May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ویرانگری نظام بانکی خبرداد
کد خبر: ۴۰۲۱۴۸
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه بانک‌ها از حیطه مسوولیت خود فاصله گرفته اند گفت: قرار بود بانک‌ها بازوی تولید و اشتغال باشند، اما اکنون پای تولید و تولیدکننده را می‌کشند و صنایع زا زمینگیر می کنند.

کارخانه های تعطیل و کارفرمایان ورشکسته سوغات بهره های بانکی

شهباز حسن پور بیگلری با تاکید بر اینکه قانون حیطه وظایف بانک‌ها را مشخص کرده گفت: علاوه بر نقل و انتقال‌های پولی و مالی، قرار بود بانک‌ها به تولید تسهیلات مناسب بدهند، اما امروزه بیشتر بنگاه‌های اقتصادی که از بانک تسهیلات گرفته، به بحران، ورشکستگی و تعطیلی کشیده شده اند.


وی با ابراز تاسف از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی که از بانک تسهیلات گرفته اند گفت: بانک‌ها با بهره‌های سنگین به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات می‌دهند، اما از آنجا که بهره این تسهیلات بسیار بالاست و بنگاه اقتصادی توان پرداخت این بهره را ندارد، دچار بحران می‌شود و پس از گذشت مدتی، ورشکست یا تعطیل می‌شوند.


نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بانک‌ها ابتدا تسهیلات می‌دهند و پس از آنکه بنگاه اقتصادی توان پرداخت بهره سنگین را نداشت آن را مصادره می‌کنند گفت: به جرات می‌توان ادعا کرد که کمتر بانکی در زمینه تولید سرمایه گذاری کرده و سهامدار کارخانه‌ای شده، بلکه بانک‌ها تسهیلات می‌دهند و بنگاه اقتصادی را مصادره می‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه هر اقدام بانک‌ها در راستای بنگاهداری غلط است و به اقتصاد ضربه‌های سنگینی می‌زند گفت: اگر به بنگاه‌های اقتصادی مصادره شده از سوی بانک‌ها توجه کنیم، یا تعطیل شده یا بهره وری آن‌ها بسیار کاهش یافته است. بنابر این هر گونه همکاری بانک‌ها با بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها و کارفرمایان بخش خصوصی، به ورشکستگی کارفرما و بحران صنعت منجر شده و می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

قرض الحسنه شرط تطهیر بانک‌ها از نظام ربوی


حسن پور با اشاره به ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بر اساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری، براساس اسناد بالا دستی و براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، بایستی میدان را به بخش خصوصی واقعی بدهیم، اما فریاد بخش خصوصی واقعی از دست بانک‌ها به آسمان بلند است.


وی با تاکید بر اینکه تا وقتی اصل ۴۴ قانون اساسی مطابق ابلاغیه مقام معظم رهبری به صورت کامل پیاده سازی نشود، اقتصاد، تولید و اشتغال کشور رنگ آرامش و آسایش نخواهد دید گفت: اگر در صنعت و تولید با چالش جدی رو به رو هستیم و مشکلات عدیده‌ای اقتصاد را رنج می‌دهد، بدلیل دخالت دولت در اقتصاد و نظام غلط بانکداری است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید دست دولت را از اقتصاد کوتاه کنیم گفت: در ۱۰۰ سال گذشته دولت‌ها ثابت کرده اند که که تاجر خوبی نیستند، پس بایستی پایشان را از اقتصاد کار بکشند و عرصه را به بخش خصوصی واگذار کنند.


وی با ابراز تاسف از اینکه اقتصاد به حیاط خلوت وزارتخانه ها، بانک‌ها و مجموعه‌های دولتی تبدیل شده گفت: تنها جایی که در بخش اقتصاد موفق شدیم و بعد از ۴۰۰ سال توانستیم حرفمان را به کرسی بنشانیم، دوران دفاع مقدس بود، زیرا کار را با مشارکت مردم پیش بردیم.


حسن پور با تاکید بر اینکه قانون هم پاسخگوی نظام‌مند کردن بانک‌ها نیست گفت: هر قانونی که برای مدیریت بانک‌ها وضع می‌کنیم، اجرا نمی‌شود، زیرا بانک‌ها راه دور زدن قانون را بخوبی می‌دانند و از آن سواستفاده می‌کنند.


وی بر مجازات بانک‌های قانون گریز و قانون شکن تاکید کرد و گفت: در حالی که سالهاست مقام معظم رهبری بر تولید تاکید می‌کنند و از مسوولان می‌خواهند حمایت قاطعی از تولید و صنعت صورت بگیرد، شمشیر را بدست بانک‌ها داده ایم تا کمر تولید و تولید کننده را نصف کنند و با ابزار‌های مالی، صنعت و تولید را زمین گیر کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کارفرمایان بسیاری از بهره بانکی به ویژه از نوع مرکب ورشکست شده اند گفت: پرونده های بسیاری در مراجع قضایی تشکیل و احکامی صادر می شود که نتیجه آن زندانی شدن کارفرمایان و کارآفرینان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: