May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمار بالای سرقت و پیدا نشدن خودرو‌های مسروقه نشان می‌دهد
کد خبر: ۳۹۹۷۴۱
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
آمار بالای سرقت و پیدا نشدن انواع خودرو‌های مسروقه به ویژه موتورسکلت نشان می‌دهد که باید ریسک این وسیله نقلیه را با بیمه مدیریت کرد.

ضرورت مدیریت ریسک موتورسیکلت با بیمه

در شرایطی که ترافیک روز به روز سنگین‌تر می‌شود، سفر‌های درون شهری به چالشی مهم تبدیل شده است. برای آنکه شهروندان بتوانند از این ترافیک رهایی یابند و سریعتر به کار خود برسند، موتورسیکلت ابزاری کارگشاست. به همین دلیل شاهد استفاده روز افزون شهروندان از این وسیله نقلیه هستیم. از سوی دیگر افزایش تورم بر قیمت موتورسیکلت نیز اثر گذاشته و همین امر باعث شده تا سرقت موتورسیکلت روز به روز بیشتر شود و بدتر اینکه بسیاری از این موتور‌ها هرگز کشف نمی‌شوند.

غفلت باعث سرقت

نکته قابل تأمل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش از ۸۰ درصد سرقت‌ها به دلیل غفلت و سهل‌انگاری مالباختگان اتفاق می‌افتد و این موضوع نشان می‌دهد که موتورسواران موارد ایمنی را در نگهداری وسایل نقلیه خود رعایت نمی‌کنند. وقتی صحبت از ضعف ایمنی موتور به میان می‌آید، بیش از هر چیز، آسیب‌پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر می‌شود؛ اما ناامنی تنها در مسائل ترافیکی خلاصه نمی‌شود بلکه ایمنی در برابر سرقت هم مؤلفه مهمی است که موتورسیکلت‌ها تقریباً از آن بی‌بهره‌اند. سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت و اوراق کردن یا فروش آن به اوراقچیان غیرمجاز از مهم‌ترین دلایلی است که سارقان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند. این جملاتی است که فراجا در خصوص موتورسیکلت اعلام کرده است.

 



قوانین ناکارآمد

بی شک ضعف قوانین باعث شده تا رغبت به سرقت بیشتر شود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قسمت مهمی از دلایل سرقت موتورسیکلت، به مشکلات قانونی باز می‌گردد گفت: متأسفانه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی اشتباهی در قانونگذاری صورت گرفت که یک‌دفعه مجازات‌ها را به نصف تقلیل دادند. ابوالفضل ابوترابی با یادآوری اینکه کاهش مجازات‌ها برای سرقت‌های خرد تصویب شد گفت: کاهش مجازات برای سرقت‌های کوچک، باعث گسترش در حوزه‌هایی همچون سرقت موتورسیکلت شد.

کاهش مجازات باعث جرم

نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه یکی از بحث‌های مهم فلسفهٔ مجازات این است که مجرم سود ناشی از جرم را با نفعی که بدست می‌آورد، محاسبه و مقایسه می‌کند گفت: وقتی با کاهش جرم معادله به هم می‌خورد و سود ناشی از جرم بالا می‌رود، مجرم گستاخ می‌شود که جرم خود را تکرار کند. وی با ابراز تاسف از روند روز افزون تورم گفت: اگرچه مشکلات اقتصادی اولین دلیل بروز جرم است، اما یک قسمتی هم به لحاظ ضعف در قانون و مجازات‌ها و عدم تناسب جرم و مجازات است که متأسفانه تعادل را به هم زده است. وی با یادآوری اینکه نمایندگان دوره قبل پیشنهاد کاهش مجازات را دادند و رای آورد گفت: کمیسیون قضایی خیلی مقاومت کرد؛ ولی، چون آیین‌نامه اجازه نمی‌داد و مخالف بود، مجازات‌ها را خیلی تقلیل دادند و یکی از علت افزایش سرقت‌ها هم همین بوده است. ابوترابی در خصوص بیمه سرقت موتور سیکلت گفت: این انتخاب بر عهده مردم است که بخواهند در شرایط کنونی ریسک سرمایه خود را با بیمه مدیریت کنند، اما در شرایط کنونی و روند افزایشی سرقت، به نظر می‌رسد بیمه اقدامی موثر و آینده نگرانه است.

 

بیشتر بخوانید:

تکریم بازنشستگان با جشنواره بیمه



بیمه بدنه موتور سیکلت

متاسفانه نگاه به مدیریت ریسک، نگاه ضعیفی است و هرگز آینده نگری در دستور کار جامعه قرار نمی‌گیرد که در مورد موتورسیکلت نیز بدین صورت است. هرچند قانون، بیمه بدنه موتورسیکلت را اجباری نکرده، اما با توجه به افزایش ارزش ریالی بدنه موتور سیکلت و در معرض خطر بودن این وسیله نقلیه، بیمه بدنه موتورسیکلت با اقبال عمومی مواجه شده است. در همین راستا شرکت "بیمه ملت" با درنظر گرفتن شرایط ویژه به همراه برخی تخفیف‌ها، قدم بزرگی در جهت دادن اطمینان خاطر به دارندگان موتورسیکلت برداشته است.

مبلغ جزیی برای سرمایه‌ای بزرگ

واقعیت این است که موتورسیکلت به عنوان وسیله کسب روزی، برای بخش بزرگی از جامعه اهمیت ویژه‌ای یافته است. آن‌هایی که سرمایه‌ای برای ایجاد کسب و کار ندارند، با خرید موتورسیکلت آن هم به صورت قسطی، شغل پیک موتوری را بر می‌گزینند تا روزی حلالی برای خانواده خود ببرند، بنابر این تصور از دست دادن منبع درآمد بسیار دردناک خواهد بود. اما بیمه ملت با تعریف بیمه موتورسیکلت، این آرامش را به دارندگان موتور داسته است. این بیمه‌نامه برای موتورسیکلت‌های معمولی با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون ریال و برقی بیش از ۱۰۰ میلیون ریال امکان صدور دارد. بی شک عدد بیمه نامه برای دارندگان وسیله نقلیه بسیار تاثیر گذار است، اما نرخ این بیمه‌نامه دو درصد ارزش موتورسیکلت بوده و فقط تخفیف صفر کیلومتر به آن اضافه می‌شود، بنابر این عدد سنگینی نیست.

حمایت از محیط زیست

از آنجا که آلودگی هوا چالش جدی شهرهاست و کاهش خودرو‌های بنزینی و جایگزین کردن آن‌ها اقدامی تاثیر گذار است، بیمه ملت در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و کاهش آلودگی هوا، به موتورسیکلت‌های برقی ۲۰ درصد تخفیف تحت‌عنوان دوستدار محیط زیست ارائه می‌دهد. بنابر این تخفیف قابل توجهی برای دوستداران محیط زیست و سلامت شهروندان در نظر گرفته شده که می‌تواند اقدامی موثر برای فرهنگ سازی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: