April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۴۶۴
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
محققان با همکاری یک پژوهشگر ایرانی یک وصله بی سیم برای رصد عرق بدن و تشخیص نوعی پروتئین نشانگر التهاب ساخته اند.

ابداع محقق ایرانی برای ردیابی التهاب در بدن

تعیین کمیت نشانگر‌های پروتئینی در خون با حساسیت سطح پیکومولار نیازمند مراحل انکوباسیون و شست و شوی پر زحمت خون است. همچنین حس کردن پروتئین‌ها در عرق بدن، به دلیل تفاوت‌های میان افراد و داخل بدنشان با مشکل مواجه است.

گروهی از محققان با همکاری الهام داوودی پژوهشگر ایرانی انستیتو فناوری کالیفرنیا، یک وصله پوشیدنی و بی‌سیم را برای تشخیص الکتروشیمیایی نشانگر التهابی پروتئین CRP در عرق ابداع کردند.

به طور دقیق‌تر CRP پروتئینی است که توسط کبد ساخته و در واکنش به التهاب به جریان خون فرستاده می‌شود.

در این ابزار فرایند استخراج عرق یونتوفورتیک، کانال‌های میکروسیال برای نمونه‌برداری از عرق و مسیریابی و جایگزینی آن، و یک حسگر مبتنی بر گرافن برای تعیین کمیت CRP (با کمک یک الکترود فعال شده با آنتی‌بادی‌های ضد CRP)، قدرت یونی، اندازه گیری pH و دمای به طور واقعی برای کالیبره کردن حسگر CRP یکپارچه شده اند.

یونتوفورزیس یا یونتوفورز (Iontohoresis) یک تکنیک فیزیوتراپی است که برای مقاصد درمانی مستقل، دارورسانی و تشخیصی کاربرد دارد.

این حسگر برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه، افراد مبتلا به عفونت یا با سابقه آن و همچنین بیماران با نارسایی قلبی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد غلظت‌های بالا CRP اندازه‌گیری شده به وسیله وصله مذکور به خوبی با سطح پروتئین در سرم مرتبط است.

حسگر‌های زیستی پوشیدنی برای تجزیه و تحلیل حساس پروتئین‌های التهابی در عرق ممکن است مدیریت بیماری‌های مزمن را تسهیل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: