April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۵۲۲
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
0

یکی از رایج ترین مشکلات افراد پس از نصب پمپ آب، تغییر نکردن فشار آب می‌باشد. تصور کنید پس از هزینه برای خرید پمپ آب و تجهیزات هیچ تغییری در فشار آب دیده نشود. درست کار نکردن پمپ آب و تغییر نکردن فشار آب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مقاله 10 علت که باعث درست کار نکردن پمپ آب می‌شود را بررسی می‌نماییم.

10 دلیل درست کار نکردن پمپ آب

اگر با وجود روشن بودن، پمپ آب به درستی کار نمی‌کند، مصرف برق بیش از حد دارد و یا سر و صدای غیر طبیعی تولید می‌کند، باید به دنبال مشکل پمپ آب خود باشید:

وجود نشتی در لوله کشی

در اولین قدم، سیستم لوله کشی خود را بررسی نمایید. وجود هر گونه نشتی باعث ایجاد اختلال در روند کارکرد پمپ آب می‌شود. برای پیدا کردن نشتی می‌توانید از دستمال استفاده کنید. دستمال را بر روی لوله بکشید، هر قسمتی که باعث خیش شدن دستمال شود، نیاز به بررسی دارد. بعد از پیدا کردن مشکل، پمپ آب خود را خاموش و با اولین شیر خروجی را باز نمایید تا آب درون لوله ها تخلیه شود. در انتها با کمک یک متخصص مشکل نشتی لوله را برطرف کنید.

خرابی قطعات پمپ آب

یکی دیگر از علت های درست کار نکردن پمپ آب می‌تواند خرابی قطعات آن باشد. پروانه پمپ آب یکی از مهم ترین این قطعات است که ممکن است به خاطر دلایلی مانند کاویتاسیون، سایش، پوسیدگی و خوردگی دچار مشکل شود. خرابی پروانه باعث افت فشار آب می‌شود. یکی از نشانه های خرابی پروانه ایجاد صدای غیرطبیعی از پمپ آب است. برای تعمیر و تعویض پروانه باید از یک کارشناس کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر از پمپ آب خانگی نوید موتور استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی قطعات این پمپ آب را از نمایندگی آن تهیه نمایید. 

دلایل خرابی پمپ آب

وجود مشکل در مخزن تحت فشار پمپ آب

اگر پمپ آب خانگی دارید که دچار مشکل شده است، ممکن است به خاطر مخزن آن باشد. خرابی مخزن به دو دلیل سوراخ شدن تیوب و یا سوراخ شدن خود مخزن می‌باشد. خرابی مخزن باعث کاهش فشار آب و روشن و خاموش شدن دائم پمپ آب می‌شود. ابتدا بدنه پمپ آب را بررسی نمایید و پس از پیدا کردن سوراخ و یا پوسیدگی باید برای تعویض مخرن اقدام نمایید.

مناسب نبودن ظرفیت پمپ آب

یکی از مسائلی که هنگام خرید پمپ باید به آن توجه کرد ظرفیت پمپ آب است، چرا که ظرفیت پمپ آب باید متناسب با مقدار آب و فشار آن باشد اگر ظرفیت پمپ آب کمتر از مقدار مورد نیاز باشد فشار آب در پمپ کم می‌شود. برای رفع این مشکل راهی جز تعویض پمپ آب نداریم چرا که انتخاب نامناسب پمپ آب علت اصلی به وجود آمدن این مشکل است.

بسیاری از افراد به خاطر کاهش هزینه های خود سعی در خرید پمپی ارزان‌تر دارند. اما لازم است بدانید قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه در مقایسه با ساختمانی دیگر متفاوت است، در نتیجه شما باید با توجه به نیاز خود پمپ آب را انتخاب نمایید.

هوا داشن پمپ آب

هوا گرفتن پمپ آب به این دلیل ایجاد می‌شود که مقدار زیادی هوا در شبکه پمپ آب وجود دارد. از دیگر عوامل ایجاد هوا در پمپ آب وجود شکستی یا ترک در پمپ و لوله‌های متصل به پمپ و ورود هوا از آن نقاط، یخ زدگی و یا نقض در اتصالات پمپ، خرابی واشر و ... می‌توان اشاره کرد.

از اولین نشانه‌های هوا داشتن پمپ آب می‌توان به افت شدید فشار آب اشاره کرد. یک علت بارز که نشان می‌دهد پمپ آب شما دارای هوا است این است که پمپ آب توانایی مکش آب را ندارد در این زمان آب در پشت پمپ وجود دارد. موتور و پروانه هم به خوبی کار می کنند اما پمپ قادر به پمپاژ آب نیست.

برای رفع این مشکل باید علت آن را جویا شوید. به عنوان مثال اگر علت هوا گرفتگی ترک خوردگی لوله‌ها است باید شبکه لوله کشی پمپ تعویض و درست شود

نبودن آب کافی در پشت پمپ

هنگامی که آب کافی در پشت پمپ نباشد. فشار پمپ آب بالا نیست و آب به طبقات بالا به خوبی پمپاژ نمی شود. در واقع پمپ به درستی کارمی‌کند و ظرفیت آن هم مناسب است و هیچ مشکلی هم در قطعات وجود ندارد و این مشکل  بیشتر به دلیل پایین بودن فشار آب ورودی به ساختمان است. بهترین راه حل برای رفع این مشکل این است که به شرکت آب و فاضلاب منطقه خود رجوع کرده و علت اصلی افت فشار آب را دریابید.

خرابی بلبرینگ

بلبرینگ یکی از اجزای مکانیکی پمپ است که به قسمت پروانه متصل است و چرخش پروانه در پمپ آب به سلامت بلبرینگ وابسته است. اگر بلبرینگ به دلیل خشکی، عدم روانکاری و اجتماع رسوبات خراب شود  فشار آب در پمپ افت می‌کند. صدا اضافی و لرزش از علائم ابتدایی خرابی بلبرینگ است. برای حل این مشکل در مرحله اول بلبرینگ را روغن کاری کرده زیرا دراکثر مواقع بلبرینگ زنگ زده و خوب نمی‌چرخد اگر قطعه بلبرینگ دچار خوردگی شده است باید اقدام به تعویض آن کنید.

خرابی کلید اتومات پمپ آب

کلید اتومات پمپ برای کنترل بهتر زمان روشن و خاموش پمپ آب استفاده می شود. تنظیم نادرست کلید و معیوب شدن این وسیله دو دلیل خرابی آن است. هنگامی که این قطعه دچار مشکل یا خرابی شود محفظه بی‌دلیل گرم  می شود و به موقع عمل نمی کند، فشار در پمپ اب تنظیم نیست، اب از قسمت بدنه داخلی یا زیرین نشتی دارد، پمپ به دلیل بالا بودن فشار داخلی لرزش دارد و....با مشکلاتی از این قبیل روبرو می‌شوید.

اگر این قطعه خراب شود تنظیمات فشار آن به مشکل می خورد و در نتیجه این خرابی فشار در پمپ آب افزایش نمی‌یابد در این هنگام باید تنظیمات کلید را بررسی کنید به این دلیل که در اکثر مواقع با درست شدن زمان بندی کلید اتومات مشکل پایان می‌یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: