April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۳۷۰
۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

آغازی زیبا در پایانی غم انگیز

شهادت امام حسن عسکری (ع) پایانی غم انگیز از یازدهمین طلوع شیعه است. در تمامی طول دوران امامت شیعیان، شهادت با امامت پیوند خورده و تسلیم در برابر خالق برای امام شیعیان، تنها با شهادت تعریف شده است. گویا خداوند با عنوان شهادت، امامان شیعه را از دیگر حکمرانان غاصب حکومت اسلامی جدا کرده است.

شهادتی متفاوت

اما شهادت امام یازدهم مقوله‌ای متفاوت با دیگر امامان شیعه است، برای آنکه غیبت امام دوازدهم را به دنبال دارد. غیبت امام دوازدهم به مفهوم این است که امامت برای شیعیان پایانی ندارد و پایان امامت همزمان با ظهور مهدی (عج) موعود به قیامت متصل می‌شود. تاریخ و روند اتفاقات گذشته نشان می‌دهد که غیبت امام زمان با حب و بغض مخالفان شیعه روبرو بوده و همواره این روند را دنبال می‌کنند، واقعیتی تلخ که همچنان ادامه دارد.

غرض ورزی‌های بی پایان

از هنگامی که خلافت برحق علی ابن ابیطالب (ع) را منکر شدند، عده‌ای برای منافع شخصی، جنگ داخلی براه انداختند، بین پیروان اسلام تفرقه ایجاد و دین خدا را معامله کردند، همه ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شد. از همان زمان تاکنون، بسیاری از متظاهران منفعت طلب، سعی کردند شیعه، این مشیت الهی را کمرنگ و حتی بی‌رنگ کنند که خوشبختانه با تصمیمات و آینده نگری‌های درست شیعیان، این ترفند با شکست رو به رو شد.

 

بیشتر بخوانید:

دارو و درمان زیارتی


تکریم امامت با شهادت

شناخت منفعت طلبان، تفرقه افکنان و جنگ افروزان در تمامی طول تاریخ ادامه داشت و اکنون که نیز نظام جمهوری اسلامی به پاس این مذهب ریشه دار قیام کرده است. به دلیل درک درستی که از رفتار مغرضانه دشمنان شیعه وجود دارد، مجلس شورای اسلامی در اقدامی مفهوم‌دار، روز شهادت امام یازدهم را به عنوان آغاز روز حکومت امام زمان (عج) تعیین کرد تا عظمت و بزرگی استمرار حکومت شیعیان زیر سایه اهل بیت، همچنان در باقی بماند.

بزرگداشت به مفهوم اقعی

همان گونه که از نامگذاری روز شهادت امام یازدهم پیداست، اهداف خاصی از این نامگذاری دنبال می‌شود که باید این اهداف در وهله اول برای همگان تبیین و در مسیر تحقق آن اهداف حرکت شود. اگر روز شهادت امام یازدهم تعطیل اعلام شد، برای آن است که در این روز متفاوت از روز‌های دیگر حرکت کنیم. همان گونه که در نیمه شعبان هر سال، جشن‌های به یادماندنی برای تولد امام بزرگواری برگزار می‌کنیم که استمرار شیعه را رقم می‌زند، باید در روز شهادت امام حسن عسکری که به تعبیر دیگری آغاز حکومت مهدی (ع) موعود است نیز مراسم‌هایی در تکریم این روز برگزار کنیم. باید از این روز برای تبیین حکومت شیعه بهره بگیریم و با اقدامات فرهنگی، آغاز حکومت امام دوازدهم را به جهانیان بنمایانیم. در این روز باید در قالب برنامه‌های فرهنگی تاثیرگذار، گام‌های بزرگی برای تکریم شیعه و شیعیان برداریم.

تروریست علیه شیعه

اقدامات تروریستی علیه باور‌ها و عقاید شیعیان که به صورتی هدفمند و گسترده صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که تا چه اندازه از گسترش شیعه وحشت دارند. حمله به زیارتگاه‌ها و صفوف شیعیان با ابزار‌های مختلف از بمب گذاری تا حملات انتخاری، بیانگر وحشت از گسترش شیعه است که در طول تاریخ ادامه داشته که نماد آن را با پرچم مشکی داعش شاهد هستیم. داعش نمادی از وحشت جهانی از گسترش شیعه است که عملکرد این گروهک، نیت عوامل و اعضای آن را نشان می‌دهد. در دوران تسخیر عراق به وسیله داعش، شاهد ویرانی بارگاه امام شیعیان بوده‌ایم و در ایران نیز از بمب گذاری بارگاه ملکوتی امام هشتم تا حمله مسلحانه به شاهچراغ، بیانگر وحشت تفکر داعشی از گسترش شیعه است. به همین دلیل لازم است در روز شهادت امام یازدهم، اقدامات تاثیرگذار بیشتری برای تکریم شیعه صورت بگیرد و در قالب برگزاری انواع مراسم، به بزرگداشت این روز تاریخگذار در شیعه بپردازیم. برگزاری راهپیمایی اربعین، مراسم عاشورا و بسیاری مراسم مذهبی دیگر نشان می‌دهد که ظرفیت ماندگار کردن تاریخ برای شیعه وجود دارد.

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: