کد خبر: ۳۹۸۹۳۸
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
در نیمه دوم سال جاری نقدینگی از بازار‌های رقیب خارج و به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

حرکت نقدینگی به سمت بازار بورس

همه دولت ها بدنبال ثبات اقتصادی هستند. اقتصادهای پایدار زمینه ای برای برنامه ریزی آسان تر فراهم می کنند، نارضایتی عمومی را کاهش می دهند و توجیهی برای باقی ماندن در قدرت ارائه می دهند. با این حال، تلاش برای حفظ ثبات اغلب منجر به نرخ بالای تورم می شود.


اجرای سیاست های مرتبط با ایجاد ثبات در معاملات بازار منجر به آشتی دوباره پول های خرد با بازار سرمایه می شود که همین امر به مراتب به دلیل افزایش ورود نقدینگی و ارزش معاملات، مسیر این بازار را در میان سهامداران روشن می کند. به نظر می رسد ثبات بازار سرمایه با وجود ماهیت نوسانی آن بتواند کمک کننده به بازگشت جریان مستمر نقدینگی به سمت بازار به خصوص بازار اولیه صورت گیرد.  

تجربه سال ٩٩ در معاملات بورس، نوسان و هیجان های ایجاد شده در این بازار نشان داد که اعتماد به سرمایه گذاری در بورس می تواند به راحتی مخدوش شود و نقدینگی هایی را که قرار است جذب محیط شفاف بورس شود به سوی سایر بازارهای غیر مولد مانند رمز ارزها یا بازار ارز سوق پیدا کنند. از نظر بنیادی جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازار‌های ارز، طلا، خودرو و مسکن بیشتر است.

اگر از نظر ارزش دلاری شرکت‌ها را بررسی کنیم و یا این که اگر از نظر سودآوری شرکت‌های بورسی را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی بسیار عقب مانده‌تر است، در نتیجه نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و حرکت خواهد کرد و اقبال بازار سرمایه برای رشد بیشتر از سایر بازار‌ها است.



عوامل تاثیرگذار برای ایجاد ثبات در معاملات بورس

نخستین عامل برای ایجاد ثبات در معاملات بازار در حوزه قانونگذاری و ابلاغ دستور العمل های اجرایی است که تغییرات مکرر آن آفتی در معاملات بازار تلقی خواهد شد. دومین نکته ای که باید برای بهبود وضعیت بازار سهام در مدنظر قرار گیرد، برقرار کردن تعادل بین بازار پول و سرمایه است.

گاهی اوقات منافع بازار سرمایه تحت تأثیر تصمیمات بازار پول قرار می گیرد، از جمله نمونه های بازار این اتفاق تغییر سیاست های مالیاتی، نرخ بهره یا نرخ ارز است که با هر خبر مثبت و منفی، بازار سهام تحت تاثیر قرار می گیرد و معاملات آن دچار تلاطم می شود. باید توجه داشت که بورس و بانک هر دو عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران هستند. دیگر اقدامات از طریق ابزاراهایی مانند عرضه های اولیه منظم شرکت ها و تسهیل شرایط حضور آنها در بورس یا فرابورس محقق می شود.

از دیگر اقداماتی که می تواند منجر به ثبات بخشی و ایجاد تعادل در معاملات بازار شود، افزایش فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه، توسعه ابزارهای نوین تأمین مالی مبتنی بر سرمایه و اوراق بدهی، تداوم فعالیت های بازار گردانی، توسعه ابزارهای مشتقه و ابزارهای پوشش ریسک، افزایش شناوری سهام و تغییر دامنه نوسان است.

باقر خادمی، تحلیلگر بازارهای مالی، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کلیت بازار سرمایه در فصل تابستان روند رو به رشد خوبی را طی کند، اظهار کرد: در سال جاری بازار سرمایه تنها بازاری خواهد بود که بازدهی بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد، زیرا بازار سهام پتانسیل‌های بسیار زیادی برای رشد دارد.

 
وی تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌های بازار سرمایه ادامه حذف قیمت گذاری دستوری در برخی کالا‌ها است، البته تا کنون برخی کالا‌ها مانند سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شده‌اند.


این فعال بازار سرمایه افزود: پتانسیل دیگر بازار سرمایه تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است که در همین میان بسیاری از شرکت‌های بورسی به دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌های خود هستند.


خادمی گفت: پتانسیل بازار سرمایه برای رشد قیمتی به قدری قوی است که موجب خواهد شد نقدینگی از بازار‌های رقیب همچون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو وارد بازار سهام شود.

 
این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: در چند سال گذشته بازار‌های موازی با بازار سرمایه بازدهی خوبی داشتند؛ اما بازار سهام عقب ماند، در نتیجه سال ۱۴۰۲ سالی است که نقدینگی به بازار سرمایه منتقل می‌شود.

 
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه خودرو که یک کالای مصرفی محسوب می‌شود، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد اما در حال حاضر نقدینگی از این بازار در حال خارج شدن است و بازار‌های ارز و طلا نیز با همین مسئله مواجه هستند. در نتیجه سرمایه گذاری در این بازار‌ها در سال جاری و سال آینده بازدهی نخواهد داشت.

 
خادمی در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در نیمه دوم سال جاری نقدینگی از بازار‌های رقیب خارج خواهد شد و به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: