April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۶۳۵
۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
وزیر صمت گفت: حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دانش‌بنیان بوده‌اند لذا یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت‌ها است

حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد

عباس علی‌آبادی وزیر صمت گفت: بنگاه‌های اقتصادی توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همچنین از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردارند، ضمن اینکه توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و ... دارند.

وزیر صمت گفت: از طرفی می‌دانیم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار است، سهم هزینه‌کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشور‌های عضو OECD در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.


او گفت: اگرچه کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۸۹۹۵ مورد است، اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان با ویژگی‌های خصوصی و دارای پروانه بهره‌برداری و فروش بیش از ۵ میلیون یورو کمتر از ۷۰ شرکت است

علی‌آبادی گفت: تمرکز سیاستگذاران کشور تاکنون افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکت‌ها بوده است.

علی ابادی گفت: برای اینکه به رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت و رشد ۱۳ درصدی سالانه معدن و ۲۳ درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.

او در ادامه با اشاره به ابرچالش‌ها در بخش تولید گفت: ازجمله ابرچالش‌های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در برخی وزارتخانه‌ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم‌ها را تغییر داد نه اینکه جایگاه مدیریتی آن‌ها را تغییر داد.


علی‌آبادی در ادامه به چالش‌های دیگر تولید اشاره کرد و گفت: عدم تناسب فرایند‌ها و ساختار‌های دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش‌های تولید است.

وزیر صمت با اشاره به برنامه تولید گفت: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آن‌ها را می‌گیرند.

او در ادامه با اشاره به ۷ جهت‌گیری سیاستی در حوزه دانش‌بنیان‌ها گفت: تولید صادرات‌محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام‌فروشی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، بازبینی سازوکار‌های نظارتی و بازرسی و همچنین تعهد به محیط‌زیست، جهت‌گیری سیاستی ما در این حوزه است.


وزیر صمت گفت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه ۲ هزار خودرو در کشور اضافه می‌شود لذا باید برای کاهش مصرف بنزین آن‌ها به سمت برقی شدن خودرو‌ها حرکت کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از آن‌ها دانش‌بنیان بوده‌اند لذا یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت‌ها است، همچنین از دیگر اهداف ما توسعه پلتفرم‌ها و شرکت‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ‌مقیاس است.

علی‌آبادی گفت: جایگزینی خودرو‌های برقی و تأمین برق مورد نیاز صنایع از طریق تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش بهره‌وری و تأمین آب صنایع و استفاده از سوخت‌های پاک نیز از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.


وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیما‌های زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل آن را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر این هواپیما‌ها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، لذا من در اینجا از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.

علی ابادی گفت: در روایتی از آینده صنعت دانش‌بنیان، هم می‌توان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و ... و هم می‌توان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که قطعاً مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: