنترل شده، ولی در عین حال ما با رشد تسهیلات مواجه بودیم و البته بانک‌هایی هم که در این مسیر تخلف کردند خوشبختانه معدود مواردی بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: