April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۶۷۳
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مهر امسال یک همایش بزرگ با بخشی از افرادی که در هوش مصنوعی تخصص دارند، خواهیم داشت.

گام بزرگ جهاد دانشگاهی در تولید قطار برقی/ تلاش برای تولید انبوه

حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاد دانشگاهی وضعیت جهاد دانشگاهی گفت: اساس و بنیان تاسیس جهاد دانشگاهی از سال ۵۹ در شرایط تحریم‌های سخت به این دلیل بوده است که ما متوجه شدیم، سازمان و نهادی می‌خواهیم که مشکلات، مسائل و نیاز‌های کشور را مرتفع کند. هیچ فناوری، تکنولوژی و علمی وارد کشور نمی‌شد. جهاد دانشگاهی با خودباوری علمی خود کار‌های بزرگ در حوزه تجهیزات جنگی را از ابتدا شروع کرد و تا الان در حوزه‌های گوناگون خوش درخشیده است.

او افزود: در برهه‌ای همکاری بین اساتید دانشگاه و جهاد دانشگاهی به دلیل فراز و نشیب‌ها و حتی مسائل سیاسی کمتر شده بود. برخی می‌گفتند جهاد باید از دانشگاه بیرون برود و یک سازمان خارجی شود. رهبری تنها حامی جهاد دانشگاهی از دوره ریاست جمهوری تا الان بوده اند و فرمودند جهاد دانشگاهی باید در دانشگاه بماند.

مسلمی نایینی گفت: برای ایجاد حلقه بین دانشگاه و جهاد دانشگاهی، ارتباط بیشتری با وزارت علوم برقرار کرده ایم. جلساتی با وزارت بهداشت و مدیران دانشگاه در شهر‌های مختلف داریم و بیشتر هم خواهد شد.

او افزود: تعدادی از اساتید دانشگاه مسئولیت برخی از واحد‌های ما در جهاد را پذیرفته اند.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: این نهاد غیر دولتی است. دولت ۲۵ درصد بودجه اختصاص می‌دهد و ۷۵ درصد خود جهاد از طریق کارآیی‌های خود و آموزش و ... تامین می‌کند. برخی مسائلی که از قبل باقی مانده اند، باید برطرف شوند. مسئله فقط بودجه نیست؛ اگر برنامه ریزی خوب داشته باشیم، زمان بندی قرارداد‌ها درست باشد و کار به خوبی انجام شود، انگیزه بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از ساز و کار‌ها که می‌توانیم انجام بدهیم و کمتر به آن توجه شده، بخش خصوصی است. یکی از برنامه‌های ما فعال کردن بخش خصوصی است؛ مثلا از اموال فکری، مکانی و ... بتوانیم مشترکا استفاده کنیم.

مسلمی گفت: فضا‌های خوبی داریم. می‌توانیم مراکز خدمات درمانی احداث کنیم و قسمت‌هایی از آن را به بخش خصوصی بدهیم. یا فضا‌ها و مجتمع‌های بزرگی که داریم را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم؛ اما با مالکیت خودمان، شرکت‌ها آن جا مشغول بشوند و با هم ارتباط داشته باشیم.

او بیان کرد: به هر حال ابتدای کار دو طرف است؛ هم بخش خصوصی باید تمایل نشان بدهد و هم ما پیگیر باشیم. اولین کار این است که باید ببینیم چطور با بخش خصوصی برخورد کنیم. در آینده‌ای نزدیک یک مصوبه در این خصوص تصویب خواهد شد که درباره آن اطلاع رسانی عمومی هم می‌شود.

به گفته وی بر اساس شیوه نامه‌ای که نوشته خواهد شد، سازمان تجاری سازی تصویب می‌کند که نحوه همکاری چگونه باشد. مثلا بیمارستان ۶۰ درصد در اختیار بخش خصوصی و ۴۰ درصد در اختیار جهاد دانشگاهی باشد یا حتی اجاره چندین ساله مراکز به بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: جهاد تا الان سوابق خوبی داشته و علم و ایمان را با هم آمیخته است. اگر این دو کنار هم حرکت کنند، پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت. ایمان باعث ایجاد خودباوری می‌شود. وقتی از اعتقادات کمک می‌گیریم، کار‌های بزرگتری می‌توان انجام داد. ما باید موسسه رویان را الگو قرار بدهیم. روش کار مرحوم آشتیانی و استمرار و مدیریتش دلپذیر است.

مسلمی گفت: باید علوم انسانی را تقویت کنیم. در تلاشیم از جهات بودجه هم توجه خاصی به آن داشته باشیم. دانش آموختگان علوم انسانی می‌توانند مسائل مهمی را حل کنند. در حال جدا سازی دفاتر علوم انسانی و هنر هستیم و رشته‌های هنر را هم جدا تقویت خواهیم کرد. باید تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید را به کار بگیریم. حتما باید از هوش مصنوعی استفاده کینم. با هوش مصنوعی کار‌های بزرگی انجام می‌شوند. باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

به گفته وی کشور نیاز به الگو دارد. وقتی رهبری در صحبت با نخبگان از مرحوم آشتیانی می‌گویند یعنی الگو ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: ابتدا باید در حوزه علوم انسانی تولید محتوا کرد. در پژوهشگاه علوم انسانی یکی از مسائل تولید محتوا است. اساتید مختلف باید با هم هم‌اندیشی و مشورت داشته باشند. شاید نتوانیم آن طور که باید و شاید در تألیف کتاب‌ها نقش داشته باشیم؛ چون این کار با وزارت علوم است. اما در اندازه خودمان تلاش می‌کنیم. کتاب‌ها و منابع درسی قبلا کپی بودند. تولید محتوا کمی زمان می‌برد. باید با وزارت علوم هم صحبت و همکاری داشته باشیم؛ البته چند بار مطرح شده، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

گام بزرگ جهاد دانشگاهی در تولید قطار برقی/ تلاش برای تولید انبوه

او گفت: ما از هوش مصنوعی خیلی کم استفاده می‌کنیم. از افراد متخصص در این زمینه دعوت کردیم و گردهمایی و صحبت داشتیم. با اساتید دانشگاه هم اندیشی داشتیم. از نظرات استفاده خواهیم کرد. هم خودمان و هم متخصصان و مدیرانی داریم که این‌ها را به هم متصل می‌کنند. مهر امسال یک همایش بزرگ با بخشی از افرادی که در هوش مصنوعی تخصص دارند، خواهیم داشت.

مسلمی گفت: به دنبال آن هستیم که مسائل کشور را بررسی کنیم و بر اساس آن‌ها با دانشگاه‌ها تعامل کنیم. برای حل مشکلات از دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

او گفت: در بررسی مشکلات و مسائل اگر به پاسخ برسیم، درخواست نهایی انجام می‌شود؛ اما گاهی تحقیقات به نتیجه مطلوب و کامل نمی‌رسند. گاهی به پاسخ منفی می‌رسند؛ اما این که به طور علمی جلو رفته ایم، مهم است.

مسلمی گفت: در حوزه ناباروری فعالیت‌های بسیاری انجام شده است. مثلا در درمان بیماری‌های صعب العلاج و پیشگیری از آن ها، با استفاده از خون بند ناف می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و یا آن‌ها را درمان کرد. مثلا کودکانی که معلول بوده و نمی‌توانند حرکت کنند، قادر به حرکت می‌شوند.

او گفت: مثلا مکمل‌های گیاهان دارویی، بدون ذره‌ای مواد شیمیایی را تولید کرده ایم و این موضوع در تغذیه سالم خیلی اهمیت دارد. یا به عنوان مثال آفت‌کش‌هایی تولید می‌شنود، بدون این که مشکلی برای گیاه داشته باشند.

مسلمی افزود: در زمینه گیاهان دارویی مجوز سازمان غذا و دارو لازم است. اندکی سختگیر هستند و اگر زودتر مجوز بدهند، می‌توانیم از این گیاهان دارویی به جای شیمیایی با اثر بیشتر استفاده کنیم.

او ادامه داد: جهاد دانشگاهی در زمینه قطار برقی کار بزرگی انجام داده است. یکی از مشکلات ما آلودگی محیط زیست با قطار‌های معمولی است؛ اما اگر تولید قطار‌های برقی را شروع کنیم که تقریبا بخش تحقیقاتی و نیمه صنعتی آن تمام شده است و امیدواریم به تولید انبوه هم برسد؛ خیلی کار مهمی است. آزمون‌ها و تست‌های مختلف در حال انجام شدن هستند. اخیرا اعلام شد که نتیجه مثبت گرفته شده است. لازم است معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری و جهاد با هم مشارکت کنند و شرکتی برای تولید انبوه قطار‌های برقی تاسیس کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: