April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۷۹۵
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
به گفته یک کارشناس، وجود منابع و نیروی انسانی متخصص در کشور باعث بهره‌وری اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

لازمه ثبات اقتصادی بسترسازی برای رشد تولید است

همه اقتصاددانان رشد تولید و ثبات اقتصادی را به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی بیان می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فوایدی مانند جذب سرمایه، تکنولوژی، دانش روز، بالا بردن توانایی مدیریت، افزایش اشتغال، بهبود تراز پرداخت‌ها و افزایش قدرت رقابت برمی‌شمارند با توجه به نقش مهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشور‌ها برای جذب این نوع سرمایه تلاش می‌کنند.

 

سرمایه‌گذاری یکی از متغیر‌های عمده اقتصادی می‌باشد و برای ایجاد و تداوم رشد و توسعه اقتصادی، تشکیل سرمایه در هر کشوری به‌ویژه کشور‌های در حال توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره مورد توجه اقتصاددانان و برنامه‌ریزان اقتصادی بوده است. دلیل تلاش بیش‌تر برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ریشه در این باور فراگیر دارد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جز تأمین مالی، اهداف دیگری، چون ارتقاء فن‌آوری، دسترسی به تکنولوژی پیشرفته، توسعه مهارت و مدیریت به‌منظور ارتقاء توان کیفی نیروی کار داخلی، توسعه بازار‌های صادراتی، افزایش استاندارد تولیدات داخلی و حرکت به‌سوی اقتصاد بازار را هم دنبال می‌کند. هم چنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مانند شکل‌های دیگر سرمایه بی‌ثبات نیست و ازاین‌رو اثر تخریبی کم‌تری دارد.

 

در دو دهه گذشته تغییر چشم‌گیری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور‌های در حال توسعه وجود داشته است. بویژه بحث بین دانشگاهیان و سیاست‌گذاران از این که آیا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید تشویق شود به این پرسش تغییریافته که چگونه کشور‌های در حال توسعه می‌توانند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کنند؟ بنابراین شناخت عوامل تعیین‌کننده و چگونگی تأثیر آن‌ها بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از اهمیت روزافزونی برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور برخوردار شده است.

 

سید جلیل جلالی فر؛ کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی در خصوص اهمیت فراهم سازی زمینه‌های لازم برای توسعه ارتباطات تجاری و جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران گفت: سرمایه گذاری خارجی یکی از موضوعات مهم برای زمینه‌سازی توسعه اقتصادی است، چرا که سرمایه‌هایی که وارد اقتصاد یک کشور می‌شوند کمک بسیار بزرگی به رشد و توسعه تولید می‌کنند.

وی دراین باره افزود: آنچه در خصوص اقتصاد ایران بسیار حائز اهمیت است اینکه خوشبختانه اقتصاد ایران ظرفیت‌های بزرگی برای جذب سرمایه‌های خارجی دارد، ضمن اینکه برای توسعه زیر ساخت‌های تولید که به افزایش صادرات منتهی می‌شود فرصت‌های خوبی در کشور وجود دارد، همچنین منابع و مواد اولیه و نیروی انسانی متخصصی داریم که باعث بهره‌وری هر چه بیشتر اقتصاد و علاقمندی سرمایه‌های خارجی به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران می‌شود.

این کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی یادآور شد: سرمایه‌های خارجی بسیار علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند فقط زمینه‌های داخلی با سیاست‌گذاری‌های درست و قوانین ثابت و پایدار باید فراهم شود. اگرسرمایه‌گذاری‌های خارجی با شرایط ویژه‌ای که مورد اشاره قرار گرفت در تکمیل تولید و رساندن به بازار جذب شوند قطع به یقین منجر به تحولی عظیم در اقتصاد ایران می‌شود.

وی علت عدم تحقق آمار‌های بسیار مطلوب در رشد تولید و افزایش صادرات را عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخشی از عدم رشد بالای تولید در حد ظرفیت‌های بسیار بزرگ اقتصاد ایران را می‌توان به عدم تنظیم و تهیه سیاست‌های تثبیت اقتصادی درست مرتبط کرد، چرا که اگر دولت‌های مختلف در این موضوع تا کنون فعالیت درستی می‌داشتند قطعا وضعیت تولید و صادرات ایران به مراتب از امروز بهتر بود.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه همه مولفه‌ها برای توسعه اقتصاد ایران در بخش خارجی و تولید و صادرات فراهم است، اما نتوانسته ایم در بازار کشور‌های مختلف خوب ظاهر شویم، در حالی که ترکیه حتی در سیاست خارجی با روسیه چالش‌هایی دارد و در موضوع اوکراین در برابر روسیه ایستاده، اما روسیه نمی‌تواند از بازار ترکیه خارج شود.

وی در ادامه بحث توضیح داد: این در حالی است که ایران که در بسیاری مواضع با روسیه در بحث سیاست خارجی همسو است، اما قادر نیست روابط تجاری خود را با روسیه به اندازه این روابط گسترش دهد به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۲ زیر ۲۰۰ میلیون دلار با روسیه تجارت داشته ایم که رقم بسیار کمی به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: