April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۱۷۶
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ۵ شهروند ایرانی که در زندان‌های دولت آمریکا بودند، آزاد خواهند شد و متقابلا ۵ زندانی آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود

ناصر کنعانی با تبریک ماه ربیع الاول و روز شعر و ادب فارسی گفت: شب گذشته پهلوانان ایران زمین پیروزی‌های درخشانی داشتند که مدال آوری این عزیزان را تبریک عرض می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آزاد سازی منابع ایران بیان کرد: دولت‌ها برای تحقق منافع ملت روش‌های سیاسی خاص خود را دنبال می‌کنند، دولت سیزدهم هم با رویکرد‌های سیاست خارجی خود موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزاد سازی منابع مالی ایران را دنبال کرده و تا امروز این امر به خوبی محقق شده است.

وی افزود: آزاد سازی منابع ایران از انگلیس را شاهد بودیم که سال‌های زیادی توقیف شده بود، همچنین درباره اعمال فشار ظالمانه آمریکا شاهد انسداد اموال ایران در کره جنوبی بودیم که در راستای سیاست خارجی ایران این بخش قابل توجه اموال ایران آزاد شده و دولت متناسب با نیاز ملت این اموال را هزینه خواهد کرد، این رویکرد با جدیت در راستای این امر دنبال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا و همچنین احتمال برگزاری کمیسیون مشترک در نیویورک گفت: موضوع رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره مرحله به مرحله پیش رفته و دولت ایران می‌تواند به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشد؛ موضوع تبادل زندانیان هم امروز انجام خواهد شد وپنج زندانی ایرانی آزاد خواهند شد، دو نفر از شهروندان ما خواستار این شدند که همچنان در آمریکا حصر داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در باره زمان تبادل زندانیان گفت: زمان دقیق را نمی‌توان گفت، اما برنامه ریزی شده که امروز انجام خواهد شد.

وی افزود: درباره سفر رئیس جمهور هم باید بگویم که ایشان و هیات همراه عازم نیویورک شدند که فرصت خوبی برای دیدار‌های دو جانبه با همتایان در سطوح مختلف خواهد بود و ایشان در دیدار‌های مختلف و نشست‌های جانبی حاضر خواهند بود. خوشبین هستیم که این دیدار‌ها اتفاقات خوبی را رقم بزند.

کنعانی ادامه داد: ایران به مسیر دیپلماسی کاملا پایبند است و براساس علاقه‌مندی طرف‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام مسیر محدود کننده‌ای وجود ندارد و خنثی سازی تحریم‌ها نیز در کنار این روند با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره بند‌های توافق امنیتی ایران و عراق بیان کرد: فردا ۲۸ شهریور موعد اجرای توافق امنیتی ایران و عراق است و برمبنای این توافق نیرو‌های تروریست باید خلع سلاح و مقر‌های این افراد باید تخلیه شود و در اماکنی که دولت عراق در اختیار این افراد قرار داده ساکن شوند. برخی از مقر‌های گروه‌های تروریستی تا امروز تخلیه شده است و گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که به توافقات خود پایبند است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: براساس تعهدی که دولت عراق به ایران داده است دولت عراق این روند را در موعد مقرر انجام خواهد داد و در موضوع امنیت مرز‌های خود مماشات نخواهد کرد و تقویت مرز‌های دو کشور اولویت اساسی دو کشور است. در طول سال‌های حمله تروریست‌های تکفیری در کنار ملت و نظام عراق ایستادیم و از تمامیت ارضی این کشور دفاع کردیم.

وی افزود: حضور تروریست‌ها مخل امنیت مرز‌های دو کشور است، حضور گروهک‌های تروریستی هرگز برای ایران قابل تحمل نیست و دولت عراق تاکید کرده که به روند این تعهد پایبند است؛ ان‌شاءالله بعد از پایان موعد بررسی می‌کنیم که آیا روند تعهدات به درستی انجام شده باشد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا توافقات ما در کشور دارای نتایج ملموسی نیستند افزود: اثرگذاری سیاست خارجی ایران را باید بر اساس آمار مناسبات تجاری قضاوت کرد؛ براساس آمار رسمی مبادلات تجاری ایران با شرکای خود شاهد رشد ملموس تجارت خارجی در کنار تقویت ارتباطات و اسناد امضا شده بوده ایم.

وی ادامه داد: انتقال دارایی‌ها و آزاد سازی منابع مسدود شده، حضور در مجامع بین المللی، سفر‌ها و... همه از نتایج اثر بخشی سیاست خارجی بوده است؛ البته طبعا روند سیاست خارجی زمان بر است و هر توافقی نیاز به زمان بندی دارد. ما بر اساس نتایجی که تا امروز ایران به دست آورده است ایران نتایج این مهم را در همه امور ببیند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبعا تحریم‌های آمریکا برداشته نشده و فشار‌های ظالمانه بر روی شرکای ایران وجود دارد، اما اغلب کشور‌ها نشان دادند به این تحریم‌ها توجهی ندارند؛ اینکه برخی کشور‌ها روابط با ایران ارتقا می‌دهند و مناسبات تجاری را افزایش می‌دهند همه نشان دهنده پویایی سیاست خارجی ایران است و این اعتراف کشور‌های تحریم کننده است.

این دیپلمات کشورمان درباره تحریم‌های سه کشور اروپایی بیان کرد: بار‌ها اعلام کردیم که اقدام متناسب با اقدامات طرف مقابل انجام خواهیم داد؛ در موضوع تحریم تسلیحاتی با تحریم‌های بین المللی مواجه نیستیم و محدودیت‌های برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود.

کنعانی ادامه داد: معتقدیم که بعد از این تاریخ محدودیت‌های مطرح در برجام به صورت خودکار برداشته خواهد شد و برای محدودیت‌های اتحادیه اروپا ارزشی قائل نیستیم و ما براساس حقوق بین الملل می‌توانیم با هر کشوری که خواستار تعامل با ایران است کار کنیم؛ بنابراین این تحریم‌ها ارزش حقوقی و بین المللی ندارد و ایران به تبادلات خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: همکاری ما متناسب با پادمان ادامه خواهد داشت، برای همکاری‌ها با آژانس محدودیتی قائل نیستیم و این همکاری‌ها را با تاکید بر بی طرفی آژانس ادامه خواهیم داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سایر دارایی‌های ایران در کشور‌های دیگر خاطر نشان کرد: ما اکنون مبالغ بلوکه شده مالی زیادی در کشور‌های دیگر نداریم؛ مبالغ ما در ژاپن در اختیار قرار گرفته شده و مبلغ باقی مانده قابل اهمیت نیست. در ترکیه هم مبالغی داریم که در این زمینه با محدودیت جدی مواجه نیستیم، درباره عراق هم بخشی از این دارایی‌ها رفع محدودیت شده و درخصوص سایر مبالغ هم این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه آهن بصره-شلمچه گفت: این پروژه مهم بعد سال‌ها کلید خورده و با حضور معاون اول رییس جمهور گام‌های اجرایی شدن آن انجام شده است. ان‌شاءالله شاهد اجرایی شدن این پروژه در زمان خود خواهیم بود.

وی درباره بازگشت سفیر آذربایجان نیز گفت: هیات زیادی میان دو کشور تبادل شده که معنای آن توافق‌های انجام شده بین دو کشور بوده است، همچنین روند مذاکرات در هیات‌های عالی دو کشور روندی دلگرم کننده است و خوشبین هستیم به از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در کشور، در باز‌ه‌های مختلف وزرای خارجه با هم گفتگو دارند و در مذاکرات انجام شده هدف گذاری برای برداشتن گام‌های جدید انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه حقوق بشر اروپا بیان کرد: تاکید داریم که ایران به حقوق بشر در سیاست داخلی و خارجی خود پایبند است اگر ایران چهل سال در برابر تحریم‌های آمریکا ایستادگی کرده به پشتوانه همین ملت است و اکنون که سنگ حمایت از حقوق بشر را به سینه می‌زنند ایران از حامیان اصلی حقوق بشر در جهان است.

کنعانی ادامه داد: آمریکا بداند که با شعار‌های پر زرق و برق نگاه جهان به آن‌ها تغییر نخواهد کرد؛ امروز تعداد قابل توجهی از کشور‌ها از جمله آفریقا را شاهد هستیم که پژواک همین سیاست‌های غربی است و سیاست‌های ضد حقوق بشری اعمال کردند ملت‌ها سرکوب همین کشور‌ها را شاهد هستند.

وی افزود: شلیک مستقیم به مردم و زنان از فاصله نزدیک ارمغان کشور آمریکاست که ملت‌های مختلف شاهد آن هستند؛ ملت‌های جهان حمایت متعدد از جنایات مختلف این کشور را می‌بینند، این تعداد بیانیه‌ای که منتشر شده باید مخاطب خودشان باشند و قضاوت را به ملت‌ها بسپارندـ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: