April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۱۳۰
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
0

هوش مصنوعی خطری برای مشاغل

هوش مصنوعی یا AI یکی از فناوری‌های نوظهور است که سعی در شبیه‌سازی استدلال انسان در سیستم های هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی توانایی یک برنامه کامپیوتری برای یادگیری و تفکر است. هر چیزی که شامل برنامه‌ای باشد که کاری را انجام می‌دهد و ما معمولاً فکر می‌کنیم به هوش یک انسان متکی است، می‌توان هوش مصنوعی در نظر گرفت. مسئله‌ای که این روزها دغدغه بسیاری از افراد شده است، خطر هوش مصنوعی برای مشاغل است. در این مطلب می‌خواهیم به خطر هوش مصنوعی برای مشاغل و همچنین فواید هوش مصنوعی بپردازیم. با ما همراه باشید.

    هوش مصنوعی خطری برای مشاغل

فواید هوش مصنوعی در تحول بخش‌های مختلف جامعه

برخی از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی عبارتند از:

1- کاهش خطای انسانی

عبارت "خطای انسانی" به این دلیل به وجود آمد که انسان‌ها هر از گاهی مرتکب اشتباه در کار خود می‌شوند. اما اگر کامپیوترها به درستی برنامه ریزی شده باشند، این اشتباهات را مرتکب نمی‌شوند. با هوش مصنوعی، تصمیم‌ها از طریق اطلاعات جمع آوری شده قبلی با استفاده از مجموعه خاصی از الگوریتم‌ها گرفته می شود. بنابراین خطاها کاهش می‌یابد و احتمال دستیابی به نتیجه با درجه دقت بیشتری وجود دارد.

مثال: در پیش بینی آب و هوا با استفاده از هوش مصنوعی، اکثر خطاهای انسانی کاهش پیدا کرده است.

2-هوش مصنوعی و کاهش خطرات جانی برای انسان‌ها

این یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی است. ما می‌توانیم با توسعه یک ربات هوش مصنوعی بر بسیاری از محدودیت‌های مخاطره‌آمیز انسان غلبه کنیم. هوش مصنوعی به نوبه خود می‌تواند کارهای خطرناک را برای ما انسان‌ها انجام دهد. ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به مریخ بروند، بمب را خنثی کنند، عمیق‌ترین قسمت‌های اقیانوس ها را کاوش کنند، معدن زغال سنگ و نفت را استخراج کنند و به طور موثر در هر نوع بلایای طبیعی یا مصنوعی استفاده شوند.

مثال: آیا درباره انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین شنیده‌اید؟ در آن زمان هیچ ربات مجهز به هوش مصنوعی وجود نداشت که بتواند به ما کمک کند تا با کنترل آتش در مراحل اولیه، تاثیر تشعشعات را به حداقل برسانیم، زیرا هر انسانی که به انفجار نزدیک می‌شد، در عرض چند دقیقه از بین می‌رفت. در نهایت، نیروهای کمکی ماسه و بور را از هلیکوپترها و از راه دور ریختند. ربات‌های هوش مصنوعی را می‌توان در چنین شرایطی که مداخله می تواند خطرناک باشد استفاده کرد.

3- در دسترس بودن 24 ساعته هوش مصنوعی

یک انسان متوسط 4 تا 6 ساعت در روز بدون وقفه کار می‌کند. سیستم بدن انسان‌ها به گونه‌ای است که برای شاداب کردن خود و آماده شدن برای یک روز جدید کاری وقت بگذارند. اما با استفاده از هوش مصنوعی، ماشین‌ها می‌توانند همیشه و بدون وقفه کار کنند و بر خلاف انسان‌ها حتی خسته نشوند.

4- هوش مصنوعی و نقش اساسی آن در سامانه احراز هویت

فناوری احراز هویت بیومتریک چند سالی است که به یک روند مهم تبدیل شده است. امروز، استفاده از امنیت مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش است و برای رقابتی ماندن در هر صنعتی ضروری است. IBM (شرکت بین‌المللی دستگاه‌های کسب‌وکار) گزارش می دهد که تا سال 2021، 25 درصد از کسب‌و‌کارها امنیت مبتنی بر هوش مصنوعی را به طور کامل برقرار کرده‌اند، در حالی که 40 درصد به طور جزئی این امنیت را اجرایی کرده‌اند. 35 درصد باقیمانده، این فرآیند را آغاز نکرده‌اند؛ اگر کسب و کار شما در این دسته قرار می‌گیرد، مشتریان شما در معرض خطر بزرگ نقض داده‌ها قرار دارند.

توانایی استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی و پاسخ خودکار به نقض داده‌ها برای محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی یک شرکت و مشتریان آن بسیار مهم است. احراز هویت بیومتریک هوش مصنوعی حفاظت ایمنی را در برابر نقض داده‌ها فراهم می‌کند و برای مشاغل در هر مقیاسی ضروری است.

با احراز هویت و فناوری شناسایی پیشرفته بیومتریک می‌توانیم سیستم‌های صنعتی را با حفظ کارایی و دسترسی، ایمن‌تر کنیم و در جهت قانون "مشتری خود را بشناسید" و "مبارزه با پولشویی" گام برداریم.

این امنیت تنها مختص کشورهای خارج از ایران نیست. یکی از شرکت‌هایی که در ایران در راستای احراز هویت به کمک هوش مصنوعی گام برداشته، شرکت یوآیدی است که خدمات به‌روز در زمینه احراز هویت را به مشتریان ارائه می‌دهد. احراز هویت ثنا و احراز هویت اداره کار از جمله خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت پیشرو در احراز هویت دیجیتال هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت u-id.net مراجعه کنید.

5- هوش مصنوعی و کمک به کارهای روتین و تکراری

ما در کار روزمره خود، کارهای تکراری زیادی مانند ارسال نامه تشکر، تأیید برخی از اسناد و بسیاری موارد تکراری دیگر را انجام می‌دهیم. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم این وظایف پیش پا افتاده را به‌طور مولد خودکار کنیم و حتی می‌توانیم کارهای «خسته‌کننده» را برای انسان‌ها حذف کنیم و آن‌ها را از نظر فکری و فیزیکی آزاد کنیم تا خلاق‌تر شوند.

مثال: در بانک‌ها معمولاً شاهد تایید اسناد و مدارک زیادی برای دریافت وام هستیم که برای کارمند بانک یک کار تکراری است. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان روند تأیید اسناد را تسریع بخشید.

هوش مصنوعی خطری برای مشاغل

خطر هوش مصنوعی و معایب آن

همانطور که هوش مصنوعی فواید و مزایایی برای جامعه دارد، دارای معایبی نیز هست. چند خطر هوش مصنوعی عبارتند از:

1-تنبل کردن انسان‌ها

هوش مصنوعی با برنامه‌های کاربردی خود که اکثر کارها را خودکار می‌سازد، انسان‌ها را تنبل می کند. انسان‌ها به این اختراعات عادت می‌کنند و اعتیاد پیدا می‌کنند و این خطر هوش مصنوعی می‌تواند برای نسل‌های آینده مشکل ایجاد کند.

2-افزایش بیکاری

از آنجایی که هوش مصنوعی در حال جایگزینی اکثر کارهای تکراری و کارهای دیگر با روبات‌ها است، دخالت انسان در کارها رو به کاهش است که این باعث ایجاد مشکل بزرگی در استانداردهای اشتغال خواهد شد. هر سازمانی به دنبال جایگزینی حداقل افراد با ربات‌های هوش مصنوعی است که می‌توانند کارهای مشابه را با کارایی بیشتر انجام دهند و با هزینه کمتر، در مدت زمان کوتاه‌تر و 24 ساعته کار کنند.

3-بدون احساسات بودن

هیچ شکی وجود ندارد که ماشین‌ها از نظر سرعت و کارآمدی بسیار بهتر از انسان‌ها هستند، اما نمی‌توانند جایگزین ارتباط انسانی شوند. ارتباط، یک ویژگی اساسی در مدیریت تیم و کسب‌وکارها است.

4- نداشتن تفکر خارج از چارچوب

ماشین‌ها فقط می‌توانند کارهایی را انجام دهند که برای انجام آن‌ها طراحی یا برنامه‌ریزی شده‌اند و مانند انسان قدرت تفکر و حل مسئله در موارد پیش‌بینی نشده را ندارند.

و در پایان این که...

در این مطلب به فواید هوش مصنوعی و همچنین خطر هوش مصنوعی پرداختیم. هر اختراع یا پیشرفت جدیدی می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد. ما به عنوان انسان باید مراقب آن باشیم و از جنبه‌های مثبت اختراع برای ایجاد دنیایی بهتر استفاده کنیم. هوش مصنوعی مزایای بالقوه زیادی دارد و می‌تواند در صنایع مختلف به خصوص احراز هویت نقش مهمی ایفا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: