April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۶۴۲
۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
0

اگر بخواهیم به معرفی برترین ارزهای بلاک چین بپردازیم ابتدا شما باید با مفهوم کلی ارزهای دیجیتال آشنا شوید. ارزهای دیجیتالی در واقع به ارزهایی گفته می شود که با پروتکل‌ های رمزگذاری ‌شده طراحی می‌ شوند. شاید هدف ساخت این ارزها برای شما نیز سوال باشد؛ در پاسخ به هدف طراحی این ارزها باید گفت که هدف اصلی تولید ارزهای دیجیتال کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاهبرداری ارزی است که ممکن است هر کاربری با آن مواجه شود. از مهم‌ ترین و اساسی ترین ویژگی های ارز دیجیتال می توان به غیرمتمرکز بودن آن اشاره کرد و این بدان معنی است که هیچ دولت و سازمان خاصی بر روی این ارزها نظارت ندارد و این ارزها تحت کنترل هیچ سازمانی نیستند.

در ارزهای دیجیتال هیچ خبری از دخالت دولت‌ ها در مدیریت و پیشبرد پروژه ‌های موجود در شبکه بلاک‌ چین نیست و این شبکه به صورت کامل مستقل عمل می کند. شبکه بلاک چین، شبکه‌ای وسیع و گسترده است که ارزهای دیجیتالی در بستر آن تبادل می‌ شوند؛ همانطور که گفتیم شبکه بلاک چین یک شبکه بسیار وسیع است و استفاده تمام افراد جهان از این شبکه نامحدود است.

چین لینک

قراردادهای هوشمند نقشی بسیار اساسی در دنیای بلاک چین و دیفای ایفا می کنند، همچنین عدم وجود واسطه مرکزی در قراردادهای هوشمند سبب شده است که توسعه ‌دهندگان این قراردادها با چالش یافتن راهی برای ارائه داده‌ های دنیای واقعی روبرو شوند. داده های مورد بحث می‌ تواند شامل اطلاعات در مورد موضوعات مختلف مانند نرخ تبدیل ارز، آب و هوا یا حتی امتیاز بازی‌ های ورزشی و... باشد.

چین لینک را می توان به یک شبکه غیرمتمرکز از نودها محسوب کرد که سعی می کند جریان اطلاعات مورد نیاز را به کمک اوراکل ‌ها در اختیار قراردادهای هوشمند در شبکه‌ های بلاک چینی مختلف قرار دهد و تنها هدف چین لینک نیز همین امر است. در تعریف اوراکل می توان گفت که اوراکل به سیستمی اطلاق می ‌شود که دسترسی قراردادهای هوشمند به داده‌ ها و منابع خارج‌ از زنجیره (Off Chain) را فراهم می ‌کند و این امکان را برای کاربران خود مهیا می کند. استفاده از یک اوراکل متمرکز،‌ شرایط را برای دستکاری ورودی ‌ها و خروجی ‌ها آسانتر می‌ کند؛ بنابراین یک معامله گر برای حفظ امنیت قراردادهای هوشمند باید تا حد امکان از شیوه‌ای غیرمتمرکز از اوراکل ها بهره ببرد.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه ظهور چین لینک بیندازیم باید بگویم که پروژه Chainlink سال ۲۰۱۴ متولد شد و سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷ به طور رسمی کار خود را شروع کرد. نکته بسیار مهم در مورد چین لینک این است که این پروژه خودش یک بلاک چین نیست و نمی توان چین لینک را یک بلاک چین مستقل محسوب کرد اما در چندین شبکه بلاک چینی (در ابتدا فقط روی اتریوم فعال بود) ادغام شده است و می‌ توان آن را یک تجمیع ‌کننده اوراکل دانست. شبکه چین لینک توسط یک جامعه بزرگ از ارائه ‌دهندگان داده، اپراتورهای نود، توسعه ‌دهندگان قرارداد هوشمند، بررسی‌ کنندگان (Audit) امنیت و غیره هدایت می‌ شود و این جامعه بزرگ به صورت مستمر بر روی چین لینک نظارت می کنند. از اهداف دیگر چین لینک نیز می توان به تضمین مشارکت غیرمتمرکز همه نود اپراتورها و کاربران اشاره کرد؛ این شبکه تمرکز بسیار زیادی بر روی این موضوع دارد.

تتا

ارز دیجیتال تتا را می توان به عنوان مشهورترین ارزهای دیجیتال بیت کوین عنوان کرد. اگر شما یک فرد غیر آشنا با بازارهای مالی باشید و تاکنون نیز در این بازارها هیچگونه فعالیتی نداشته باشید بدون شک حداقل یک بار نام این ارز دیجیتال را شنیده اید، زیرا این ارز پس از آنکه ارائه شد توانست طرفداران بسیار زیادی به خوب جذب کند. ارز دیجیتال بیت کوین در ابتدای ورودش ارزی ارزان قیمت بود که به مقدار زیادی عرضه می ‌شد و استخراج آن بسیار آسان بود و به راحتی در دسترس عموم قرار می گرفت اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا در چندین سال بعد این ارز دیجیتال به قدری پیشرفت کرد که استخراج آن دیگر سادگی گذشته را ندارد و در حال حاضر گران ‌ترین ارز دیجیتال است که توانسته لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را کسب کند.

اگر به دنبال یک سرمایه گذاری بلندمدت و آینده دار هستید ارز دیجیتال تتا در حال حاضر مانند سال‌های ابتدایی ورود بیت کوین به علت تقاضای پایین و عرضه بالا، می تواند یکی از مناسب ترین گزینه های انتخابی شما باشد.

از مهم ترین ویژگی های شبکه ارز دیجیتال می توان به سه مورد اشاره کرد: گزینه اول این است که سرعت بالا در پردازش سریع‌ تر بلوک و مقیاس ‌پذیری بیشتر آن به دلیل وجود مکانیسم اجماع BFT توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. دومین ویژگی سرعت بالا در انتشار داده‌ ها با استفاده از طرح Aggregated Signature Gossip و نودهای نزدیک است؛ این ویژگی نیز بسیار مهم و اساسی است. سومین و آخرین ویژگی شبکه ارز دیجیتال تتا این است که بالا بودن قدرت مقیاس ‌پذیری با پردازش خارج از زنجیره و ریز پرداخت‌ های آن موجب شده است که این ارز بسیار محبوب دیده شود.

متیک

رمزارز متیک یک توکن ERC-20 است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود. ارز دیجیتال MATIC با توجه به اینکه توکن ارائه شده پلتفرم پالیگان است برای انجام چندین نقش اصلی طراحی شده است که در قسمت زیر به معرفی این نقش ها می پردازیم:

1. بسیاری از کاربران فعال در بازارهای مالی از این رمزارز به عنوان یک واحد پرداخت در شبکه استفاده می کنند.

۲. کاربران بازارهای مالی می توانند با استفاده از این توکن به تغییرات برای بهبود پلتفرم پالی گان رای دهند.

۳. استیکینگ توکن متیک قابلیت این را دارد که به امنیت پلتفرم کمک نماید.

توکن های متیک به صورت ماهانه منتشر می شوند؛ در حال حاضر MATIC دارای ۴،۸۷۷،۸۳۰،۷۷۴ توکن و حداکثر 10،000،000،000 توکن متیک در گردش است.

در فروش اولین آن در سال ۲۰۱۷، ۳.۸ درصد از حداکثر میزان عرضه متیک صادر شد. در آپریل ۲۰۱۹، ۱۹ درصد از کل عرضه با ۰.۰۰۲۶۳ دلار به ازای هر توکن فروخته شد تا ۵ میلیون دلار تولید شود.

توکن های متیک باقیمانده به شرح زیر توزیع می شوند:

توکن های اختصاص داده شده به تیم: ۱۶% از کل عرضه

توکن های اختصاص داده شده به مشاوران: ۴% از کل عرضه

توکن های عملیات شبکه: ۱۲% از کل عرضه

توکن های اکوسیستم: ۲۳.۳۳ درصد از کل عرضه

همانطور که می دانید امروزه استخراج رمزارزها با دشواری هایی همراه می باشد و علت این موضوع هم مربوط به شیوه استخراج این ارزها است؛ چرا که فرآیند استخراج نیازمند دستگاه هایی با قدرت پردازش بالا می باشد. ابتدایی ترین قدم قبل از استخراج یک رمزارز این است که تحقیق کنید آیا رمزارزی که برای استخراج انتخاب کرده اید قابلیت استخراج را دارد یا خیر؟ برخلاف بسیاری از رمزارزها که در ساختار خود از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می نمایند و قابلیت استخراج دارند، رمزارز متیک این ویژگی را دارا نیست. به دلیل استفاده این رمزارز از الگوریتم اثبات سهام و یا PoS می توان گفت ارز دیجیتال ماتیک قابلیت استخراج ندارد و برای سرمایه گذاری در بستر این ارز دیجیتال نیاز است تا آن را از صرافی ها خریداری نمایید.

برای خرید رمزارز MATIC نیاز است تا در یکی از صرافی های دیجیتالی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و پشتیبان کننده این رمزارز ثبت نام نمایید و پس از احراز هویت در صرافی مورد نظر اقدام به خریداری رمزارز متیک کنید، شما می توانید در ابتدا با خرید یکی از استیبل کوین ها آن را به رمزارز متیک تبدیل نمایید.

یونی سواپ

یونی سواپ نیز یکی از برترین ارزهای بلاک چین اتریوم محسوب می شود، پلتفرم Uniswap به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر شبکه اتریوم شناخته می شوند. در این پلتفرم افراد می توانند به راحتی به مبادله توکن‌های ERC-20 بپردازند در این صرافی نیاز نیست معامله گر به خریدار و فروشنده برای ایجاد تقاضا بپردازد و این کار از طریق معادله‌ ای انجام می‌ شود. از مهم ترین ویژگی های پلتفرم یونی سواپ این است که به صورت خودکار ارزش را تنظیم و تعدیل می ‌کند. در این صرافی معامله گر باید به احراز هویت بپردازد، این پلتفرم امکان معامله افراد را از سراسر جهان با یکدیگر را فراهم کرده است.

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم، برای معاملات توکن‌های ERC-20 است. این دکس برخلاف بسیاری از صرافی‌ها که متمرکز هستند و شما باید به واسطه‌ ها اعتماد کنید، ابزاری برای افراد جامعه است و افراد می‌ توانند با استفاده از آن به مبادله توکن بپردازند؛ به‌ طوری که در این میان نیازی به واسطه و شخص ثالث نباشد و واسطه گری افراد کم رنگ شده است. در یونی سواپ، شما به قراردادهای هوشمند اعتماد می ‌کنید، یونی سواپ همچنین برخلاف بسیاری از صرافی ‌های دیگر، به تطابق خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید نمی ‌پردازد، در اینجا، از یک معادله تطابقی ساده و استخر‌های نقدینگی استفاده می ‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، Uniswap با استفاده از استخر‌های نقدینگی کار می ‌کند و افراد، در این استخر‌ها سرمایه ‌گذاری می‌کنند و نقدینگی را برای معاملات توکن ‌های مختلف فراهم می‌ کنند که به آنها تامین کننده نقدینگی گفته می ‌شود. این تامین‌ کنندگان نقدینگی، در عوض این کار پاداش می ‌گیرند و در کارمزد معاملات شریک می ‌شوند. این استخر‌ها به صورت خودکار توسط قرارداد‌های هوشمند اداره می‌ شوند؛ به این ترتیب، پلتفرم یونی ‌سواپ توانسته است مشکل نقدینگی را حل کند و علت محبوبیت آن هم همین قضیه است. یونی سواپ توانسته با این کار کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کند،Uniswap در سال 2016 توسط فردی به نام ویتالیک بوترین که خود خالق اتریوم بود مطرح شد.

آوه

اگر شما نیز از فعالان بازار ارزهای دیجیتال باشید و در این بازارها به معامله و یا سرمایه گذاری بپردازید بدون شک تاکنون نام ارز دیجیتال Aave را شنیده اید یا با این ارز آشنا هستید. می توان آوه را یکی از برترین ارزهای بلاک چین اتریوم دانست؛ پلتفرم آوه به عنوان یکی از خلاقانه ترین و قدرتمندترین پروژه های حوزه دیفای شناخته ‌می شود. این پلتفرم توانسته برای نخستین ‌بار مفهوم ارائه وام در دنیای بلاک‌ چین را به شیوه‌ای مناسب پیاده نماید که به نوبه خود بسیار خلاقانه است. همین امر باعث شد تا بتواند در طی چند سال گذشته، موفقیت‌ های بسیار چشمگیری را کسب کند. البته باید بدانید که ارز دیجیتال آوه فراز و نشیب‌ های بسیار زیادی را تجربه نموده است و همچنین فناوری ها و قابلیت جدیدی نیز به آن اضافه شده است.

پروژه و ارز دیجیتال آوه به‌ عنوان یکی معروف ‌ترین و البته مطرح‌ ترین پلتفرم‌ هایی شناخته می‌ شود که توانست مفهوم ارائه وام در دنیای بلاک‌ چین را تغییر دهد. در واقع این پروژه یکی از محبوب ‌ترین برنامه‌ هایی بوده که در حوزه دیفای ارائه شده است. محبوبیت این ارز دیجیتال در حدی افزایش یافته است که طیف زیادی از پلتفرم‌ ها و برنامه‌ های مطرح بلاک‌ چین با آن همکاری می‌ کنند، شبکه و ارز دیجیتال Aave ابتدا برای تحقق هدف کسب درآمد از دارایی‌ های غیرفعال خلق شد.

قبل از ساخت پلتفرم آوه بنیان ‌گذاران آن تمایل داشتند تا راهکاری را به وجود بیاورند که سرمایه ‌گذاران بتوانند از ارزهای دیجیتال هولد شده خود، درآمد معقولی را کسب کنند. همین ایده موجب شد آن ها به همین جهت در این شبکه قابلیتی را فراهم کنند تا سرمایه‌ گذاران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را در استخرهای این شبکه قرار دهند؛ خود شبکه هم از این دارایی ‌ها به ‌منظور ارائه وام‌ های مختلف به کاربران دیگر استفاده می ‌کند. در واقع شبکه ارز دیجیتال آوه پلی مطمئن میان وام دهندگان و وام گیرندگان است، البته این وام یک تفاوت عمده با وام های دیگر دارد و آن هم مربوط به وثیقه است این کاربران نیاز نیست مانند روش سنتی به ارائه وثیقه یا ضامن بپردازند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: