May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۸۲۱
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
حجت الاسلام عالی گفت: امام سجاد (ع) فرماندهی اصلی کاروان اسراء را برعهده داشتند تا پیام اباعبدالله الحسین (ع) را به گوش تاریخ برسانند.

امام سجاد (ع)؛ راوی پیام اباعبدالله الحسین (ع) و رساندن آن به گوش تاریخ

در «المناقب» روایت شده است که امام حسین علیه‌السلام به فرزند بزرگوارشان، امام سجاد علیه‌السلام فرموده اند: «وَ اَللَّهِ لاَ یَسْکُنُ دَمِی حَتَّى یَبْعَثَ اَللَّهُ اَلْمَهْدِیَّ» «به خدا سوگند که خون من از جوشش باز نمی‌ایستد تا این‌که خداوند، مهدی (علیه‌السلام) را برانگیزد.»

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، سخنران مذهبی درمورد وظایف مهمی که برعهده امام سجاد (ع) بود، بیان کرد: امام سجاد (ع) سه وظیفه مهم داشتند که ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) به مدت ۳۴ سال زندگی کردند؛ به طوری که وقتی واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد امام سجاد (ع) ۲۴ ساله بودند و در سال ۹۵ هجری؛ هنگامی که حدوداً ۵۸ ساله بودند چشم از جهان فرو بستند.

این سخنران مذهبی گفت: امام سجاد (ع) سه وظیفه مهم داشتند که اولین وظیفه حضرت (ع)، فرماندهی کاروان اسرا بود. چون فرماندهی اصلی برعهده امام چهارم شیعیان (ع) به عنوان معصوم بود. یعنی اگرچه اجرا با حضرت زینب (س) بود، ولی امام سجاد (ع) فرماندهی اصلی را انجام می‌دادند تا پیام اباعبدالله الحسین (ع) را به گوش تاریخ برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: امام سجاد (ع) در طول ۳۴ سالی که پس از پدر بزرگوارشان آقا اباعبدالله الحسین (ع) و واقعه کربلا زنده بودند اشک چشمشان خشک نشد و به طور مدام و به بهانه‌های مختلف اشک می‌ریختند.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: وظیفه دوم امام سجاد (ع) حفظ شیعیان بود و پس از واقعه کربلا، شیعه‌های درجه یک با امام حسین (ع) به شهادت رسیده بودند و شیعه‌ای باقی نمانده بود و حتی شیعه‌های درجه دو و سه هم در سال ۶۳ هجری و سپس، در سال ۶۴ هجری در قیام توابین و بعد از آن، در سال ۶۵ هجری در قیام مختار به شهادت رسیدند و در این میان، فقط ۴-۳ شیعه خالص بودند. روایتی از امام سجاد (ع) نقل است که در مکه و مدینه، ۲۰ نفر یحبنا (محب ما) بودند و به همین دلیل، امام (ع) باید این چند نفر را حفظ می‌کردند. بنابراین، مأموریت حضرت (ع) جنگ نبود سکوت بود.

او ادامه داد: وظیفه سوم امام سجاد (ع) بازسازی فرهنگی جامعه مسلمانان بود که از لحاظ فرهنگی، به شدت منحط شده بودند و فساد توسط دستگاهی مثل بنی امیه رواج پیدا کرده بود. بنابراین، امام سجاد (ع) بازسازی فرهنگی و علمی جامعه مسلمانان را بر عهده داشتند. البته نه با کلاس درس چراکه در آن زمان نمی‌شد کلاس گذاشت و در مقابل، در دوران امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) می‌شد این کار را انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین افزود: با توجه به این که در دوران زندگی امام سجاد (ع) به حدی اختناق شدید بود که نمی‌شد کلاس درس برگزار کرد. بنابراین، امام سجاد (ع) در قالب دعا و راز و نیاز با خداوند متعال، معارف الهی را منتقل کردند که از آن جمله می‌توان به صحیفه سجادیه، دعای ابو حمزه ثمالی، رساله حقوق امام سجاد (ع) و... اشاره کرد که یادگار‌های حضرت (ع) هستند و معارف دین را در قالب دعا‌ها بیان کردند و بعداً امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) همه این‌ها را پرورش دادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: