April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۱۷۷
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور گروه‌های تروریستی تجزیه طلب را خلع سلاح کند.

کردستان عراق تعهد داده تا تروریست‌های تجزیه‌طلب را خلع سلاح کند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی خود در محل نمایشگاه بین‌المللی گفت: «نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و یار دیرینه اش شهید باهنر برگزار شده است و ما هفته دولت و این شهیدان بزرگوار را گرامی میداریم. لازم میدانیم که مشی این شهیدان والا مقام را سرلوحه خدمت رسانی به ملت قرار دهیم». وی در ادامه گفت: «امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با تروریست نامیده شده است شاید کمتر کشوری در دنیا باشد که این تعداد از ملت و دولتمردانش قربانی تروریست شده باشند».

کنعانی درباره رصد تحرکات اخیر گروهک‌های تروریستی در سوریه از سوی کشورمان، خاطرنشان کرد: «حضور جمهوری اسلامی ایران کمک به تامین امنیت منطقه خواهد کرد و یک طرف تامین کننده و موثر در این زمینه است. نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست و شکست خلافت خودخوانده داعش یک نقش تعیین کننده و بلامنازع است و مبتنی بر نیاز دولت‌های منطقه به تلاش‌های خود برای مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه میدهد».

وی در پاسخ به سوالی درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه بیان کرد: «دولت سوریه هیچ دعوتی ار نظامیان آمریکا نداشته و درخواست خروج هرچه بیشتر از خاک این کشور داشته است، حضور این کشور فضا برای تحرکات تروریستی را فراهم کرده است. ما حضور آمریکا در منطقه را محل صلح میدانیم و تاریخ این را ثابت کرده است». 

وی درباره توافق ایران و منطقه کردستان عراق گفت: توافقی در این زمینه بین ایران و عراق وجود دارد و عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور اولا گروه‌های تروریستی تجزیه طلب را خلع سلاح کند و دوما این‌ها را از پادگان‌ها تخلیه و این پایگاه‌ها را خالی کند، دولت عراق مفاد این تفاهم را به مقامات اقلیم عراق ارایه کرده است، موعد ۲۸ شهریور هرگز تمدید نخواهد شد».

کنعانی در ادامه این را هم گفت که نماینده سازمان ملل و نماینده عالی کمیساریای حقوق بشر کاملا از این موضوع اطلاع دارند، روابط دو کشور روابط دوستانه‌ای است، اما نسبت به امنیت ایران سرسری نمیگذریم و در صورت عدم اجرای توافق به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل خواهیم کرد».

سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار مقامات آمریکا با خانواده شارمهد عنصر تروریستی گفت: «دولت آمریکا باید پاسخ دهد که با این تروریست بین المللی چه نسبتی دارد. دولت امریکا باید روشن کند چه نسبتی با قاتلان ملت ایران دارد این با مسئولیت‌های قانونی امریکا در زمینه حقوق بشر تعارض دارد».

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا گفت: «موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه رویکردی است که همواره در طی دو سال اخیر دنبال شده است. ما به هر دو مسیر همچنان توجه ویژه داریم در این مسیر شاهد پیشرفت هستیم در این زمینه دولت عمان و قطر به ایفای نقش در این زمینه علاقه دارند. رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما اهمیت دارد در این زمینه خنثی سازی تحریم‌ها را نیر دنبال خواهیم کرد».

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت امام موسی صدر بیان کرد: «خدمات ایشان به مردم لبنان و منطقه فراموش نشدنی است و تعیین سرنوشت ایشان به طور جدی مورد توجه جدی ایران، لبنان و منطقه است در طول مذاکرات ما با لیبی این موضوع اهمیت ویژه‌ای داشته و همچنین توافقاتی بین دولت لیبی و لبنان نیز در این زمینه صورت گرفته است. این موضوع همچنان مورد توجه جدی ما قرار دارد».

کنعانی به معرفی وزارت خارجه به عنوان یک دستگاه برتر پرداخت و خاطرنشان کرد: «خوشحالیم عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی در دولت قرار گرفت و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. ما در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار دسته‌جمعی عمل می‌کنیم. در رأس دستگاه شخص وزیر و بدنه دستگاه در خارج به کار دسته جمعی و مکمل و هم افزا پایبند هستیم».

وی درباره ادعای نشریه بلومبرگ مبنی بر فروش نفت ایران و توافق با آمریکا بیان کرد: «ما منتظر اجرای تفاهم اخیر از سوی آمریکا هستیم و درباره صادرات نفت ایران هم باید گفت علیرغم تحریم‌های ظالمانه این صادرات در حال انجام شدن است و در صدد هستیم تا این صادرات هیچگونه محدودیتی را شامل نشود. اکنون صادرات نفت ما با قدرت ادامه دارد و در این زمینه با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم، در مقطع اخیر شاهد توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا بودیم که این اقدام کاملا غیرسازنده است، زیرا از سویی اعلام میکند که خواهان گفتگو با ایران است، اما از سویی شاهد تحریم‌های جدید و توقیف محموله نفتی هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر نیز اظهار داشت: «با طرف مصری اتفاق نظر داریم که ارتباط مستقیم دیپلماتیک دو کشور برقرار است و برای گفتگو و تبادل و ملاقات با یکدیگر با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم. روسای دفاتر دو کشور در تهران و قاهره حضور دارند. مانعی برای ارتقای روابط دو کشور نداریم».

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه اظهار داشت: «موضوع همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک مبتنی بر قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی از سال‌ها قبل برقرار است و ارتباطی با برجام و اوکراین ندارد. در خصوص پهپاد‌ها شاهد استمرار فضاسازی رسانه‌ای از سوی غربی‌ها از جمله آمریکا هستیم. در مورد اوکراین همواره تأکید کردیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و بجای اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کنند باید به گسیل حجم انبوه سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشندـ». کنعانی افزود همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه می‌یابد و علیه هیچ طرف ثالثی نیست و به هیچ موضوع دیگری هم ارتباط ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: