April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۰۱۹
۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
محققان در حال توسعه ربات انسان‌نمایی هستند که می‌تواند هر هواپیمایی را بدون نیاز به تطابق با کابین خلبان به پرواز درآورد.

آیا ربات های خلبان می توانند جایگزین انسان ها شوند؟

دیوید شیم، استادیار مهندسی برق در موسسه علم و فناوری پیشرفته کره گفت: پیبات یک ربات انسان‌نما است که می‌تواند درست مثل انسان با کنترل سیگنال‌های کابین خلبان، هواپیما را به پرواز درآورد.

پیبات حتی در شرایطی که هواپیما با لرزش‌هایی شدید مواجه می‌شود می‌تواند با فناوری کنترل با دقت بالای خود، انگشتان و بازوان خود را به دقت کنترل کرده و با ابزار‌ها و کلید‌های مختلف هواپیما ماهرانه کار کند.

دوربین‌های خارجی پیبات به آن اجازه نظارت بر وضعیت موجود در هواپیما را می‌دهد و دوربین‌های داخلی نیز آن را در کار با کلید‌ها و ابزار‌های کنترل هواپیما یاری می‌دهد.

پیبات همچنین قادر است دستورالعمل‌های پیچیده‌ای که به زبان‌های طبیعی ارائه شده‌اند را به خاطر بسپارد و آن‌ها را در هواپیما‌های مختلف به کار گیرد.

به گفته تیم موسسه علم و فناوری پیشرفته کره، گنجایش حافظه آن آن‌چنان بالا است که می‌تواند همه نمودار‌های ناوبری هوانوردی جپسن در سراسر جهان را به خاطر سپرد. این‌کار برای انسان غیر ممکن است.

دیوید شیم گفت: انسان می‌تواند با هواپیما‌های گوناگون پرواز کند و به کار کردن با آن‌ها عادت می‌کند. حال اگر بخواهد با هواپیمای دیگری کار کند باید کار با آن را یاد بگیرد. بعضی وقت‌ها تغییر عادت زیاد کار ساده‌ای نیست و، چون عادت‌های ما در ذهنمان رسوخ کرده‌اند، نمی‌توانیم روش کارمان را به راحتی از یکی به دیگری تغییر دهیم. ما می‌توانیم تنظیمات هر هواپیما را به این ربات خلبان آموزش دهیم و سپس می‌توانید با یک کلیک ساده نوع هواپیما را تغییر دهید.

به گفته تیم تحقیقاتی، پیبات قابلیت ادراک دارد و به لطف پیشرفت‌های اخیر در مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، قادر است راهنما‌هایی را که برای انسان نوشته شده‌اند، به‌خاطر بسپرد.

شیم گفت: ما پیشتر هم در سال ۲۰۱۶ یک ربات خلبان ساخته بودیم. در آن زمان فناوری هوش مصنوعی پیشرفته‌ای در اختیار نداشتیم. به همین‌خاطر مجبور به تولید ربات ساده‌تری شدیم. آن ربات نمی‌توانست چیزی، چون راهنما را فراگیرد؛ اما با به کارگیری چت‌جی‌پی‌تی و دیگر سیستم‌های مدل زبانی بزرگ، فناوری اخیرا پیشرفت‌های بسزایی داشته است.

انتظار می‌رود به لطف به‌کارگیری مدل‌های زبانی بزرگ پیبات قادر به انجام پرواز‌هایی بی‌خطا باشد و بتواند در موقعیت‌های اضطراری بسیار سریع‌تر از انسان واکنش نشان دهد.

تیم تحقیقاتی همزمان با استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در حال توسعه مدل زبان طبیعی اختصاصی به خود است. پیبات با استفاده از این مدل قادر خواهد بود بدون نیاز به اینترنت فرآیند تحقیق و یادگیری را طی کند. این مدل زبانی منحصرا اطلاعات مربوط به خلبانی را پوشش می‌دهد و در یک کامپیوتر قابل حمل کوچک ذخیره شده و در کابین خلبان قرار دارد.

قابلیت پرواز انفرادی و یا به عنوان کمک خلبان

پیبات برای مواقعی طراحی شده است که استفاده از انسان به عنوان خلبان یا راهبر به صرفه نیست. این ربات انسان‌نما می‌تواند به عنوان خلبان یا کمک خلبان با برج مراقبت و دیگر انسان‌های درون کابین با استفاده از فرمان‌های صوتی و قابلیت تبدیل متن به گفتار ارتباط برقرار کند.

سازگاری و انطباق‌پذیری این ربات از حوزه هوانوردی پا را فراتر می‌گذارد. قد ۱۶۰ سانتی‌متری و وزن ۶۵ کیلوگرمی این ربات انسان‌نما به آن امکان می‌دهد که به عنوان راننده اتومبیل، راهبر تانک و حتی سکاندار کشتی عمل کند.

دیوید شیم با اشاره به این که پیبات قادر به انجام هر فعالیتی است که انسان به صورت نشسته انجام می‌دهد، گفت: اگرچه ممکن است شکل انسان در انجام همه فعالیت‌ها بهینه نباشد، اما از آن‌جا که همه‌چیز برای انسان طراحی شده است، ما آن را به شکل انسان ساختیم.

این ربات همچنان در حال تکمیل است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به مراحل نهایی تولید برسد.

منبع: یورونیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: