April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۶۳۸
۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
0
مدیرکل دفتر هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور گفت: حدود ۸۰ درصد از مهارت آموزان که در محیط کار واقعی آموزش می‌بینند شاغل می‌شوند.

آموزش در محیط کار واقعی بهترین راه برای اشتغال مهارت آموزان

محمود تقی پور مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرف‌های کشور گفت: سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور متولی ارائه آموزش مهارتی در دو بخش دولتی و آزاد است.

وی افزود: این آموزش‌ها براساس استاندار‌های بین المللی انجام و در نهایت منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود.

تقی پور با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور ۱۹ جامعه هدف دارد گفت: آموزش به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود که یکی از شیوه.‌های اثرگذار و منتج به نتیجه آموزش در محیط واقعی کار است.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور گفت: باید آموزش‌ها به سمتی هدایت شود که متناسب با نیاز واقعی بازار کار باشد و آموزش‌ها باید نیاز واقعی صنعت را مرتفع کند.

وی اظهار کرد: یکی از شیوه‌های اثربخشش، آموزش به روش استاد و شاگردی است که در قدیم یک توافق نانوشته بود و در ایران از زمان‌های گذشته نسل به نسل منتقل شده است که اگر مشاهده می‌شود که برخی از مشاغل از گذشته تا کنون حفظ شده‌اند به خاطر استفاده از این شیوه آموزش بوده و بر عکس اگر مشاغلی از بین رفته آمد به خاطر نت دیده گرفتن این شیوه بوده است.

تقی پور گفت: در گذشته به شکلی بود که یک شغل، نسل به نسل به واسطه حضور یک استاد و شاگردهایش ادامه پیدا می‌کرد.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بهره گیری از روش استاد شاگردی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را ارائه داد و این طرح اکنون مصوبه شورای عالی اشتغال است که از طریق وزیر کار به تمام استانداران سراسر کشور هم ابلاغ شده به صورتی است که در یک فضای کارگاهی که استادی هست و کار انجام می‌دهد شاگردان حضور پیدا می‌کنند و همزمان با تولید محصول، آموزش هم به شاگردان منتقل می‌شود.

وی در خصوص محدودیت‌های ضوابط قانون کار برای استفاده از این روش گفت: در گذشته مشکلاتی وجود داشت، اما اکنون با توجه به اینکه این یک طرح بین بخشی است سازمان تامین اجتماعی، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت مشترک این کار را انجام می‌دهند و وزیر کار هم این طرح را توسط سازمان تامین اجتماعی به سراسر کشور ابلاغ کردند.

تقی پور گفت: در این طرح ما مرکزی به عنوان واحد پذیرنده داریم و همزمان با اینکه در حال تولید یک محصولی است و یا خدمتی را ارائه می‌دهد میتواند از ۳ تا ۵ نفر کار آموز در محیط کار خود استفاده کند و بازرسان تامین اجتماعی به واسطه ابلاغیه صادر شده توسط سازمان تامین اجتماعی، مشکلات بیمه شدن این شاگرد‌ها را به واسطه اینکه مجوز آموزش در محیط واقعی کار را دارند حل می‌کنند و دیگر مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص استقبال اصناف از این طرح گفت: جلسات متعددی با اصناف برگزار شده و بر اساس اخرین آمار بالغ بر ۳۸ تا ۳۹ هزار واحد پذیرنده داریم که نشان دهنده این است که اصناف همراهی کردند و بر اساس بررسی‌های انجام شده و رهگیری اشتغال انجام شده بیشترین درصد اشتغال مختص آموزش در محیط واقعی کار هستند یعنی نزدیک ۸۰ درصد از مهارت آموزان که در محیط کار واقعی آموزش می‌بینند شاغل می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: