همراه با ریزش بیش از ۶۴ هزار واحدی شاخص کل بورس؛
کد خبر: ۳۹۹۲۳۹
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
سرانه خرید افراد حقیقی امروز ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سرانه فروش۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد

سید جواد جهرمی مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ که مطابق رهنمود‌های مقام معظم رهبری با شعار"تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" نام گذاری شد، توانست با تمام فراز و فرود‌ها هم، چون سنوات گذشته عملکرد موفقی داشته باشد.

وی افزود: بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور توانست در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات خود را به رقم ۱۰۴۸ هزار میلیارد تومان ارتقا دهد که رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و این مهم نشان دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت‌های محوله به این بورس است.

دستاورد‌های مهم سال ۱۴۰۱

جهرمی در ادامه به اهم رویداد‌های سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تحقق معاملات انواع خودرو در بستر معاملات شرکت، توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات، افزایش گسترده همکاری بانک‌ها در اتاق پایاپای، تدوین سامانه‌های انبار و معاملات برای گواهی سپرده شمش طلا، راه اندازی و تحقق معاملات گواهی سپرده شمش طلا، تنوع بخشیدن به معاملات رینگ صادراتی و توسعه معاملات زنجیره فولاد اشاره کرد.

وی ادامه داد: بورس کالای ایران که در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه افزایش کارایی در اقتصاد کشور داشته و زمینه رشد و توسعه صنایع مختلف را خصوصا با رهایی از قیمت گذاری دستوری، تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی فراهم آورده است، در سال ۱۴۰۱ در زمینه ارایه خدمات به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران خُرد گام جدیدی برداشت و رویکرد جدیدی جهت ارایه خدمات گسترده به مردم در دستور کار قرار داد که امید است در سال ۱۴۰۲ با به ثمر رسیدن تلاش‌های صورت گرفته، این شرکت به بستری مطمئن جهت فعالیت کلیه فعالان اقتصادی تبدیل شود.

تلاش برای ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی

به گفته جهرمی، بورس کالای ایران همچون سال‌های گذشته در سال ۱۴۰۲ نیز در راستای ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر "مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی" بر آن است تا با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازار‌ها و توسعه ابزار‌های نوین، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقش آفرینی کند.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۲ که با شعار "مهار تورم، رشد تولید" نام گذاری شده است، امیدواریم شرکت بورس کالای ایران بتواند با به کارگیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در بازار سرمایه، همچون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید کشور از طریق ارتقای شفافیت و کارایی بازار داشته باشد.

رکورد‌های معاملاتی سال ۱۴۰۱

جهرمی در ادامه به ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ارزش کل معاملات به ۱۰۴۸ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۵۸ درصدی داشت. همچنین در سال گذشته حجم و ارزش بازار فیزیکی بورس کالای ایران به ترتیب ۵۵ و ۵۲ درصد رشد کرد و ۱۱۷،۷ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۹۵۶،۱ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

به گفته وی، در سالی که گذشت ارزش معاملات بازار مالی نیز با رشد ۳۱۲ درصدی مواجه شد و به ۷۲/۰۴ همت رسید؛ ارزش معاملات قرارداد‌های مشتقه نیز با رشد ۲۳ درصدی از ۲۰/۴ همت عبور کرد.

وی همچنین ادامه داد: در سال گذشته بازار مالی رشد خوبی داشت که امیدواریم امسال نیز ادامه پیدا کند؛ بنابراین در آینده بیشتر به سمت اوراق بهادارسازی و توسعه بازار مالی حرکت می‌کنیم، زیرا آینده بورس کالا در توسعه بازار‌های مالی قرار خواهد داشت.

جهرمی عنوان کرد: از دیگر رکورد‌های سال گذشته بورس کالا می‌توان به عبور تعداد کد‌های صادر شده از ۹۲۱ هزار کد اشاره کرد؛ همچنین در سال گذشته تعداد عرضه‌های تایید شده نیز به ۵۲ هزار و ۶۹۶ عرضه و تعداد قرارداد‌های تسویه شده به ۵۴۲ هزار و ۳۷۱ قرارداد رسید.

وی افزود: در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۹۷/۸ میلیون تن کالا، در تالار محصولات پتروشیمی ۶/۳ میلیون تن کالا، در تالار فرآورده‌های نفتی ۱۲/۶ میلیون تن انواع کالا و در بازار فرعی ۹۰۷ هزار تن محصول معامله شد.

برنامه‌های سال ۱۴۰۲

مدیرعامل بورس کالای ایران در خاتمه به برنامه‌های بورس کالا تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراضات، راه اندازی معاملات آنلاین بازار فیزیکی، تاسیس شرکت مدیریت فناوری بورس کالا، توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی، راه اندازی و توسعه معاملات آتی گواهی سپرده پیوسته شمش طلا، بازطراحی و بهبود سازوکار حراج و تامین و تجهیزات ساختمان جدید بورس کالای ایران از مهم‌ترین اقدامات سال ۱۴۰۲ است.

 

روز (دوشنبه ۲۵ تیر) ۴۸۵ هزار تن شمش و ورق فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه می‌شود. تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بورس کالا میزبان عرضه ۳۰۰ هزار و ۸۰ تن ورق گرم، ۱۷۳ هزار و ۵۰ تن شمش بلوم و ۷ هزار تن ورق سرد و ۵ هزار تن ورق گالوانیزه است.

تالار سیمان هم عرضه ۱۴۲ هزار و ۴۰۸ تن انواع سیمان را شاهد است.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی میزبان عرضه ۴۴ هزار و ۵۸۲ تن مواد پلیمری و شیمیایی است.

تالار حراج باز عرضه ۴۶ هزار و ۴۰۰ تن تختال C و ۴۹۵ تن پلی وینیل کلراید را تجربه می‌کند.

تالار صادراتی هم میزبان عرضه ۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۱۵ هزار و ۲۰۵ تن قیر، ۱۰۰ تن الکیل بنزن سنگین و ۸۰ تن عایق رطوبتی است.

در بازار فرعی ۴۰ هزار تن کلوخه باریت، ۵ هزار تن کنسانتره فسفات، یک هزار و ۶۰۰ تن شمش فولادی، ۲۵۰ تن بوتادی‌ان، ۲۰۰ تن الیاف استیپل پلی استر، ۲۰۰ تن روغن سنگین پایه قطرانی، ۱۵۰ تن بوتن، ۶۹ تن ضایعات فولادی، ۵۰ تن روغن نیمه‌سنگین پایه قطرانی، ۲۷ تن نخ فیلامنتی پلی‌استر و ۲۰ تن الیاف استیپل اکریلیک روی تابلو می‌رود.

تالار‌های مختلف بورس کالا میزبان عرضه ۸۳۱ هزار و ۹۶۶ تن انواع کالا هستند.

 

کوروش آسایش گفت: شاخص کل بورس امروز با ریزش بیش از ۶۴ هزار واحدی و درصد تغییرات ۳.۲ درصدی منفی در جایگاه یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی قرار گرفت و کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد شاخص کل هم وزن نیز با ریزش بیش از ۲۰ هزار واحدی و درصد تغییرات منفی ۲.۹۲ واحدی در جایگاه ۶۸۷ هزار و ۶۳۴ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز روندی را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم معاملات امروز سهام و حق تقدم حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم بود و ارزش معاملات حدود ۵ هزار و ۹۰۶ میلیارد تومانی ثبت شد.

او می‌گوید: سرانه خرید افراد حقیقی امروز ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سرانه فروش افراد حقیقی ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. امروز هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گقته او، امروز ۸۳ درصد بازار یعنی ۵۸۰ نماد در وضعیت منفی و حدود ۱۲۲ نماد یعنی ۱۷ درصد بازار در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند.

او می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر بازار سرمایه امکان پیش بینی پذیری خود را از دست داده است که این می‌تواند به عنوان یک نقطه بسیار منفی که اعتماد سهامدار را از بازار سلب می‌کند به شمار آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: