April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۲۵۰
۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
تصاویری در فضای مجازی از وجود مار در برخی سواحل دریای خزر منتشر شده است که به گفته مسئولان فقط ظاهرشان ترسناک است.

مار‌ها در سواحل دریای خزر چه می‌کنند؟ فیلم

تصاویر و اخباری در فضای مجازی از حضور مار‌ها در برخی نقاط ساحلی مازندران همانند پارسال منتشر شده است که در حال خزیدن در کنار ساحل ماسه‌ای هستند و با دیدن افراد به سمت آب می‌روند، اما این مار‌ها در ساحل چه می‌کنند؟

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با یک تصویر و فیلم که زمان و مکان آن مشخص نیست نمی‌توان در خصوص وجود یا نبود یک پدیده نظر قطعی داد، گفت: بررسی اولیه تصاویر نشان می‌دهد این مار‌ها بومی، اما غیر سمی هستند.

او افزود: مار‌ها به دلیل ظاهر نامتعارف و ترسی که ناخودآگاه در برخی افراد از این جانوران وجود دارد ممکن است سبب ایجاد وحشت و تشویش شود، اما مار‌هایی که در سواحل یا منابع آبی استان مشاهده می‌شوند بی خطر و غیر سمی هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد:علت وجود این نوع مار آبی در سواحل احتمالا به دلیل وجود منابع غذایی در مناطقی است که موج شکن دارند.

کوروس ربیعی با بیان اینکه مار‌هایی که در مناطق پایین دست مازندران زیست می‌کنند غیر سمی و برای انسان بی خطر هستند، گفت: بررسی‌هایی که در سواحل دریاکنار و بابلسر انجام شده است نشان می‌دهد این مار‌ها بومی مازندران و غیر سمی هستند.

او افزود: گونه‌های مختلفی از مار در مازندران وجود دارد، اما مار‌هایی که در دشت‌ها و جلگه‌های این استان زندگی می‌کنند جزو مار‌های غیر سمی هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: این مار‌ها که طول برخی از آن‌ها ممکن است به یک متر هم برسد برای تغذیه در کنار منابع آبی زندگی می‌کنند

ربیعی در خصوص علت مشاهده این مار‌ها در سواحل نیز گفت: برخی از این مار‌های غیر سمی در بین سنگ چین‌ها یا دیوار‌های ساحلی دریای خزر زندگی می‌کنند که امکان دارد با حرکت موج به سمت ساحل بیایند و دوباره به محل زیست خود بر می‌گردند.

او افزود: وجود غذا و نداشتن شکارچی طبیعی در ساحل شرایط را برای زیست این مار‌های غیر سمی در سنگ چین‌های دریایی فراهم می‌کند و با توجه به اینکه شناگران خوبی هم هستند به راحتی در طول ساحل جابجا می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه چند گونه مار سمی مانند افعی لطیفی و دماوندی در مازندران زیست می‌کنند، افزود: محل زندگی مار‌های سمی مازندران در ارتفاعات البرز است که چند صد کیلومتر با ساحل فاصله دارند و امکان ندارد بتوانند حتی با جریان سیلاب به دریا برسند، چون این گونه جانوری در آب زنده نمی‌ماند.

ربیعی ادامه داد: پارسال نیز تصاویری با ادعای هجوم مار به سواحل منتشر شده بود که مشخص شد هیچکدام از این مار‌ها سمی نبودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: