April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی تکنولوژی پشت ترون و ارتباط آن با اکوسیستم رمزارزها

یکی از پروژه‌های محبوب و برتر ارزهای دیجیتال ترون است. این پروژه که در سال 2017 راه‌اندازی شده، توانسته در مدت کوتاهی خود را به عنوان رقیب بلاکچین‌های مطرحی مانند بلاکچین اتریوم معرفی کند. این پروژه باوجوداینکه سیستم نسبتا ساده‌ای دارد و ایده بسیاری از اجزای خود را از بلاکچین‌های دیگر گرفته است؛ اما ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد که توجه فعالان این حوزه را به خود معطوف کرده است. در ادامه قصد داریم به تکنولوژی پشت پروژه ترون و بلاکچین آن و تعاملی که با دیگر رمزارزها دارد، بپردازیم و شما را با جنبه‌های مختلف پروژه ترون آشنا کنیم.

ترون چیست؟

پروژه ترون در سال 2017 در سنگاپور کلید خورد. هدف این پروژه متحول کردن سیستم‌های سرگرمی و امکان‌پذیر کردن ارتباط بدون واسطه تولیدکنندگان محتوا با مشتریانشان بود. مهم‌ترین ویژگی بلاکچین غیرمتمرکز بودن و حذف‌کردن واسطه‌هایی مانند بانک‌ها از سیستم‌های اقتصادی است؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که ترون برای تحقق اهداف خود تکنولوژی بلاکچین را به کار گرفت.

خرید ترون

در ابتدای کار، ترون بلاکچین منحصربه‌فردی نداشت و به بلاکچین اتریوم متکی بود. همچنین بسیاری از ایده‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن نوآوری کمی داشت و از پروژه‌های دیگر گرفته شده بود. بسیاری تیم ترون را به خاطر این کار مورد سرزنش قرار دادند؛ اما عده‌ای هم این کار ترون را تشویق کردند. تیم ترون با گرفتن ایده از پروژه‌های دیگر، وقت بیشتری در اختیار داشت تا در زمینه‌هایی که پروژه‌های دیگر ارزهای دیجیتال به آن‌ها کم‌تر توجه می‌کنند، خود را توسعه دهد.

ترون از یک جهت دیگر نیز با رقبای خود تفاوت داشت؛ این پروژه تمرکز خود برای بازاریابی را به جای آمریکا و اروپا روی آسیا گذاشت و به شدت بر تبلیغات خالق خود، یعنی جاستین سان متکی بود. البته باید بگوییم که این پروژه اکنون در رده دهم ارزهای دیجیتال قرار دارد و از این جهت استراتژی بازاریابی آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

تاریخچه ترون

پروژه ترون در سال 2017 توسط جاستین سان شروع شد. هدف اصلی این پروژه استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی بلاکچین برای ساخت اکوسیستمی بود که به تولیدکنندگان اجازه دهد بدون نیاز به واسطه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. پروژه ترون می‌خواست تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری بر محتوای خود، همچنین درآمدشان داشته باشند و از این طریق توانمندتر شده و عملکرد بهتری ارائه دهند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه کوتاه ترون، خریداری بیت تورنت است. بیت تورنت یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری همتا به همتا محتوا در جهان است که ترون در سال 2018 موفق شد آن را خریداری کند و مالکیت کامل آن را به دست آورد. با این کار ترون موفق شد بازارهای خود را توسعه داده و از زیرساخت‌های بیت تورنت برای تمرکززدایی بیشتر اینترنت و ارائه خدماتی بهتر به مشتریان خود استفاده کند.

در سال 2018 ترون به یک موفقیت دیگر نیز رسید؛ این پروژه که تا کنون از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کرد، موفق به ساخت بلاکچین مخصوص خود شد که امکان انجام تراکنش‌هایی سریع‌تر با کارمزد پایین‌تر نسبت به قبل را فراهم کرد و خود را رقیبی سرسخت برای بلاکچین‌های بزرگ این حوزه نشان داد.

تکنولوژی پشت ترون و بلاکچین آن

ترون می‌خواهد از بلاکچین به عنوان بنیاد یک سیستم اشتراک‌گذاری محتوا استفاده کند. این سیستم به تولیدکنندگان محتوا در خود این اکوسیستم پاداش می‌دهد. ترون می‌خواهد با به‌کارگیری یک شبکه همتا به همتا، اشتراک‌گذاری انواع محتوا از جمله عکس، ویدیو و موسیقی را بدون هیچ محدودیتی برای کاربران خود امکان‌پذیر کند.

از توکن TRX برای پاداش‌دادن به افرادی که محتوا و داده‌ای در این اکوسیستم تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. شبکه این پروژه از سه لایه اصلی تشکیل شده است: لایه اپلیکیشن، لایه ذخیره‌سازی و لایه هسته. لایه اپلیکیشن به دولوپرها اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن و کیف پول‌هایی را به وجود بیاورند. لایه هسته وظیفه دارد دستورالعمل‌های نوشته شده در قالب Ethereum Solidify و جاوا را پردازش کند. این لایه همچنین برای تقویت مبادلات غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی و بازی‌های آنلاین استفاده می‌شود.

سوشال‌مدیاهای غیرمتمرکز آینده اینترنت هستند و ترون از تکنولوژی بلاکچین برای به وجود آوردن یک سیستم جهانی اشتراک‌گذاری محتوا استفاده می‌کند. برخلاف سوشال‌مدیاهای سنتی، ترون از ابزارها و پروتکل‌های بدون مجوز برای ارائه محتوا به کاربران استفاده می‌کند. ترون همچنین در پروژه‌های مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند نیز به کار گرفته می‌شود. اکوسیستم ترون متن‌باز است؛ بنابراین به مرور زمان رشد خواهد کرد.

اکوسیستم ترون

اکوسیستم ترون شامل DEX، اکسپلورر بلاکچین، کیف پول، اوراکل غیرمتمرکز و پلتفرم وام‌دهی است. این شبکه بلاکچین در حال حرکت به سمت اقتصاد غیرمتمرکز است. قراردادهای هوشمند در این شبکه توسط ماشین مجازی ترون که دارای سه لایه است، اجرا می‌شود. در حال حاضر شبکه ترون قادر است در هر ثانیه بیش از 2000 قرارداد را پردازش کند.

DAppchain مجموعه‌ای از زنجیره‌های جانبی متصل به بلاکچین ترون هستند. این زنجیره‌ها قرارداد هوشمندی است که با تمامی ویژگی‌های بلاکچین اصلی ترون سازگار بوده و آن‌ها را تسهیل می‌کند. کیف پول ترون نیز که در نیمه دوم سال 2018 معرفی شد، به کاربران اجازه می‌دهد تنها با یک اپلیکیشن، چندین والت را مدیریت کنند.

خرید ترون

علاوه بر غیرمتمرکز کردن مبادلات، ترون در پلتفرم‌های وام‌دهی، بازی و پخش فیلم نیز کاربرد دارد. کاربران می‌توانند به طور مستقیم با توکن ترون به تولیدکنندگان محتوا دستمزد پرداخت کنند. این اکوسیستم واسطه‌ها را از بین برده و باعث افزایش دستمزد تولیدکنندگان محتوا خواهد شد.

ترون؛ یکی از پروژه‌های آینده‌دار دنیای رمزارزها

ترون یکی از پلتفرم‌های محبوب و کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال است. ترون توانسته اکوسیستم بسیار قدرتمندی را برای کاربران خود فراهم کند و با برقراری ارتباط مستقیم تولیدکنندگان محتوا و مشتریان، تحولی بزرگ در دنیای به‌اشتراک‌گذاری محتوا به وجود آورد. هدف ما در این مقاله آشناکردن شما با پروژه ترون بود و به‌هیچ‌عنوان توصیه‌ای برای خرید ترون نیست. این تصمیم بر عهده شماست که باید با دانش و آگاهی کافی گرفته شود و بهتر است پیش از آن به تحلیل ترون بپردازید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: