April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۰۷۰
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
طحان نظیف گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که با ایرادات مواجه شده بود اکنون خلاف قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است/ آخرین اصلاحات قانون انتخابات مبنای برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم است

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران از تصویب ۹ طرح و لایحه در این شورا خبر داد.

طحان نظیف بیان کرد: بحث بار مالی به مصوبه بیمه‌های اجتماعی برطرف شد. این مصوبه عنوانش تغییر کرد لذا با یک مصوبه جدید روبرو هستیم و اشکالاتی وجود دارد که بنیادین نیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: سه لایحه مربوط به مناطق تجاری و صنعتی در سرخس، مازندران و دوغارون است. اشکال جدی به این‌ها وجود ندارد.

وی درباره طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تائید شد. این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمد‌هایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی به لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان، تصریح کرد: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان تنها واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی طبق اصل ۱۵ قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره دامنه تایید صلاحیت شورای نگهبان و اینکه آیا امکان دارد کسی پس از تایید صلاحیت دوباره رد صلاحیت شود، اظهار کرد: قانون مراحل مختلفی در بررسی صلاحیت دارد که این امر برای حقوق نامزد‌های انتخابات است. در شورای نگهبان ممکن است کسی رد صلاحیت شود که بعد با اسناد و مدارک دوباره تایید شود از آن طرف هم ممکن است افرادی تایید شده باشند، اما به دلیل مسایلی که رخ داده دوباره رد صلاحیت شود.

طحان نظیف در ادامه با اشاره به اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد.

وی ادامه داد: به لایحه تسهیل تکالیف مودیان جهت پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک اشکال قانون اساسی داشتیم. در ماده دو این لایحه عدم انجام تکالیف را شاهد بودیم و آیا سازمان ملزم به بخشودگی جرایم است لذا باید تعیین و تکلیف شود.

طحان نظیف در ادامه افزود: مصوبه حمایت از گزارشگران فساد که قبلا ایراداتی داشتیم و فقط یک مورد جزئی داریم که اگر برطرف شود آن را تایید می‌کنیم و در خصوص انتخابات نیز مبنای همه دست اندر کاران قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات متصل شدیم. چه در قانون جدید و چه در قانون قدیم تغییری در روند بررسی صلاحیت‌ها ایجاد نشده است. شورای نگهبان در همه دوره‌ها تلاش کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما در جهت افزایش مشارکت است. به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم. اگر قانون در همه فرآیند‌ها مبنا باشد ضامن انتخابات است.

وی افزود: صلاحیت‌های نمایندگان در قانون مشخص شده است و از آن نباید فراتر برویم.

طحان نظیف یادآور شد: شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات افرادی که در مرحله پیش ثبت نام اقدام به نام نویسی کردند نقشی ندارد. افرادی که پاسخ استعلام‌هایشان مثبت شود از تاریخ ۲۷ مهر تا ۳ آبان می‌توانند در مرحله اصلی به ثبت نام نهایی بپردازند.

وی گفت: درب‌های شورای نگهبان برای گفتگو با احزاب و شخصیت‌های سیاسی باز است. آن‌ها اگر نکته و مطلبی داشته باشند آمادگی شنیدن آن مطالب را داریم. این موضوع در دوره‌های گذشته وجود داشته و در این دوره نیز استقبال می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف گفت: لایحه حجاب و عفاف را دریافت نکردیم و بررسی آن هنوز در کمیسیون تخصصی در مجلس تمام نشده است. درباره مفاد آن هر وقت متن لایحه حجاب و عفاف را دریافت کردیم سپس نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: وقتی مصوبه‌ای تبدیل به قانون می‌شود مبنای عمل قرار می‌گیرد. ما همیشه اعلام کردیم در‌ب‌های شورا برای گفتگو با اشخاص و احزاب باز است و اگر مطلبی دارند ما شنوای آن هستیم.

طحان نظیف درباره تغییرات در شرایط داوطلبان انتخابات گفت: در بحث شرایط داوطلبان انتخابات فقط پنج سال فعالیت اجرایی و قضایی و پژوهشی اضافه شد و تغییر دیگری نداشته است. در فصل ششم قانون انتخابات مجلس از ماده هفتاد تا ماده هشتاد و یک، احکام بروزرسانی‌هایی داشته مثلا در ماده ۷۸ گفته هر نامزد می‌تواند یک ستاد مجازی مثل سایت داشته باشد و سایر درگاه‌ها و پیامرسان‌ها را به مجری انتخابات معرفی کند البته در این مقطع که پیش ثبت نام انجام شده ما به عنوان شورای نگهبان ورودی به آن نداریم و هروقت ثبت نام نهایی انجام شد، ورود می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: