April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۴۴۵
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
تردد خودرو‌های حامل سوخت قاچاق موسوم به شوتی به معضلی برای افزایش تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی تبدیل شده است.

شوتی سواران مرگ را به بازی می‌گیرند/ ۲۱ فوتی در تصادفات خودرو‌های شوتی

تردد خودرو‌های شوتی در جاده‌های اصلی خراسان جنوبی امسال حوادث تلخی را در این محور‌ها رقم زده است و جولان این خودرو‌ها به یکی از چالش‌های جدی افزایش تلفات جانی در استان تبدیل شده است.

هر چند نظارت‌های پلیس و فرماندهی انتظامی برای برخورد و توقیف این خودرو‌ها در جاده‌ها تشدید شده است، اما شوتی سوار‌ها آنچنان بی محابا در جاده‌ها با سرعت‌های جنون آمیز بالای ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر رانندگی می‌کنند که جان خودشان که هیچ! جان رانندگان و سرنشینان خودرو‌های عبوری را هم به خطر می‌اندازند.

 

شوتی سواران عامل افزایش تصادفات و تلفات جانی

۳۷ فقره تصادف از ابتدای امسال تاکنون بر اثر واژگونی و برخورد خودرو‌های شوتی در جاده‌های خراسان جنوبی رخ داده است که در برخی از این تصادفات، خودرو‌ها و شوتی سواران در آتش سوخته اند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ نفر بر اثر تصادفات خودرو‌های سوخت‌کش در جاده‌های این استان جان باخته اند که بیشترشان راننده‌های خودرو‌های شوتی بوده و متأسفانه در برخی تصادفات، راننده و سرنشینان خودرو‌های عبوری هم قربانی این تصادفات مرگبار شده اند.

شوتی سواران عامل افزایش تصادفات و تلفات جانی

سرهنگ رضایی تصریح کرد: حمل سوخت قاچاق در داخل اتاق خودرو با مشک، ترفند این افراد است که هزار تا ۲ هزار لیتر سوخت را جاساز می‌کنند که همین کار باعث ایجاد اختلال در تعادل خودرو به ویژه در عارضه‌های هندسی جاده نظیر پیچ و خم‌ها شده و خودرو به‌صورت غیرارادی به سمت مقابل منحرف می‌شود لذا خودرو حامل سوخت با خودرو‌های عبوری از سمت مقابل برخورد می‌کند یا از جاده خارج و واژگون می‌شود.

او بیان کرد: این وضعیت همراه با حرکت تهاجمی و سرعت غیرمجاز و رانندگی تحت استرس زیاد (ناشی از ارتکاب جرم قاچاق کالا و احتمال دستگیری توسط مأموران) شدت حوادث را افزایش می‌دهد که باعث انفجار، حریق و افزایش تلفات و خسارات ناشی از تصادف خودرو‌های حامل قاچاق سوخت می‌شود.

خراسان جنوبی محل گذر شوتی سواران

اصطلاح شوتی برای خودرو‌های فاقد پلاک یا پلاک مخدوش به کار می‌رود که در شرق کشور برای خودرو‌های حامل سوخت قاچاق کاربرد دارد.

با توجه به هم‌مرز بودن خراسان جنوبی با سیستان و بلوچستان و همچنین کشور افغانستان عمده تردد خودرو‌های شوتی در این استان برای حمل سوخت و قاچاق آن به کشور‌های همسایه است.

خراسان جنوبی محل گذر شوتی سواران

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی می‌گوید: ۸۰ درصد رانندگان خودرو‌های شوتی غیر بومی هستند که سوخت قاچاق را از استان‌های گلستان و خراسان رضوی به مقصد استان سیستان و بلوچستان حمل می‌کنند.

سرهنگ بخشی این را هم اضافه می‌کند که خراسان جنوبی محل عبور و گذر خودرو‌های شوتی است و به همین خاطر پلیس طرح ضربتی برخورد و توقیف این خودرو‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به افزایش کشفیات سوخت قاچاق در استان افزود: از ابتدای امسال ۱۰ مرحله طرح عملیاتی ویژه مقابله خودرو‌های شوتی در خراسان جنوبی انجام شده است که به صورت ویژه در محور‌های قاین – بیرجند – سربیشه و نهبندان خودرو‌ها را توقیف و روانه پارکینگ می‌کنیم.

جلوگیری از خروج یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق به خارج از کشور

از ابتدای امسال بیش از ۷۰۰ خودروی شوتی با تلاش مأموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی توقیف و یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: ارزش ریالی این کشفیات ۵۷ میلیارد تومان است که بلافاصله بعد از کشف تحویل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان شده است.

جلوگیری از خروج یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق به خارج از کشور

سرهنگ بخشی تأکید کرد: این خودرو‌ها به مدت ۶ ماه توقیف و راهی پارکینگ می‌شوند و هم اکنون پارکینگ‌های استان مملو از خودرو‌های شوتی است که پارکینگ‌های جایگزین را در شهرستان‌های قاینات و نهبندان در نظر گرفته ایم.

افزایش ۵۰ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت و جریمه‌هایی که بازدارنده نیست!

۲ هزار و ۲۱۰ پرونده قاچاق سوخت در سه ماهه نخست امسال برای رسیدگی به شعب تعزیرات حکومتی استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش دارد.

افزایش ۵۰ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت و جریمه‌هایی که بازدارنده نیست!

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: این میزان در مدت مشابه پارسال هزار و ۴۷۱ پرونده قاچاق سوخت بوده است.

گزارش از حسین هرمزی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: